Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Renovera / uppdatera labbaggregat?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:44:54, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att jag fått tips om att testa kontrollampor med ett variabelt spänningsaggregat i den här tråden så hämtade jag hem ett gammalt projekt.
Bild

Min far fick detta för nog 30 år sedan, och då var den verkligen inte ny. Hemmabyggt dubbelt nätaggregat med stabbad utspänning 0-30 V, 0-2 A per utgång. Relativs seriöst bygge med flervarviga pottar till spänningsinställningen, men kabeldragningen lämnar lite övrigt att önska. Aggregatet är byggt runt två spänningsstabbar av typen 723 i "spindelutförande", alltså en rund metallkapsling (heter den TO100?).
Nu till tråkigheterna. Dels så är den ena sidan död. När jag felsökte den när min far fick den kom jag fram till att det troligen var spindeln som var kass, men jag kommer inte ihåg vare sig varför jag kom fram till detta eller om det fanns något annat också som var trasigt.
Sedan, som synes, så har aldrig aggregatet haft några instrument. Lite tråkigt... Kollade lite hastigt. Finns billiga LED-mätare att köpa, men de verkar inte mäta lägre ner än 3 - 4 volt.
Bild
Bild

Nu till frågorna. Är det lönt att lägga ner tid och pengar på detta aggregat?
Är man dumsnål om man tar en vanlig DIL-kapsel (tror jag har en sådan liggande) och kopplar in med korta kopplingstrådar istället för spindeln?
Några tips på prisvärda instrument, gärna som mäter från 1 volt?
Något annat att tänka på?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magloman

#2 » 22:48:22, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en labagg för några år sen. Klart prisvärt, minns inte men runt tusenlappen. Har man ett så använder man det ofta.
Tror det är detta:

https://www.conrad.se/p/basetech-bt-305 ... 1-x-513812
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 07:53:28, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag har några plåtkapslade 723:or liggande, undrar bara var.

En del labbaggregat byggda med 723, som inte har någon extra hjälplindning på transformatorn för att ge en negativ matningsspänning till styrkretsarna, har egenheten att utspänningen inte går att reglera ner till 0 utan bara ned till 723:ans referensspänning som är 2,5 V eller något sånt. Det är också vanligt att strömbegränsningen blir ganska "mjuk" och oprecis, fungerar bra som överströmsskydd men är inte direkt någon konstantströmregulator, om man inte har kostat på en extra OP-förstärkare för att mäta spänningsfallet över mätshunten utan nöjer sig med 723:ans interna strömbegränsning - den begränsar då spänningsfallet över mätshunten överstiger Vbe hos en intern transistor.

Beträffande datering av bygget: Kolla datumstämplar på 723:orna, effekttransistorerna och den stora orange elektrolytkondensatorn. Det hela känns väl som om det skulle vara från början-mitten av 70-talet. Har de blå Philipselektrolyterna längst upp på kortet beige eller svart gummi vid pluspolen?

När det gäller digitala panelmätinstrument så brukar de som ska strömförsörjas från spänningen de mäter, inte kunna mäta under 3-4 V. Men de som har separat strömförsörjning eller inbyggt knappcellbatteri, kan mäta ner till 0. Ett sätt är ju att bygga in innanmätet från en digitalmultimeter av 79 kr-modell i labbaggregatet, och stoppa in en liten extra transformator + likriktare för att ersätta multimeterns 9 V-batteri.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Magnus Isakson

#4 » 08:18:03, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars finns ju kompletta enheter med både reglering och mätning i ett du kan montera in i lådan, t.ex. denna (DPS3510) för ca. 350:- på ebay.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210513/a4e54d8237fd6114db12e65a51c049f8.jpg

1 person gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Towil

#5 » 10:27:21, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där du har där är ju 90% tomrum som tar upp plats.
Skall du bara ha det tilll att test lite lampor så köp ett litet smidigt switchat labb agg. Se dock till att det kan ställa in ström och inte bara spänning.
Med strömbegränsning på så riskerar man inte att bränna upp grejor om det skulle vara felkopplat eller kortis.
Vill du ha riktigt stabil spänning så är det ett linjärt som gäller med de är större och väger mera för de behöver större transformator.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

rid54

#6 » 07:15:37, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bra att återanvända, men kanske inte "restaurera", nödvändigtvis. Det finns en krets, LM350, som klarar 3 A och är justerbar för utspänningen. Med databladet kommer lite kretsförslag, där man kan åstadkomma strömbegränsning också. Så med trafo, likriktare och filter och ett par enkla (nya) regulatorkretsar kan lådan bli till nytta skulle jag tro. Det finns ju också "analoga" instrument att hitta, alltså visarinstrument, som helt utan extra strömförsörjning klarar att visa från 0 till max av det man vill mäta.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 14:09:21, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag pillat lite med detta aggregat. Insåg efter ett litet tag att trafon såg liten ut. Vid närmare undersökning hittade jag en etikett som sa att den levererade 4*12,6 V och 0,5A. Inte mycket... :vissla:
Mätt lite på elektroniken. Den vänstra delen kan jag få ut mellan 7 V och knappt 40 V. Den högra ger konstant 39 V hur jag än ställer ratten för spänningsinställning.
Känns som jag borde lyssna på råden ovan och förpassa detta nätaggregat till de sälla elektronikjaktmarkerna (eller snarare när det gäller mig, lägga i en bra-att-ha-hög som jag aldrig kommer att att använda något ifrån...).

Inte för jag egentligen är i något stort behov av ett labbaggregat, men när tanken väl börjat gro i huvudet så har jag svårt att släppa den. Gav mig ut på AliExpress och letade. Vad tror den samlade expertisen om SPS-W3010 :
Bild

0 - 30 V, 0 - 10 A. Kostar $60, skickas från Polen (så man bör slippa tull, moms och importavgift), ca 1 veckas leveranstid.
Jag gör inga avancerade elektronikkonstruktioner, kommer troligen mest att använda det för att testköra befintliga prylar, både ifrån ljuseffekter, fordonsprylar och kanske någon styr- och reglerpryl.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#8 » 14:39:46, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med största sannolikhet switchat och inte bättre avstört än att det i bästa fall nätt och jämnt klarar CE-märkningen. I övrigt bör det nog åtminstone vara prisvärt. Räkna med att byta en del elektrolytkondensatorer om några år, om du använder det flitigt.

Det gamla 723-baserade aggregatet kan vara bra att ha om du behöver störningsfria spänningar i något sammanhang, eller om du behöver få ut flera olika spänningar samtidigt (t ex om du håller på med OP-förstärkarbyggen som ska ha ± 15 V, eller trimmar någon radio som samtidigt ska matas med +12 V och ha en fast förspänning på -3 V för att sätta AGC ur funktion).
Kan ständig +39 V från ena halvan av det ha en så enkel orsak som kortslutning i seriereglertransistorn?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#9 » 15:59:39, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tumme ner.
Går inte att ställa in strömberänsningen utan att korsluta utgången och ljustera max ström med spänningen på under 5V.
Max begränsning av spänning och ström skall kunna ändras med utgångarna avstängda.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 22:04:29, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nackdel med sådana nätaggregat är dock att de inte brukar komma igång av sig själva efter nätbortfall, utan kräver en del knapptryckningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se