Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

ställbar volt laddare t mina 18650 li ion celler

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

wille_89_ (trådstartaren)

#31 » 00:56:09, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej, det fungerar inte med bara ett seriemotstånd. Spänningsfallet över det blir ju beroende av laddströmmen, när batteriets egen EMK ökar under laddningens lopp så minskar strömmen gradvis, men man kan inte få den att upphöra fullständigt vid 4,2 V över batteriet.

En annan möjlighet är förresten om du tar en vanlig USB-laddare som är byggd för att lämna 5 V, och ändrar dess konstruktion så den ger t ex 4,2 V eller knappt det istället. Ofta går det att ge sig på spänningsdelaren för mätning och återkoppling av utspänningen. Du får börja med att plocka isär laddaren, se vad det sitter för styrkrets i den (förr i tiden var det ofta någon klon av MC34063 , numera finns det modernare saker som klarar sig med mindre induktans i spolen så att hela laddaren kan göras mindre och billigare), läsa datablad för styrkretsen, rita upp schema för komponenterna runt omkring i laddaren, sedan bör det gå att lista ut vad som bör ändras.


vet inte direkt utantill hur en styrkrets är uppbyggd, de shceman ja sätt sr väääldigt avancerade ut, hade vart annat om de va nåt motstånd nån kondensator och spole men så är de verkligen inte. jag vet att man kan få ner späningsfallet me tillräckligt dioder iaf, ja men de gör inget om laddstörmmen minskar rejält med motstånd så länge den landar runt 400 mah som batterierna helst ska laddas med så är de ju bra :)

känns som att ja får ta nån powerbank laddkrets eller laddkrets till li ion krets eller så och ladda mina 1864 o batterier. de ska ju ge runt 4.2 volt. och låg ström, de kan man ju mäta och specs finns ,. ja vill helst ha

400mah och ca 4.2 v, får avbryta laddningen helt enkelt om ja vill ha mina 80 % då. och en ladd nätacc brode ju funka då ja kan ställa in 400 mah o 4.2 v :) dock är de väldigt dyra vill hitta en billigare än 400kr.

om ja vill bygga en som vanlig laddare som säg laddar 1 amp till 80% och sen går ner till 3-400 milliamp de sista procenten hur ska ja bygga då är de impedans man går på att ju högre spänningen blir i batteriet ju lägre blir laddströmmen, men sköter inte batteriet de sj som du sa?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#32 » 01:02:22, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Den lille TK102 GPS-trackeren er som mye annet fra Kina kritisk feilkonstruert. De har spart bort ladekontrolleren og erstattet den med en motstand og en seriediode slik at batteriet lades opp til 4,3V ... 4,4V. Det er som du har oppdaget ikke gunstig.

Jeg har en slik liggende et eller annet sted, og skal se om jeg finner den.

Jeg vet at jeg modifiserte min, og laget en egen ladekabel med en av de TP4056-baserte ladekontrollerne som selges i mange ulike varianter på nettet. TP4056 kan ikke settes til lavere spenning enn 4,2V, men man kan velge strømstyrke opp til 1A.

Det er ikke spesielt kritisk å lade lithium opp til 100%, men de bør ikke lagres med så høy spenning. Det som derimot er kritisk, er å lade med mer enn 4,2V. Da dør de i løpet av kort tid.

I tillegg til de tre parametene som Towil nevnte, er det også regnet som veldig smart å redusere ladestrømmen når batterispenningen når 4V. Da unngår man å stresse batteriet for å få i de siste prosentene.

Lithium er mye mer kritisk enn tradisjonelle NiCd /NiMH. Lithium er kjemisk ustabilt uansett hva man gjør, og da blir det ikke noe bedre av feil bruk. De fleste har fått med seg at disse batteriene brenner, og er vanskelige å slukke. Færre er klar over at de også slipper ut en svært brennbar gass som er med på spre brannen hurtig når det først går galt.

låter intressant då ska köpa denna ladd board TP4056 för 18650 celler :) bra då kan jag ställa in 400 mah med. men om man laddar 2 paralellt borde de väl gå ladda 1 amp? eller 2 amp om man laddar 4 st samtidigt osv?
ah ja vet att man inte ska lagra li ion med över 80 % men at man kan ladda fullt med 100% om man ska använda verktygen direkt så de kan lagras sen med ca 30-80% energi.

men om den är byggd orginal med motstånd går de ju alltså att använda motstånd med en usb cigarettuttag laddade? så länge batterierna mår ok :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#33 » 01:03:33, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Finns inga USB laddare det kallas bara felaktigt för det. USB standarden ger 5V inget annat. Finns olika USB 1-3 men de styr hur mycket ström man kan ta ut från ett USB uttag samt vilken datahasighet man kan köra.
USB ger 5V inget annat finns inga som helst laddfunktioner i några USB uttag.

de gör de ju visst mitt usb uttag är till för ladda mob o de laddar max 3 amp
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#34 » 01:10:02, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:TP4056 funker ok, men du kan kun bestemme ladestrømmen. Det er selvfølgelig mulig å lage til noe som leser spenningen på batteriet og kutter tilførsel ved for eksempel oppnådd 4V, men jeg kommer ikke til å bruke tid på det. Det finnes mange ulike varianter av de små kortene med TP4056 på nettet, og like mange beskrivelser på hvordan man endrer ladestrømmen. Jeg legger ved databladet her.

Å parallell-lade 18650 forutsetter at de har like egenskaper. Det er ikke sikkert at celler som selges til konsument er så like som de burde være.

Du har også muligheten å kjøpe 1-celle LiPo med stor kapasitet som du kan lade, eller en powerbank som har innebygd fungerende ladekrets. De fleste powerbankene har innebygget timer som kutter utgangen hvis strømtrekket er for lavt, men det løses ved å sette på en ekstern last som trekker passe stor strøm i korte intervaller. Søk etter "powerbank keep-alive" for hvordan det kan gjøres uten å tappe batteriene nevneverdig.

Jeg ser poenget med at du ikke vil lade opp til 100%, men du kan ødelegge like mye (eller mer) hvis du lader feil opp til 4V.

Hvis du forklarer hvordan disse batteriene skal brukes, kan det være at vi kan komme med noen andre forslag til deg.
Datasheet-tp4056.pdf

mina batterier har samam egenskaper de är samma batteri från samma batteripack. jag använder batterierna i min gps tracker :) de är 3 paralellkopplade 18650 celler såna blåa från en laptop. powerbank board är såkalrt intressant tror ajg har någon i en låda, då kan ja mäta både utgående amp och volt vid laddning så de är inom specs. ska åter komma.
för tillfället verkar min gps tracker ladda de 3 paralellkopplade cellerna fint iaf. och den räcker nu i 3 veckor utan att behöva laddas enligt amperen som ja räknat på.
jag har även kickat liv i mitt 4 amp biltema 18v li ion batteri genom att ladda upp varje cell för sig de gjorde jag med 5 volt från usb uttag men nu vet ja att de ska va 4.2 volt max laddning i fortsättningen. nu laddar uaf 18 volt laddaren upp batterierna som de ska :) den va riktigt död innan.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#35 » 02:48:57, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stk. TP4056 vil lade med den strømmen den er stilt inn på uansett hvor mange battericeller du har i parallell. Den kan gi maksimalt 1A. Med tre celler blir det 1/3A til hver. Skal du lade hver celle med større strøm, må du dele opp kretsen slik at hver celle lades med hver sin TP4056. Det kan være at det finnes andre kretser som kan gi mer en 1A. Jeg har ikke sjekket.

Som jeg skrev tidligere, er den GPS-trackeren tvilsom når det gjelder lading. Du kan være heldig, og det går bra, men du kan også være uheldig. Lithium er svært lite glade i mer enn 4,20V (det er to desimaler der). Dette kommer av kjemien, og 4,3V er vanligvis alt for mye. De har satt inn en diode i serie med den 5V du tilfører utenfra. Den dioden har typisk 0,6...0,7V spenningsfall. Det kan være noe mer, eller noe mindre.

I tillegg er det ikke sikkert at det du tilfører er 5,00V. Normal USB skal ha en spenning i området 4,4V...5,25V. Spenningen ut av USB"laderen" din behøver altså ikke å være nøyaktig 5V. Her har vi altså to feilkilder som kan føre til kritisk overlading. For lavt spenningsfall i dioden er kritisk, samtidig som for høy spenning ut av laderen er det.

I tillegg er det slik at spenningsfallet i dioden ikke er konstant. Det er minst når strømmen er lavest, altså når batteriet nærmer seg 100%. Spenningen ut av USB"laderen" er nok heller ikke helt stabil, så du kan regne med at den er høyest ved minst last.

Resultatet av dette, er at det er veldig sannsynlig at batteriene vil tilføres mer enn 4,2V når de er fulladet. Hvis dette hadde vært tradisjonelle NiCd eller NiMH-batterier ville det ikke ført til noe annet enn redusert levetid. Siden lithium i utgangspunktet er kjemisk ustabilt, er det en reell fare for at selv noe som ser ut som minimal overlading faktisk kan bli farlig.


Jeg har funnet trackeren min, og skal se på den i morgen kveld.

Personlig hadde nok jeg valgt en ferdig powerbank med stor kapasitet for dette prosjektet. Den lades trygt med 5V fra en helt vanlig USB"lader". Det eneste problemet med en powerbank er det jeg skrev om at den krever en enkel ekstra krets på utgangen hvis lasten er for lav. Jeg vet godt at det er fristende å spare penger på dette, men lithiumbatterier har faktisk også noen veldig dårlige egenskaper som man ikke skal ignorere.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#36 » 16:59:30, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:de gör de ju visst mitt usb uttag är till för ladda mob o de laddar max 3 amp


Om det vore en laddare så skulle det stå på utrustningen vilken typ av laddare det är, alltså vilka batterityper den klarar av.
Nu använder nog alla USB till att ladda sin mobil, men man kan lika gärna driva en fläkt. Det finns USBfläktar och USBlampor att köpa för den som önskar.

En laddare driver inte fläktar.

Jag har ju några trasiga Li-Po laddare och dessa batterier laddar jag istället med ett nätagg. Men jag använder aldrig 5V när jag gör det, utan multiplar på 4,2V (4,2 - 8,4 - 12.6 osv)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#37 » 21:44:51, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har tatt noen bilder og skrevet litt på dem.

Den gule ledningen er så vidt jeg husker en mod for å få den til å starte uten å trykke på knappen. Det er lenge siden jeg gjorde noe med denne, så teflonminnet slår til...

Alle bildene ligger i PDF for å unngå at de krymper i størrelse.

TK-102.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#38 » 18:05:16, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis din tracker er lik min, har den en innebygget 3,0V spenningsregulator som gir spenning til alt annet enn batteriet. Det betyr at du kan kople bort batteriet og forsyne den med 5V fra den kontakten på siden av kapslingen. Jeg regner med at du lader batteriene med den originale kabelen?


Da kan du heller strømforsyne trackeren med 5V fra en powerbank, og lade powerbanken slik den skal.

Jeg vet ikke hvor høy spenning den 3,0V regulatoren tåler på inngangen, men det er nokså vanlig at de ikke tåler mer enn 7V. Noen tåler ikke mer enn 5V fra USB.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

rid54

#39 » 18:49:50, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju laddare för 18650 att köpa, som drivs från vilken USB-matning som helst. Som tidigare nämnts, är USB spänningsmatning satt till 5 V och den gamla begränsningen var 500 mA per uttag (i exempelvis en laptop). En "USB-laddare" är inte en laddare, det är en konstantspänningskälla med ett strömtak (som kan variera från 500 mA till nån eller några A), som har ett USB-uttag (utan signalkontakterna). För att ladda dessa celler, är det enklaste att skaffa en dedikerad laddare, som är gjord för Li-ion celler. Om den sen drivs från ett USB-uttag eller från 230 V nätet är ju egalt (sett från 18650-cellens perspektiv).
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se