Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Olika typer av EKRK-kabel (KULO), "tarmen" (biledaren) är borta!?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 18:40:23, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Vad har jag missat nu då?

Bild

Bild


Blev lite elkomplettering härom kvällen i grabbens "nya" rum, ett uttag fick omlokaliseras. Blev lite ställd då jag rev upp den tretrådiga EKRK'n och märkte att "tarmen", som en gammal aktiv elektriker kompis så fint kallade den på den tiden, saknades. Den har bara folien i manteln, ej några trådar att ansluta till plint, inlagd. I skolan fick man ju lära sig att den skulle viras in i gul/grön tejp (eller allra helst transparent slang) och läggas på jordplinten i BÅDA ändar oavsett hur kort kabeln var. Den här 3G-kabeln i bild ovan saknar "tarm", 4G-kabeln har en däremot. Båda heter EKRK. :klia:

Har det hänt något i regelverket senaste åren? Att den ena rullen är köpt betydligt längre tillbaka i tiden än den andra och så har det hänt något administrativt däremellan? Mycket möjligt, inte ofta jag donar med el nu för tiden. Farsan har lagt sig till med en ny ovana att nästan varje gång vi ses har han något att visa upp och så säger han "Är det här din/dina?". Han försöker dumpa av än det ena än det andra den lurken. ' :smile: ' En av de här kabelrullarna, 3G'n, kommer från en sån "städkasse" han haft med.
4G-kabeln är från Biltema och det är den som har "tarm". "Amo" som det står på den sönderklippta etiketten på den andra torde vara Amokabel. Har en rulle med annan kabel från dem men den är köpt på Clas-Ohlson (enligt etikett) för länge sen. Däremot hittar man nu också Amokabel nere på Biltema, stirra på en rulle bara för ett par timmar sen drygt, förutom de som är märkta med Biltemas egen logga. Förvirringen är total.

Har "tarmen" utgått?
(och vad heter den ledaren egentligen?)

edit: Ämnestitel
Senast redigerad av roddjer 00:20:16, 07-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



fretchi

#2 » 19:39:56, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

EKRK ska ha biledare. Varför din saknas vet jag inte. Felmärkt?
Däremot ska den bara anslutas i ena änden. Den har bara 1 mm2 area och är för klen för att använda som jordledare. blir det fel i ordinarie jordledare har man ändå kontinuitet på jord (men med för klen area) så man kan luras att allt är ok om biledaren är ansluten i bägge ändar.

Den ska alltså anslutas till jord i ena änden och egentligen inte märkas med gul/grön, utan med valfri annan färg. Kan lämnas oisolerad om kortslutningsrisk inte föreligger, tom.

Är inte elektriker, men har ett visst intresse av elinstallation ändå, och detta är vad jag lyckats läsa mig till. Ni får rätta mig om jag har fel.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

uppland2

#3 » 20:12:06, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite googling tyder på att kravet på biledare i EKRK togs bort 2014, då den inte ansågs motiverad. Den ursprungliga kulon (efter Ernst Khulo) hade väl inte heller någon biledare?

https://www.voltimum.se/articles/bileda ... -borttagen

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#4 » 21:10:48, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

EKRK och föregångaren EKR (den som saknar plast utanpå metallmanteln utan är antingen metallblank eller vitmålad) har saknat biledare förr i tiden också, det var först någon gång på 00-talet som den kom till. Innan dess var det bara EKLK (och innan den olika slags blymantelkabel) som hade biledare.

Biledaren ställer ofta till med problem i äldre trånga kuhlodosor, det blir tillräckligt rörigt och nära kortslutningsrisk i dem även utan att ha biledare från alla håll att hålla reda på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#5 » 12:37:33, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:EKRK ska ha biledare. Varför din saknas vet jag inte. Felmärkt?
Däremot ska den bara anslutas i ena änden. Den har bara 1 mm2 area och är för klen för att använda som jordledare. blir det fel i ordinarie jordledare har man ändå kontinuitet på jord (men med för klen area) så man kan luras att allt är ok om biledaren är ansluten i bägge ändar.

Den ska alltså anslutas till jord i ena änden och egentligen inte märkas med gul/grön, utan med valfri annan färg. Kan lämnas oisolerad om kortslutningsrisk inte föreligger, tom.

Är inte elektriker, men har ett visst intresse av elinstallation ändå, och detta är vad jag lyckats läsa mig till. Ni får rätta mig om jag har fel.

Så gjorde då inte vi i gymnasiet i alla fall -96/97-ish eller nåt sånt. Eller var just det med EKLK? ' :klia: 'Men det verkar vara skit samma nu, rörande EKRK'n iaf, om man ser till de andra inläggen här. Skönt. Kan man klippa den där förbannade biledaren när man stöter på den. Hade redan då svårt att förstå vitsen med att ha den.

uppland2 skrev:Lite googling tyder på att kravet på biledare i EKRK togs bort 2014, då den inte ansågs motiverad. Den ursprungliga kulon (efter Ernst Khulo) hade väl inte heller någon biledare?
https://www.voltimum.se/articles/bileda ... -borttagen

Kommer inte åt, måste logga in för att se.

torbjorn_forsman skrev: ...
Biledaren ställer ofta till med problem i äldre trånga kuhlodosor, det blir tillräckligt rörigt och nära kortslutningsrisk i dem även utan att ha biledare från alla håll att hålla reda på.

Mhmm, även fast jag inte jobbat som elektriker, hade man fått en 50-lapp för varje gång man stått och svurit över de här hala små trådarna hade man väl fått ihop nån extra månadslön. ... 3 stela gul/grön ihop med 3 biledare i en toppklämma. :aaargh: ' Kan få hjärnblödning för mindre.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se