Sida 1 av 1

Typ av elmotor i bosch hyttvärmare

InläggPostat: 13:42:39, 20-03-2021
av AN
Skulle koppla in en bosch hyttvärmare. Vet inte namnet, men ensådan klassisk liten rund sak som brukar finnas i gamla maskiner.
Det stack ut två röda lika långa kablar, och den roterar åt samma håll hur man än vänder plus och minus.
Lite nyfiken på vad för typ av motor det är.
Likströmsmotorer brukar väl ändra riktning när man polvänder?

Re: Typ av elmotor i bosch hyttvärmare

InläggPostat: 14:07:35, 20-03-2021
av Dexxas
Det sitter antagligen inga permanentmagneter i den motorn utan det är lindade spolar.dvs. elektromagneter i fältlindningen...
När du skiftar polaritet på rotorn skiftar du samtidigt på fältet och får samma rotationsriktning...

Mvh/Dexx

Re: Typ av elmotor i bosch hyttvärmare

InläggPostat: 14:26:52, 20-03-2021
av torbjorn_forsman
Exakt. Fläktmotorer tillverkade före mitten av 70-talet har ofta fältlindning. Hade härom året tillfälle att titta på två isärplockade värmepaket till Volvo 240. Det äldre av dem, från en 76'a , hade seriemotor, medan det nyare från en 87'a hade permanentmagnetmotor.

Re: Typ av elmotor i bosch hyttvärmare

InläggPostat: 14:32:29, 20-03-2021
av AN
Tack för era snabba svar :smile:

Är det en kostnadsfråga detta? Fläktregleringen är väl ett motstånd iaf på äldre fordon. Reagerar dessa motorer lite olika då, när man i ena fallet då väl ändrar magnetiseringen i både rotor och stator, och i andra fallet bara i rotor?

När jag tänker efter lite, så är det väl så i startmotorer också? Visst är det väl lindningar runt "järnklumpar" som är skruvade i huset?

Re: Typ av elmotor i bosch hyttvärmare

InläggPostat: 14:55:19, 20-03-2021
av torbjorn_forsman
Ja, det kan man nog säga. Det går åt mer arbetstid för att göra en stator med fältlindning, och materialkostnaden beror ju på hur kopparpriset på världsmarknaden är för tillfället. Permanentmagneterna förbättrades gradvis under hela 1900-talet och blev väl så småningom bättre och bättre alternativ till fältlindningen.

En fläktmotor, där ju lasten kräver större vridmoment ju högre varvtalet blir, reagerar nog ungefär likadant på spänningsändring oavsett om det är en serie- eller permanentmagnetmotor. Är det däremot frågan om en kraftigt varierande last så kan man märka att permanentmagnetmotorn (liksom en shuntlindad motor med fältlindning) är mycket mer "varvtalsstyv" än en serielindad motor.

Startmotorer var alltid seriemotorer förr i tiden, och övergången till permanentmagneter kom senare där. Redan i början av 70-talet fanns det en del små startmotorer för utombordare, MC mm som var permanentmagnetmotorer, men för personbilar var det inte förrän i slutet av 80-talet man började använda permanentmagneter i startmotorn, och det tog nog större delen av 90-talet innan seriemotorerna var helt borta ur nyproduktion i den världen. Större startmotorer för tunga dieselfordon är nog ofta seriemotorer än idag.