Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Den nya Rasberry Pi Pico...

148 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:06:08, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det har kommit en litet microprocessor&kort som heter Pi Pico och den är både liten och billig men just nu slut på många ställen. (Själva processorn heter RP-2040 och är 32 bitars med 133 Mhz som max klockfrekvens)
Jag programmerar i Arduinos IDE nu och vill nog fortsätta där trots att det finns mycket bättre, lättare osv. men jag tycker mig kunna dess miljö ganska bra nu och trivs med dess verktygslåda... Jag har kollat in lite och det är fullt möjligt att göra programmet i Arduinos miljö för att sedan överföra till Rasberry Pi Pico. Från början så körde jag med UNO, sen hittade jag en mindre, NANO. Bägge bygger på samma processor, AtMega 328. Den har många fördelar såsom 5 volts driven, 8 analoga ingångar, ganska många I/O, 6 st PWM, I2C, SPI, stabil och ganska störokänslig och tålig mm (har faktiskt aldrig kört igäl någon 328:a än trots en del misshandel...). Men den går bara på 16 Mhz och är väl lite långsam ibland... (så jag har lite ont av det någon enstaka gång) Så jag har tittat lite då och då efter en "värdig" ersättare. Men det har alltid (hittills) fallit på nåt, "Blue Pill" trodde jag mycket på, lika så den ganska nya NANO Every. Det har blivet några egna mönsterkort ritade och tillverkade för just NANO som hjärna. Jag är beredd på att göra ett helt nytt "universal" mönsterkort för någon annan processormodul om det bara funkar även programmeringsmässigt. Det är väl flera här som tänker i samma eller liknande banor?
Så var börja?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil

#2 » 10:15:30, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget officiellt stöd för arduino till Pi Pico ännu.
Skall du ha 5V MCU är det gamla ATMega varianter som gäller.
Skall du ha något modernare så är det 3.3V och de flesta har då någon variant av ARM core. Så även Pi Pico som har två ARM M0+ cores.

Även om hådrvaran stödjer det du vill är det inte säkert arduino tillåter dig att använda det.
Så vad för hårdvara behöver du och finns det stöd för det i arduino?
Sen kan vi nog hitta något som fungerar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Goran2000

#3 » 10:26:36, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har övergett Arduinos hårdvara men använder faktiskt fortfarande Arduinos IDE.
Arduinos hårdvara är inte längre prisvärd, enligt min mening.
Man får MYCKET mer krut för pengarna med ESP-grejorna, och dom är lika enkla att använda.
Dessutom wifi och ESP32 har även bluetooth. Köper man från Kina är det samma pris som för Arduino.
Använder mest Wemos D1 mini som bygger på ESP8266, har wifi men inte bluetooth
Behöver jag fler pinnar blir det ESP32.
5V? Inget nyare går på 5V längre men det är inget problem, man vänjer sig fort.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Towil

#4 » 10:40:01, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goran2000 skrev:Jag har övergett Arduinos hårdvara men använder faktiskt fortfarande Arduinos IDE.


Testa Visual Studio Code med PlatformIO plugin att köra Arduino med. Mycket trevligare.

Med ESP32 så körs arduino i en RTOS eftersom den har 2 cores. Och då rullar WIFI i en core och arduino i den andra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Realtidsoperativsystem
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Goran2000

#5 » 11:40:15, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redan det installerat och kommer kanske att byta till det senare.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 17:24:47, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite speciella önskemål om processorn. Dels så önskar jag fortfarande 5 volt men går det inte att få så får det helt enkelt blir 3,3 volt i fortsättningen. Sen så har jag i dag 8 analoga ingångar och använder dom allihopa för det mesta. Så gärna 8 eller mera på nästa processor. Jag såg att den här RP-2040 har bara 3 analoga ingångar men jag kan i värsta fall tänka mig att bygga till en multiplexer (heter det så?) för att få 8 eller mera. PWM använder jag då och då och det verkar dom flesta processorer ha, likaså I2C och SPI som jag också nosat på vid flera tillfällen. Sen så bör den sitta på ett litet kort i typ NANO-storlek då jag har 3 till 4 stycken på samma "mainboard"
Sen den största utmaningen är nog att få till en lika bra kompilator via Arduinos plattform som verkligen gör rätt med timrar, interrupt mm. Det verkar som att Arduinos IDE är skräddarsytt till just AtMega-serien. Det har ju fungerat med tex Blue Pill också men inte bra, jag misstänker nåt med vilken timer som anropas, det blir inte alltid rätt. Eller har jag haft en väldig tur när jag programmerat AtMega till mina alster, felen jag gjort har varit förutsägbara och logiska med. Helst vill jag inte byta bort Arduinos IDE mot nåt annat utan verkligen hitt rätt kompilator...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#7 » 18:18:28, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du pratar om timers, arduino har inget direkt stöd för timers. Den har en klocka du kan läsa av ms och us på.
Kanske inte är hårdvaran du håller på att växa ur utan arduino?
Ardunio är ett funktionsbibliotek (ramverk) avsett att dölja hårdvaran och skala bort funktioner så att det inte skall bli så mycket att hålla reda på i början.
Själva kompilatorn är GCC och språket C/C++
Arduino IDE är det du skriver i och inget som behövs för att Arduino skall fungera. Där av att man kan välja andra IDE att skriva sin kod i.

Är dessa funktioner som är arduino.
Bild

Detta är inte arduino utan C/C++
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 06:50:24, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det tål att tänkas på om det ändå är Arduinos IDE och dess kompilator som jag "vuxit ur"? Men upplägget med millis och micros sätter ju timerna rätt från början och uppenbarligen fungerar så gott som allt utan konflikter så länge man håller sig till AtMega-serien. (ja den här NANO Every har en annan AtMega processor så den har jag inte orkat testa då jag blev lite besviken redan från start...) Hur som så är ju den här Pi Pico slut för tillfället så jag beställde en Raspberry Pi Zero istället. (inte som ersättare till Pi Pico). Frågan är nu hur man tyglar en sådan? Fixar och orkar jag det? Och vad har man en sådan till? Den har ju en HDMI-kontakt, så det är nåt med bild och ljud som jag egentligen inte har något intresse i...
Nu vill jag inte sväva ut för långt men egentligen är jag ute efter en värdig ersättare till Arduino NANO. Jag vill ha lite mera analoga ingångar, kanske lite mer fart men det är inte det viktigaste. Det som funkat bäst men som jag inte spunnit vidare på är mina egenbyggda NANO-MEGA, En NANO med den större 2560 processorn, man kör den som NANO men man kan fortsätta koppla in sig upp till 16 analoga ingångar och en hel drös I/O till (kanske 35 st till?) Man programmerar den som en MEGA rakt av. Det hade varit idealet att hitta nåt färdigt som har lite mera analoga ingångar. Den här NANO- Every har ju 16 analoga ingångar men dom har tyvärr inte kopplat in dom på modulen, så den bortfaller. Jag tycker inte jag skall behöva göra egna processormoduler, det borde finnas färdigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#9 » 07:53:32, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raspberry Pi Zero är en "vanlig" dator man kör Linux på.
Nano, UNO och vad de heter är ju mera en formfaktor så den har sina ben och funktioner på samma platser. Så vill man ha mera/mindre pinnar så får man byta modell som passar.
I Arduino original är det ju MEGA eller Due nästa steg upp. https://www.arduino.cc/en/Main/Products Och som alltid måste man läsa vad kortet erbjuder inte MCU'n.
Arduino är ett ekosystem med olika kort som skall fungera med dess olika expansionskort.
Finns ju andra kort från andra tillverkare som kanske passar bättre men ingen garanti att arduino funkar till 100%.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Goran2000

#10 » 08:03:19, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR (!) inte att tillverkarna av uc prioriterar analoga ingångar, utan högre hastighet,
mer minne, fler kärnor, fler kommunikationsmöjligheter, osv.

Som du vet finns ju Arduino Mega med 16 analoga och det är nog svårt att hitta någon med fler.
Mega finns ju även i mindre format, Mega Pro Mini tror jag den kallas.
https://www.aliexpress.com/item/32804483834.html
Jag har två sådana, lite längre än Nano och ungefär dubbelt så bred.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 08:28:27, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo jag har också en sådan Mega Pro Mini. Det är kanske bästa alternativet för mig i alla fall?
Ett par bilder på min rgna hemmabyggda variant.
Bild
Bild
Om man nu skall välja nåt färdigt så nog AtMega Pro Mini mest passande.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 08:35:46, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: Du har väl ett par sådana Pi Pico? Vad har du dom till?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#13 » 08:49:35, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ehh, inget. De var så billiga och de råkade släppas samma dag som jag beställde annat hos elektrokit. De har 1600+ i lager ser jag för 49 kr/st
Hade en förhoppning att ge inspiration till att lära sig Phyton.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 09:09:04, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh, kag tittade på fel, den jag tittade på var med headers för 79 kr och slut i lager. +1600 skall väl räcka ett tag...
Men vad kan man ha dom till? En ny ECU?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#15 » 10:04:28, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson:
En timer är som en äggklocka: "Ring om 120 us" sen kommer ett interrupt att hantera.
Millis och micros är som att hela tiden kolla "vad är klockan nu?"

Lite olika sätt att lösa liknande saker. Ofta funkar bägge, men inte alltid. Beror på problemet som skall lösas.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se