Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

ställbar volt laddare t mina 18650 li ion celler

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 19:12:54, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag använder en usb mob laddare från cigg uttaget i bilen på 5 volt o 2 amp för att ladda mina 18650 li ioin celler :) men de fortsätter bara laddas tills batteriet blir skitvarmt o förstör dom :/ varf avbryts inte laddning vid 4.2 volt (full laddning) måste stå o övervaka. samma om ja laddar med 220v mob kladdare :( varf avbryter den laddningen för mob batteriet men inte mina 18650 celler båda är ju li ion batterier :(

vart kan jag köpa en ställbar volt cutoff modul relä eller något? som ja kan koppla så ja kan ställa in när laddningen ska avbrytas, o varf måste alltid alla laddare ladda 100% o förstöra batterierna ? li ion ska aldrig helst laddas med mer än 80-85% då tar de stryk. har letat på ebay o överallt men hittar ingen 5 volts charging board med ställbar volt? :(
har byggt ett batteripack t min gps sändare så den håller i 3 veckor ist för 3 dar, beh nån bra laddare t batteripacket :)
har även bytt cellerna i ena batteriet till vinkelslipen från en laptop :) funkar hyffsat, för att de skulle funka va ja tvungen att ladda upp varje cell manuellt så de har samma spänning.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Towil

#2 » 20:39:17, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övervakningen av laddningen sitter i telefonen inte i 5V strömförsörjningen.
Så det du behöver är en laddare avsedd för dina batterier.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PJA

#3 » 20:53:22, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll inte på o fippla för mycket med cellerna, de brinner bra. Ser ut som du löder med vanlig lödkolv. Är kanske inget att rekomendera pga värmen.
Ang laddare hade jag letat efter en rc laddare, tex skyrc imax b6. finns kopior också.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

wille_89_ (trådstartaren)

#4 » 21:12:12, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PJA skrev:Håll inte på o fippla för mycket med cellerna, de brinner bra. Ser ut som du löder med vanlig lödkolv. Är kanske inget att rekomendera pga värmen.
Ang laddare hade jag letat efter en rc laddare, tex skyrc imax b6. finns kopior också.

man brukar ju löda dom, hur ska man annars göra=? har ingen punkt svets. men jag är försiktig :)

rc laddaer? men vart kan ja köpa en li ion laddare med ställbar volt inställning, alla laddare ladda ju fullt 100% så batterierna tar stryk o kort livslängd vill kunna ställa sj :/ kan ja köpa nån mojäng som begränsar volten?
Senast redigerad av wille_89_ 21:13:03, 23-05-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#5 » 21:12:39, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver en BMS krets i batteripacken så löser det sig.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 21:18:23, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du menar en över o underladdningskrets de som sitter på 18v batterierna :) shjävla kretskortet, men vart hittar jag för bara ETT batteri alltså en krets för 3.7 v , alla är ju 18 volt o man måste ladda alla 5 samtidigt väl :( dess kan man inte ladda dem 80-90% utan bara 100% vilket ja vill UNDVIKA,
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 21:20:34, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skaffa ett vanligt labbnätaggregat där du kan ställa in vilken spänning och strömbegränsning du vill. Och för den delen övervaka spänning och ström med visarinstrumentet på nätaggregatet under laddning och stänga av själv när det är lagom fulladdat.

Om du vill ha en billig "intelligent" laddare och söker på Wish, Aliexpress efter sådana, så ska du använda sökordet "balance charger".

Försök inte löda direkt på cellerna, men om du har celler med fastsvetsade plåtflaggor för förbindelse så kan du löda på dem.

Om du vill bygga en intelligent laddare själv, så kan du hitta förslag på styrkretsar, applikationsexempel mm på t ex https://www.maximintegrated.com/en/prod ... ement.html eller https://www.microchip.com/en-us/product ... harger-ics .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 21:23:07, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade denna men ja kan fortf inte ställa volten :(

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 21:26:29, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på att använda ett labbnätaggregat då? Om du skaffar ett som är styrbart utifrån via t ex USB eller GPIB, så kan du ju skriva programvara själv för en PC för att få det att bete sig som du vill, om du inte har tid att bevaka laddningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 21:26:53, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller skaffa ett vanligt labbnätaggregat där du kan ställa in vilken spänning och strömbegränsning du vill. Och för den delen övervaka spänning och ström med visarinstrumentet på nätaggregatet under laddning och stänga av själv när det är lagom fulladdat.

Om du vill ha en billig "intelligent" laddare och söker på Wish, Aliexpress efter sådana, så ska du använda sökordet "balance charger".

Försök inte löda direkt på cellerna, men om du har celler med fastsvetsade plåtflaggor för förbindelse så kan du löda på dem.

Om du vill bygga en intelligent laddare själv, så kan du hitta förslag på styrkretsar, applikationsexempel mm på t ex https://www.maximintegrated.com/en/prod ... ement.html eller https://www.microchip.com/en-us/product ... harger-ics .

labbnätaggregat? nätagg vet ja va de är men, hur kan ja ställa in vilken strömbegränsning o volt ja vill? med ett nätagg, övervaka gör ja ju nu med multimetern men de ska ju ske automatiskt kan inte stå o övervaka varje gång ja ska ladda en cell. ja vill kunna ställa in spänningen laddarn ska sluta ladda vid, ex 3.9 volt som är typ 85%
- ja de är såna plåtflaggor på de flesta cellerna faktiskt ^^ kan ja ställa spänningen med en balance charger?

ja vill helst sj kunna bara löda dit nån sak som begränsar nåt motstånd elelr va som helst, vill inte den ska gå över 4 volt. visst kan ja sätta motstånd på en usb laddare så att den bara når 4.0 volt när dne laddar men de går väl laddningen skitsakta? li ion laddas ju oftast med 5 volt.

o en viktig fråga va katten för slutar inte min usb laddare ladda batterierna :uupps: den trodde de va en smart laddare. så störande.
Senast redigerad av wille_89_ 21:29:01, 23-05-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#11 » 21:28:55, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna laddar då inte till 80% som TS önskar.'
Men det är min reseladdare till 1S och 2S batterier. Matas med USB micro

Fast man måste fixa en adapter för 18650 celler eftersom de är för långa för just denna laddare.
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#12 » 21:32:38, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt USB-standarden ska laddaren leverera 5 V och ingenting annat. Den är, som påpekat tidigare i tråden, inte tänkt att kopplas direkt till ett litiumjonbatteri, utan den är tänkt att strömförsörja en produkt med USB-interface. Och om den produkten också råkar ha ett inbyggt batteri, så är det produktens eget ansvar att styra laddningen på ett sätt som batteriet trivs med. Det finns ju många USB-matade prylar som inte alls har inbyggt batteri men som ändå är tänkta att strömförsörjas från t ex en sån där "laddare". Routrar, bordsfläktar, värmeplattor för kaffemuggar, LED-lampor, TV-modulatorer osv osv.

Alla normala nätaggregat av typ labbaggregat har både spänning och strömbegränsning inställbara. Typiskt exempel: https://elektrotanya.com/philips_pe-151 ... nload.html
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#13 » 21:33:07, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fel på att använda ett labbnätaggregat då? Om du skaffar ett som är styrbart utifrån via t ex USB eller GPIB, så kan du ju skriva programvara själv för en PC för att få det att bete sig som du vill, om du inte har tid att bevaka laddningen.

inget fel på de låter jätteintressant kan man ladda li ion me sånt :) borde ju gå då ba volten o amperen är rimliga inom spektrat, men 3 amp låter lite för mycke kan ja inte begränsa de på denna ja länka till ? https://www.electrokit.com/produkt/vari ... EoQAvD_BwE

BESKRIVNING
Ett klassiskt nätaggregat med LM723 variabel spänningsregulator och 2N3055 effekttransistor. Strömbegränsat till 3A.Kylfläns ingår.
Lämplig transformator 30V AC 4A
.


men en fråga begränsar man ba laddströmmen me denna så att den inte klan ladda mer än säg 4 volt eller är de så att om man ställer in den på 4 volt så laddar den kanske 5 volt men stänger av laddningen när 4 volt uppnåts? vilket av alternativen för om den laddar 4 volt kmr de ju ta år o ladda :( dock kan 3 amp funka för ja brukar ladda 2 batterier samtidigt


Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#14 » 21:37:43, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man laddar inte denna typ av batterier med fast spänning.
https://www.electrokit.com/produkt/ladd ... lanserare/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#15 » 21:43:36, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den normala funktionen på ett nätagg är att om man

Ställer in 4 V så kommer det 4 V ut, inget annat

Skulle batteriet vara tomt och nätagget levererar 3 A till batteriet så kan man tycka att det är för mycket.
Då vrider man på strömbegränsningen till ex 0,5A
Nätagget kommer då sänka spänningen så att batteriet får 0,5A (som man valde med strömbegränsningspoten)
Sedan håller nätagget 0,5A tills spänningen är uppe på 4V och då kommer strömmen att sjunka allt eftersom batteriet blir laddat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se