Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Expedition in i en kupevärmare med krånglande automatsäkringar

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

SwedEh

#31 » 07:46:29, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man värma små mängder olja kan man göra det i vattenbad. En konservburk med lite olja i en gryta med vatten. Tar lite längre tid, blir inte lika hett men minimal risk för eldsvåda.

Olja på en het kokplatta kan resultera i lite eld, men i övrigt tycker jag inte olja är speciellt eldfängt. Har värmt olja på fotogenkök, och lyckas spilla utvändigt på grytan jag använde. Ingen eld, förutom lågan från fotogenköket. Kanske bäst att tillägga att jag höll till utomhus :smile:

Hur man än väljer att göra kan man tänka att det tar eld, hur jag släcker, vad mer som i så fall riskerar att brinna osv...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



roddjer (trådstartaren)

#32 » 12:06:52, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Bild


"Montera i omvänd ordning" ' :smile:

Va ett tag sen nu, slarvat med uppföljningen. ' :vissla:

Fungerar! Både på hög- och lågvärme. ' :thummar:
Sen har det ju behagat blivit, typ, vår här nere i södra Dalom så nån field-test har det inte blivit än. Får väl invänta hösten om det inte blir något bakslag.

Hittade en lite längre sladd i arkivet som jag tänkte kunde passa, kan ge en mera "fri" placering i kupen. Har en ide om att man kan ställa den mellan stolarna fram i Previan och rikta upp luftströmmen mot framrutan men vi får se hur det blir med den saken, om det finns plats. Nu räcker kabeln till för en sån manöver iaf.

Gjorde ett nytt stativ också till den så den står på högkant in mot väggen på passagerarsidan. Kan ju skruva fästplattan för värmaren direkt i väggen i bilen också men det törs jag inte utan att veta EXAKT vad som finns bakom. Enklare att göra ett stativ än att lura ut det just nu. Förhoppningsvis sparkar man inte lika mycket på värmaren i och med detta och det finns plats för fötterna även om den står där så att säga. Förbättrar luftströmsriktningen in i kupen också. Inte lyckats fånga den på bild dock. ' :smile:


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#33 » 17:47:59, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Jag har använt en glasburk och en handpump för vakuum för att suga luften ur porerna och ersätta den med olja.

Bild

Håller på och kokar lager igen, fick anledningan att titta till tråden för att fräscha upp minnet. Börja fundera på det här, hur funkar det här egentligen? ' :klia:
Hur uppstår "rörelsen" i vätskan så att säga? Får inte ihop det fysikaliska.

Hur högt (under?)tryck kör du med Sparkz? Hur länge?

Hur högt tryck tål en en burk lingonsylt. ' :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Sparkz

#34 » 14:21:11, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägre tryck, luften får lägre densitet. Varje liten luftbubbla blir större och vill ut ur bussningen och upp till ytan. När man släpper på tryck igen kryper oljan in i stället. Det är inte mycket till rörelse, bara bubblor som stiger långsamt.

Ser ut som -0,8 bar på mätaren, det är väl så långt man kommer med en enkel pump. Grejen med vakuum är ju att man bara kommer ner till 0* bar absolut. Sen är det bara atmosfärstrycket på utsidan av burken. Runt 1 bar, det klarar den.

Kör till bubblorna eller tålamodet tar slut, vilket som nu inträffar först. :grin:

Absolut tryck: Jämfört med absolut vakuum. Som 1013 mbar på barometern.

Bar g: g som i gauge, vad mätaren visar när du pumpar däcket. Alltså jämfört med atmosfärstrycket. Pumpa däcket till 2 bar, skicka upp det i rymden så kommer mätaren att visa 3 bar.

*)Svårt / omöjligt att uppnå, man får ha pump med stort insug och sitta och vänta på att den sista kvävemolekylen råkar hitta in i pumpen.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se