Hej igen. '
Som förgrening av den tidigare tråden om en lite för varm kabel till motorvärmare kommer här en fortsättning. Som nämns i den andra tråden händer ibland att den ena av två säkringar löser ut vid drift. Den går då (till sambons stora förtret) endast på 600 istället för 1200 W vilket inte räcker till för Previans luftvolym och tina rutor när det nu är ner åt 10 - 15 minus här i södra Dalom.
'
Skönheten i sin helhet. Trodde det va en Modernum men så är nog inte fallet. Står nåt halvt oläsligt på en etikett under, typ; ****RMEL AB. ' Bokstaven före R skulle kunna vara ett O. ***ORMEL AB. Nåja. Är troligen inköpt på Mekonomen för sisådär 18-20 år sen. Bara... '
Stativet är inte orginal utan lånat från nån annanstanns. På den sitter en träbit som i sin tur håller en platta som man kan "snäppa" fast värmaren i. Plattan ska skruvas i väggen nånstans egentligen antar jag.
Här är det nåt lurt på g. Den vänstra knappen i bild ska inte vara kvar nere sådär. "Återställaren" har fastnat!
Toppen av.
Lödningar. Platta med hållare för (bimetall?)brytare.
Isär.
Mums-fili-babba! '
Tycker inte det ser så farligt ut ändå med tanke på att det var kanske närmare 20 år sen nån titta in här senast...
Säkringar/brytare sett från andra hållet.
Två små skruvar senare hade hela motor/fläkt-avdelningen vänligheten att släppa taget...
Bröt lite i fläktbladet här och där men det kändes otäckt, vill ju inte laga sönder alltihop genom att bräcka några fläktblad. Efter lite mätande, rafsande både i huvud och på fläktblad med rits gjorde jag hål runt om för att få ner en mejsel genom bladet och dra runt skruvarna för att åtmindstone kunna dela på den om inte få isär alla delar.
Sådär då...
När ja höll på å fippla med rotor och lagerhållaren för att se minst besvärliga sättet att försöka få dit nå smörjmedel så, hoppla, beslutade sig fläktsnurran att ramla bort. Å det gjorde ju inget'
Ja, så här ser de ut. Vad tycks? Inga skador så vitt jag kan se. Inga ytor som är repiga etc.
Dock kände jag på fläkten i början där när jag nyss delat chassiet. Den kändes då lite "trög". Förde vingarna fram och åter tre-fyra gånger och satte sen fart på den framåt och nu gick den betydligt lättare. Är det detta som kan vara källan till felet? Skräp i lagrena. Är ju inte direkt skitig annars på annat sätt.
Lånat från tråden om motorvärmarsladden:
torbjorn_forsman skrev:...
Om överhettningsskyddet i kupévärmaren löser ut, så är en vanlig anledning att fläktmotorn går tungt och inte orkar igång när det är riktigt kallt. Eller också kan kupévärmaren vara full med damm, hundhår mm så att luftflödet inte blir som det ska vara. En isärplockning, städning och några oljedroppar på rätt ställe brukar lösa problemet.
Är inte det här ett glidlager av nå slag? Hur rengör man och smörjer nå dylikt på bästa sätt? '