torbjorn_forsman skrev:Ur personsäkerhetssynpunkt anses likspänning mindre farlig än växelspänning. Men ur andra synpunkter är det tvärt om. Det är ju t ex mycket svårare att bryta en högspänd likström och lyckas släcka en stående ljusbåge, än en motsvarande växelströmsljusbåge. Diverse galvaniska fenomen kan göra att risken för krypöverslag är större än för likspänning än för växelspänning, man måste ta till större krypavstånd och i vissa fall tjockare isolering för samma spänningsnivå.
Vill man få del av erfarenheter om hur likspänningar på några hundra volt ska hanteras, så ska man nog inte prata med dagens vanliga elinstallatörer och elverksgubbar, det finns ju knappast kvar några i (arbets-)livet som var med på den tiden man hade storskalig likströmsdistribution i städerna. Det är bättre att höra sig för inom kollektivtrafikväsendet i storstäderna. Spårvagnar, trådbussar, tunnelbanetåg mm brukar ju drivas med 600-850 V likspänning. Högsta förekommande likspänning på kontaktledning är här i Sverige 1500 V på Roslagsbanan.
Har ni så hög spänning på eran spårvagn i Stockholm ?
Vi har 600v i Göteborg
Lurigt högt båda förstås.
Har för mig att likströmmen är farligare för kroppen då den mer krampar fast hjärtat
Dessutom så fastnar man lättare på likström, då musklerna låser sig och ger en ingen schangs att komma loss.