Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elmotor 2-fas till 3-fas???

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

swede© (trådstartaren)

#1 » 13:05:03, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för hjälpen med mitt förra inlägg gällande inkoppling av elmotor :-)

Nu har jag nya frågor, Julas kompressor (bild) går ju på vanlig 220 volt. Jag har 2 st som jag vill koppla samman (större luft flöde, till min 250 lit tank) med en 220 volt VFD som jag redan har, tillräckligt stor för 2 st 2,2kW kompressorer. Men som jag fattat det så kopplas VFD'n in på 220 och jag får ut 380 volt i andra änden. Nu undrar jag om dessa elmotorer som sitter på kompressorerna går att köra på 380 volt istället för 220 som dom är kopplade för?

Varför VFD? Jo för jag vill få en mjukstart på båda kompressorerna vid start tillfället för att spara in på belastning av säkringarna (huvudsäkring 25 amp). Samt även höja frekvensen litegrann på motorerna för snabbare fyllning av luft.

Från kopplingsdosan går det ner 2 st röda - 2 st blåa samt 1 st svart kabel till själva elmotorn. Så frågan är, kan jag köra dessa på 380 volt?????

Bild
Bild
Bild
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo



joakim72

#2 » 15:30:19, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en enfas 230V VFD får du ut bara 3-fas 230V. Dessa enfas kompressorer kan vara annorlunda konstruerade än vanliga 3-fasmotorer, så du måste få en bra bild på kopplingsplinten så man ser texten på kopplingarna, om det inte är skrivet i locket.
Å andra sidan ser jag att den har dubbla kondensatorer, så troligtvis är detta en specialmotor.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

fretchi

#3 » 15:39:54, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte trefas framdraget till verkstaden? I så fall vore det väl enklast att köra varje kompressor på varsin fas.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#4 » 16:17:13, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enfasmotorer med driftkondensator är ju egentligen tvåfasmotorer. MEN det finns två hinder för att koppla dem till ett trefasnät, oavsett spänning:
1) De är inte avsedda för 120° fasskillnad som vi har i trefasnät, utan för 90°.
2) Motorns två lindningsfaser är ofta inte avsedda för samma spänning. Den ena är säkert tänkt för aktuell nätspänning (230 V i detta fall), den andra för någon godtycklig spänning mellan ungefär halva och dubbla nätspänningen, man har valt den för att kombinationen av lindning och kondensator ska bli så billig som möjligt men ändå göra sitt jobb.

I det här fallet där motorn har dubbla kondensatorer, så är förmodligen den ena ständigt inkopplad (driftkondensator), och vid starten ligger båda parallellt. Den andra kondensatorn kopplas ur av någon lämplig anordning (t ex strömkännande relä) när motorn har startat. Vanlig lösning där man vill att motorn både ska få någorlunda bra startmoment och gå någorlunda brumfritt vid lätt last.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

swede© (trådstartaren)

#5 » 18:22:05, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Har du inte trefas framdraget till verkstaden? I så fall vore det väl enklast att köra varje kompressor på varsin fas.


Som jag skrev tidigare, "Varför VFD? Jo för jag vill få en mjukstart på båda kompressorerna vid start tillfället för att spara in på belastning av säkringarna (huvudsäkring 25 amp). Samt även höja frekvensen litegrann på motorerna för snabbare fyllning av luft."
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo

swede© (trådstartaren)

#6 » 18:23:13, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Med en enfas 230V VFD får du ut bara 3-fas 230V. Dessa enfas kompressorer kan vara annorlunda konstruerade än vanliga 3-fasmotorer, så du måste få en bra bild på kopplingsplinten så man ser texten på kopplingarna, om det inte är skrivet i locket.
Å andra sidan ser jag att den har dubbla kondensatorer, så troligtvis är detta en specialmotor.


Aha, man lär sig något nytt hela tiden. Skall kolla om något syns på plinten, locket hade ingenting.
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo

fretchi

#7 » 19:46:36, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

swede© skrev:
fretchi skrev:Har du inte trefas framdraget till verkstaden? I så fall vore det väl enklast att köra varje kompressor på varsin fas.


Som jag skrev tidigare, "Varför VFD? Jo för jag vill få en mjukstart på båda kompressorerna vid start tillfället för att spara in på belastning av säkringarna (huvudsäkring 25 amp). Samt även höja frekvensen litegrann på motorerna för snabbare fyllning av luft."


Fast köra två kompressorer på en fas kan väl inte vara snällare åt säkringarna än att köra en per fas? Om än med mjukstart.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

swede© (trådstartaren)

#8 » 20:22:34, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, kopplat bort kablarna för att ohm mäta, finns inget kopplingsschema eller märkningar på plinten eller locket.

Men hur skall jag enklast förklara ohm mätningen eftersom det finns dubbla röda och blåa kablar som går in i motorn, om vi börjar med (enligt bild) dom övre röd och blå för att sedan hänvisa till dom nedra röd, blå och svart. Man kan se på bilden var dom går ner till motorn precis till vänster om kopplingsplinten, därav övre och nedre.

Övre blå - röd = OL
Övre blå - svart = OL
Övre röd - svart = 2,3
Övre blå - nedre röd = 0
Övre röd - nedre blå = OL
Övre blå - nedre blå = 0,3
Övre röd - nedre röd = 2,0
Nedre blå - röd = OL
Nedre svart - röd = 3,8
Nedre svart - blå = OL

Nedre blå - röd var byglade i kopplingsplinten.

Hoppas att ni kunde klura ut vad jag menar ;-)

Har kollat min VFD och den är 220 in och 220 ut (med det finns VFD som har 220 in och 380 ut, bara som info). Så jag kan använda dessa motorer som 220 (230) voltare, men jag behöver koppla dom i 3 faser (220/230). För utgången på VFD'n har 3 faser, som Johan72 skrev.

Det sitter 4 st kondingar i VFD'n så jag förmodar att jag inte behöver dom kondingar som sitter på elmotorn, tror ni det går att koppla dessa motorer som 220/230 volt 3-fas?
Senast redigerad av swede© 20:28:54, 27-02-2021, redigerad totalt 1 gång.
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo

swede© (trådstartaren)

#9 » 20:25:41, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
swede© skrev:
fretchi skrev:Har du inte trefas framdraget till verkstaden? I så fall vore det väl enklast att köra varje kompressor på varsin fas.


Som jag skrev tidigare, "Varför VFD? Jo för jag vill få en mjukstart på båda kompressorerna vid start tillfället för att spara in på belastning av säkringarna (huvudsäkring 25 amp). Samt även höja frekvensen litegrann på motorerna för snabbare fyllning av luft."


Fast köra två kompressorer på en fas kan väl inte vara snällare åt säkringarna än att köra en per fas? Om än med mjukstart.


Jag förstår vad du säger och håller med dig om det bara gällde mjukstarten, men det är många andra variablar också som jag inte tänker gå in på att förklara i denna tråd. För det hör inte hemma i detta topic, ok?
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo

tracker

#10 » 20:44:05, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

swede© skrev:(med det finns VFD som har 220 in och 380 ut, bara som info).

Har du något fabrikat att föreslå ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#11 » 21:07:56, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

swede© skrev:Ok, kopplat bort kablarna för att ohm mäta, finns inget kopplingsschema eller märkningar på plinten eller locket.

Men hur skall jag enklast förklara ohm mätningen eftersom det finns dubbla röda och blåa kablar som går in i motorn, om vi börjar med (enligt bild) dom övre röd och blå för att sedan hänvisa till dom nedra röd, blå och svart. Man kan se på bilden var dom går ner till motorn precis till vänster om kopplingsplinten, därav övre och nedre.

Övre blå - röd = OL
Övre blå - svart = OL
Övre röd - svart = 2,3
Övre blå - nedre röd = 0
Övre röd - nedre blå = OL
Övre blå - nedre blå = 0,3
Övre röd - nedre röd = 2,0
Nedre blå - röd = OL
Nedre svart - röd = 3,8
Nedre svart - blå = OL

Nedre blå - röd var byglade i kopplingsplinten.

Hoppas att ni kunde klura ut vad jag menar ;-)

Har kollat min VFD och den är 220 in och 220 ut (med det finns VFD som har 220 in och 380 ut, bara som info). Så jag kan använda dessa motorer som 220 (230) voltare, men jag behöver koppla dom i 3 faser (220/230). För utgången på VFD'n har 3 faser, som Johan72 skrev.

Det sitter 4 st kondingar i VFD'n så jag förmodar att jag inte behöver dom kondingar som sitter på elmotorn, tror ni det går att koppla dessa motorer som 220/230 volt 3-fas?


Som tidigare sagt: De där motorerna går inte att använda för trefas. Ska du köra dem från frekvensomriktare, måste du ha en frekvensomriktare som kan leverera två faser med 90° förskjutning, och möjlighet att ställa spänningen individuellt på vardera fasen.
Och i och med att du då matar motorn med tvåfasspänning, så behövs inte längre motorns "egna" kondensatorer.
Dock verkar såna där tvåfasomriktare inte vara något som finns på marknaden, även om det skulle vara lätt att ta fram för den tillverkare som vill. Det behövs egentligen inga hårdvaruändringar jämfört med en modernt konstruerad trefasomriktare, det är bara programvaran som behöver ändras.

De kondensatorer som sitter i en frekvensomriktare har inget med fasförskjutning att göra, utan de används för glättning i omriktarens likspänningsmellanled.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#12 » 21:19:46, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga kondensatorer om du matar med VFD. Kondingarna är kortis för PWM.
Med eventuella filterkondensatorer (det är det inte) är det en helt annan sak. Där sitter då också induktanser som hindrar brasor. Enkelt uttryckt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

rid54

#13 » 22:45:52, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det överhuvudtaget att mjukstarta den typen av motorer? De verkar dra kopiösa mängder ström under startförloppet och kommer ner i märkström först vid fullt varvtal. Så länge ankaret går långsamt finns tydligen nåt fenomen som orsakar stor strömförbrukning. Med en kompressor, som vill ha stort moment redan från första kolvslget kan det bli lite tufft. Kanske om man kunde låta kompressorn gå "i tomgång" under starten (för att komma upp i varv) skulle det gå att "mjukstarta".
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#14 » 23:04:12, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att mjukstarta enfas asynkronmotorer som startar obelastade eller med ett lastmoment som ökar med varvtalet (t ex en fläkt) på det "enkla sättet" med bara spänningssänkning.
Men om det gäller att dra igång en tung last är man nog så illa tvungen att använda frekvensomriktare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

swede© (trådstartaren)

#15 » 07:17:34, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
swede© skrev:(med det finns VFD som har 220 in och 380 ut, bara som info).

Har du något fabrikat att föreslå ?


Inget att föreslå, men kolla in den här (speciellt vid 6:38 ): https://youtu.be/RNB0WozFmD4
swede©
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:46, 21-11-2020
Ort: Rosvik
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB, Scania, Volvo


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se