Ja, det kan man nog säga. Det går åt mer arbetstid för att göra en
stator med fältlindning, och materialkostnaden beror ju på hur kopparpriset på världsmarknaden är för tillfället. Permanentmagneterna förbättrades gradvis under hela 1900-talet och blev väl så småningom bättre och bättre alternativ till fältlindningen.
En
fläktmotor, där ju lasten kräver större vridmoment ju högre varvtalet blir, reagerar nog
ungefär likadant på spänningsändring oavsett om det är en serie- eller permanentmagnetmotor. Är det däremot frågan om en kraftigt varierande last så kan man märka att permanentmagnetmotorn (liksom en shuntlindad motor med fältlindning) är mycket mer "varvtalsstyv" än en serielindad motor.
Startmotorer var alltid seriemotorer förr i tiden, och övergången till permanentmagneter kom senare där. Redan i början av 70-talet fanns det en del små startmotorer för utombordare, MC mm som var permanentmagnetmotorer, men för personbilar var det inte förrän i slutet av 80-talet man började använda permanentmagneter i startmotorn, och det tog nog större delen av 90-talet innan seriemotorerna var helt borta ur nyproduktion i den världen. Större startmotorer för tunga dieselfordon är nog ofta seriemotorer än idag.