Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Enkel spänningsomvandlare 24-12v

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 13:07:55, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver koppla 12v släp till en 24v matning. Vill göra det så enkelt som möjligt och tänkte att det bord gå med en effektresistor i serie på respektive utgång. Men jag är osäker på om jag tänker rätt.

blinkers 21W ger 1.75A, spänningsfall över resistorn 12V skulle ge en resistor på 6.8ohm.
bakljus/positionsljus 10W per sida ger 0.85A och 3.3ohm
bromsljus 42w 3.5A och 3.3ohm

Effektutvecklingen torde bli lika i resistorn som i respektive lampa.

Tänker jag rätt? :klia:

släpet används även efter bil så att bara byta glödlampor funkar inte.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



G-son

#2 » 14:00:17, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker rätt, men bara så länge alla lampor är hela. Om en kabel matar flera lampor samtidigt och en går har du helt plötsligt mycket högre spänning på kvarvarande lampor och grillar samtliga kvarvarande i den kretsen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Björn.O

#3 » 14:39:21, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Led lampor brukar ju vara 9-32 V. Kanske enklast att bara byta dom.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magloman

#4 » 14:55:02, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle kunna krångla till det med en trafo som gör om spänningen till rätt. Sedan reläer för varje funktion. Blir ju flera stycken givetvis.

Kunde ju sitta på dragfordonet kanske.

Blir det ett relä för vardera blinkers, sen broms, bakljus, backljus?

Eller göra som tidigare skrivit; byt ut till lampor som klarar båda spänningarna. Borde va enklast.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 15:05:53, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reläer och spänningsomvandlare var min första tanke. Men tänkte slippa det.

Jag klurar på saken lite :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#6 » 15:37:28, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bättre lösning än motstånd vore ju i så fall någon form av "aktiva" spänningsregulatorer i serie med varje ledning. I enklaste fall en zenerdiod, eller för att klara stora förlusteffekter bättre, t ex en effekttransistor i serie, med zenerdiod kopplad mellan bas och kollektor. Då kan man få i stort sett konstant spänningsfall oberoende av ström.

Om man vet att släpvagnens elsystem är isolerat från dess chassijord, skulle man kunna förenkla och ha en enda sådan regulator kopplad i serie med jord till släpvagnskontakten. För att inte riskera bekymmer med "bakströmmar" är det i så fall lämpligt att lägga en diod i serie med varje plusledare till släpvagnskontakten.

Kan återkomma med schemaförslag om intresse har väckts.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#7 » 16:17:07, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimensionerat så att det orkar att bränna säkringarna vid fel, eller har intern strömbegränsning är det inte så tokigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rospigg

#8 » 16:49:03, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde som Magloman föreslår,
en "Mascot" 24-12 volt och sedan 4 reläer.
Det funkade utomordentligt.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 17:36:19, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en omvandlare så jag beställde reläer och säkringshållare. Känns enklast och säkrast.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Magnus Isakson

#10 » 17:39:25, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast måste ju vara att som Björn.O skriver ovan byta till LED-lampor som klarar hela spänningsintervallet 12-24V, fixat på en kvart och inga extra komponenter som kan krångla.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 18:22:26, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men då kan jag bara använda den kärran. Sitter lösningen på
bilen så funkar det till alla släpkärror
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

G-son

#12 » 18:35:53, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Jo men då kan jag bara använda den kärran. Sitter lösningen på
bilen så funkar det till alla släpkärror

...om du inte har en lösning som är baserad kring en viss specifik strömförbrukning, som resistorlösningen. Då måste antal & effekt på lamporna alltid vara rätt. Vilket det säkert är i många fall, men så kommer man till den kärra där någon stoppat i nån enstaka 12V ledlampa eller nått annat skiljer.

https://pchbutik.se/volt-dc-dc/600-step ... 6v-8a.html
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 20:42:10, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast nu blir det en lösning med spänningsomvandlare och reläer. Helt oberoende av lamporna på släpet.

Hade hoppas på en enklare lösning men efter inlägg här och det faktum att det fanns en omvandlare på hyllan så blir det lösning med reläer ist.

2 personer gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Blockstens trollet

#14 » 08:45:40, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en kopplings på 7 och 13 polig släpvagnskontakter.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se