Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Frekvensomvandlare

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:20:47, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver kunna variera hastigheten på ett matarverk, helst steglöst. Därför tänkte jag att en frekvensomvandlare vore kanon för uppgiften, men jag vet inte speciellt mycket om vad jag ska titta efter. Den enda funktion jag behöver är just hastighetsregleringen. Kan man göra detta med en ratt (så man slipper trycka på en massa knappar) är det bra men inte nödvändigt. Motorskyddsfunktion är också bra men inte heller det är nödvändigt.
Jag har för mig jag hört att man kan oftast reglera hastigheten -50% + 100%, utan större problem (även om denna går upp till 400 Hz) stämmer detta? Kan man få andra problem om man börjar kludda med frekvensen? Jag behöver i princip bara sänka hastigheten.

Tyvärr har jag inte matarverket här i närheten så jag kan inte kolla motorn närmare, men det är ett ganska litet verk så jag kan inte tänka mig att motorn skulle vara större än på det här :
Bild

Surfade ut på Ebay och kollade. Kan någon person som är mer kunnig än jag berätta om denna är helt fel pryl eller om den kan tänkas fungera?
Bild
Originalets URL: https://i.ebayimg.com/images/g/200AAOSwT7ZfAfgF/s-l1600.jpg


Saxat från annan annonsör (med längre leveranstid):
Der Frequenzumrichter in feiner Qualität hat eine gute Haltbarkeit und eine lange Lebensdauer. Es hat eine gute Leistung und eine starke Funktion. Die Tastatur des menschlichen Designs mit der richtigen und klaren digitalen Anzeige ist einfach zu bedienen. Feines Wärmeableitungssystem kann die Lebensdauer verlängern. Laufwerksplatine ist wasserdicht, wasserfest und elektrostatisch geschützt.

Eigenschaften:
Verwendet eine unverwechselbare Steuermethode, um ein Fahren mit hohem Drehmoment, exakten und weiten Geschwindigkeitsregulierungen bei perfekter Leistung zu realisieren.
Es verfügt über eine gute Anti-Trip-Funktion und die Fähigkeit, sich an raue Leistung, Temperatur, Feuchtigkeit und Staubinterferenzen anzupassen, die Stabilität wurde erheblich verbessert.
Durch die Optimierung der PWM-Steuertechnologie und der elektromagnetischen Verträglichkeit erfüllt es die Anforderungen der Benutzer nach geringem Rauschen und geringen elektromagnetischen Interferenzen.
Großer Kühlkörper und integrierter Hochleistungslüfter für bessere Wärmeableitung und sichereren Einsatz.
Von außen zugängliche Potentiometer 0-10V, 0-5V, 4-20ma, 6 Multifunktionseingänge, 2 Ausgänge (Relais optional), bis zu 8 Stufen der Drehzahlregelung.
Die Start-Stopp-Reaktionszeit ist schnell, das Drehmoment ist gering.
Bei Unterspannung, Überspannung, Überstrom, Überhitzung, Kurzschlussschutz.
Frequenzumrichter maximale Ausgangsrate 400 Hz.
Einfach zu bedienen und zu verdrahten, nach dem Entfernen der Schrauben an Drähte anschließen.
Schnelle Start- und Stopp-Reaktion, großes Drehmoment bei niedriger Geschwindigkeit.

Spezifikationen:
Name: Variabler Inverter
Modell: AT3-1500X
Leistungsphase: dreiphasig
Anwendungsbereich: universell
Nennspannung: Drehstrom 380V
Anpassung Motorleistung: 1.5KW
Filter: eingebauter Filter
Steuermethode: U / F-Regelkreis
Ausgangsspannungsregelungsmodus: PWM-Steuerung
Gleichstromversorgung: Spannungsart
Materialien: Engineering p-lastic
Nennstrom: 4A
Gewicht des Artikels: 1193 g
Paketgewicht: 1356g / 3.00lb
Artikelgröße: 180 * 130 * 125mm / 7.09 * 5.12 * 4.92in
Packungsgröße: 215 * 200 * 160 mm / 8,45 * 7,87 * 6,30 Zoll

Taste:
DISP: Umschalten der Überwachungsparameter im Überwachungsstatus. Bewegen Sie das Datenfeld im sekundären Menü zur Bearbeitungsposition.
PROG: Beendet den aktuellen (oder aktuellen) Status, wechselt zwischen den einzelnen Status, hauptsächlich zum Umschalten des Überwachungsstatus, zum vorherigen Menü zurückkehren.
FUNG / DATA: Gehen Sie Schritt für Schritt in die Menüs und speichern Sie die Einstellungsparameter.
Up: Drücken oder halten Sie, um Daten oder Funktionscode hinzuzufügen.
Abwärts: Drücken oder gedrückt halten, um den Daten- oder Funktionscode abzunehmen.
RUN: Start.
STOP / RESET: VFD stoppt die Ausführung 2 und stellt vor einem Fehler die Schnittstelle wieder her.
Knopf: Drehzahl einstellen.

Paketliste:E5818
1 * variabler Wechselrichter
1 * Handbuch



Tacksam för alla tips, råd och idéer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



skaanlj

#2 » 21:57:08, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PM

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
skaanlj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:26, 25-02-2019
Ort: Södermanland

lagun49

#3 » 23:14:38, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag behöver kunna variera hastigheten på ett matarverk, helst steglöst. Därför tänkte jag att en frekvensomvandlare vore kanon för uppgiften, men jag vet inte speciellt mycket om vad jag ska titta efter. Den enda funktion jag behöver är just hastighetsregleringen. Kan man göra detta med en ratt (så man slipper trycka på en massa knappar) är det bra men inte nödvändigt. Motorskyddsfunktion är också bra men inte heller det är nödvändigt.
Jag har för mig jag hört att man kan oftast reglera hastigheten -50% + 100%, utan större problem (även om denna går upp till 400 Hz) stämmer detta? Kan man få andra problem om man börjar kludda med frekvensen? Jag behöver i princip bara sänka hastigheten.

Tyvärr har jag inte matarverket här i närheten så jag kan inte kolla motorn närmare, men det är ett ganska litet verk så jag kan inte tänka mig att motorn skulle vara större än på det här :
Bild

Surfade ut på Ebay och kollade. Kan någon person som är mer kunnig än jag berätta om denna är helt fel pryl eller om den kan tänkas fungera?
Bild
Originalets URL: https://i.ebayimg.com/images/g/200AAOSwT7ZfAfgF/s-l1600.jpg


Saxat från annan annonsör (med längre leveranstid):
Der Frequenzumrichter in feiner Qualität hat eine gute Haltbarkeit und eine lange Lebensdauer. Es hat eine gute Leistung und eine starke Funktion. Die Tastatur des menschlichen Designs mit der richtigen und klaren digitalen Anzeige ist einfach zu bedienen. Feines Wärmeableitungssystem kann die Lebensdauer verlängern. Laufwerksplatine ist wasserdicht, wasserfest und elektrostatisch geschützt.

Eigenschaften:
Verwendet eine unverwechselbare Steuermethode, um ein Fahren mit hohem Drehmoment, exakten und weiten Geschwindigkeitsregulierungen bei perfekter Leistung zu realisieren.
Es verfügt über eine gute Anti-Trip-Funktion und die Fähigkeit, sich an raue Leistung, Temperatur, Feuchtigkeit und Staubinterferenzen anzupassen, die Stabilität wurde erheblich verbessert.
Durch die Optimierung der PWM-Steuertechnologie und der elektromagnetischen Verträglichkeit erfüllt es die Anforderungen der Benutzer nach geringem Rauschen und geringen elektromagnetischen Interferenzen.
Großer Kühlkörper und integrierter Hochleistungslüfter für bessere Wärmeableitung und sichereren Einsatz.
Von außen zugängliche Potentiometer 0-10V, 0-5V, 4-20ma, 6 Multifunktionseingänge, 2 Ausgänge (Relais optional), bis zu 8 Stufen der Drehzahlregelung.
Die Start-Stopp-Reaktionszeit ist schnell, das Drehmoment ist gering.
Bei Unterspannung, Überspannung, Überstrom, Überhitzung, Kurzschlussschutz.
Frequenzumrichter maximale Ausgangsrate 400 Hz.
Einfach zu bedienen und zu verdrahten, nach dem Entfernen der Schrauben an Drähte anschließen.
Schnelle Start- und Stopp-Reaktion, großes Drehmoment bei niedriger Geschwindigkeit.

Spezifikationen:
Name: Variabler Inverter
Modell: AT3-1500X
Leistungsphase: dreiphasig
Anwendungsbereich: universell
Nennspannung: Drehstrom 380V
Anpassung Motorleistung: 1.5KW
Filter: eingebauter Filter
Steuermethode: U / F-Regelkreis
Ausgangsspannungsregelungsmodus: PWM-Steuerung
Gleichstromversorgung: Spannungsart
Materialien: Engineering p-lastic
Nennstrom: 4A
Gewicht des Artikels: 1193 g
Paketgewicht: 1356g / 3.00lb
Artikelgröße: 180 * 130 * 125mm / 7.09 * 5.12 * 4.92in
Packungsgröße: 215 * 200 * 160 mm / 8,45 * 7,87 * 6,30 Zoll

Taste:
DISP: Umschalten der Überwachungsparameter im Überwachungsstatus. Bewegen Sie das Datenfeld im sekundären Menü zur Bearbeitungsposition.
PROG: Beendet den aktuellen (oder aktuellen) Status, wechselt zwischen den einzelnen Status, hauptsächlich zum Umschalten des Überwachungsstatus, zum vorherigen Menü zurückkehren.
FUNG / DATA: Gehen Sie Schritt für Schritt in die Menüs und speichern Sie die Einstellungsparameter.
Up: Drücken oder halten Sie, um Daten oder Funktionscode hinzuzufügen.
Abwärts: Drücken oder gedrückt halten, um den Daten- oder Funktionscode abzunehmen.
RUN: Start.
STOP / RESET: VFD stoppt die Ausführung 2 und stellt vor einem Fehler die Schnittstelle wieder her.
Knopf: Drehzahl einstellen.

Paketliste:E5818
1 * variabler Wechselrichter
1 * Handbuch



Tacksam för alla tips, råd och idéer.


Hur stor är motorn? Skulle tippa, att matarverket inte behöver så stor motor som den du hittade på e-bay. Den var ju på 1,5 kW.

En mindre motor < 1,5 kW kan du mata frekvensomriktaren med 230 V enfas, sedan kopplar man om motorn till 3x230V trefas, och då gör frekvensomriktaren om enfasen, som du matar med till 3-fas. Du kan sedan styra den med en potentiometer, och ställa in starttid, stopptid, max och min varvtal, vilket de flesta frekvensomriktare klarar av. En ´sådan omriktare kostar mindre än 1 000:- skulle tippa på 800:-. Om du har tid att vänta någon månad kan du nog också beställa billigare i Kina.

Om du har ytterligare frågor, skriv i tråden. Jag svarar om jag kan; har jobbat med mindre frekvensomriktare i många applikationer.
:hurra: :hurra:
Lars G
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Peter Persson

#4 » 08:29:10, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt och använder frekvesomriktare från aliexpress med gott resultat, har en på korntorken tex för att kunna styra varvtal på den, 725:- plus 150:-. i import avgifter hemma i postlådan för en som klarar 2,2kw, helt ok. Har inte rört en inställning på den, satt ström in/ ut och sen starta och vrid på för att höja/ minska farten.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

magloman

#5 » 08:37:09, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna små tillämpningar borde gå pwm styra nån lämplig motor väl?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#6 » 09:21:19, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PWM-styrning är något man kan tillämpa på likströmsmotorer, men tillgången på såna i "fältmässigt" standardutförande är ju sämre än på trefas asynkronmotorer. Typexempel på PWM-styrda likströmsmotorer är en laddbar skruvdragare eller värmefläkten i en bil med klimatanläggning, alltså masstillverkade produkter där man kan ta fram en specialmotor för varje ändamål.

Ska man ändå mata sakerna med växelspänning från elnätet så är det nog i så fall enklare med en fasvinkelstyrning (typ dimmer, varvtalsstyrning på handborrmaskin eller mjukstart på dammsugare), mata kollektormotorn direkt med den spänningen om det är en seriemotor som klarar växelspänning, annars får man lägga en likriktarbrygga emellan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 11:34:00, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips och idéer. Här kommer ett par bilder på matarverket jag vill sänka hastigheten på. Som synes på märkskylten är det en 2800-varvsmotor som sitter på. Lägsta hastighet är 2,5 meter/minut (högsta kommer jag inte ihåg, men den var säkert mer än 10 gånger högre), och det är denna jag vill sänka till troligen lite under 50%.
Eftersom matarverket inte är mitt så har jag inte någon större lust att bygga om det. Hade det varit en standard flänsmonterad motor kunde jag kanske bytt till en 1400-varvsmotor, men just nu är det för mycket jobb. Som vanligt är också tidsaspekten viktig. Detta skulle varit klart för tre veckor sedan... :vissla:
Därför faller Kinaimport bort. Däremot finns det Kina-omvandlare man kan beställa från Tyskland, Tjeckien osv till ganska låga priser. Det var en sådan jag länkade till i första inlägget.

Så funderingarna jag fortfarande har är fortfarande:
* Tror ni det går att sänka hastigheten minst 50% på matarverket, gärna lite mer, utan att motorn tar skada?
* Tror ni ovan länkade frekvensomvandlare klarar detta?
* Finns det någon annan idé (som är snabbt genomförbar med liten arbetsinsats) att få ett matarverk som går långsamt?

Edit: Bilderna kom visst inte med... :vissla:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Peter Persson

#8 » 15:32:50, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med dom frekvensstyrningar jag testat (liknande som du länkar till) kan jag få motorn att gå hur sakta som helst, till full sprätt, dom är sjukt smidiga, har haft fläkten igång på 20% fart i flera dagar med dom.

edit:
dessa har jag, du borde klara dej med en 0,75kw
https://www.aliexpress.com/item/4001274672100.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42662eceLVoI7b&algo_pvid=03037748-6525-4855-b685-a392a6fc296b&algo_exp_id=03037748-6525-4855-b685-a392a6fc296b-7
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

G-son

#9 » 17:45:20, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det behöver inte bara frekvensen ändras, när den sänks mycket behöver även spänningen sänkas - motorns impedans minskar när den går långsammare så samma spänning skulle ge mycket högre ström än normalt med grillad motor som resultat.

Har inte koll hur mycket sånt dedär apparaterna sköter självmant och hur mycket man måste tänka själv, men jag påpekar det ifall det är något man behöver ställa in själv.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Senkomat

#10 » 18:03:09, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också använt frekvensomformare endel ihop med min bandslip på 2.2kW 3x400v 2850rpm, kör den mellan 10-120Hz. Drar man upp varvtalet får man väl ta en kik om man har ett datablad på motorn. Min är godkänd för max 120Hz.


Det som man kan få tänka på om man drar ner varvtalet väldigt mycket är ju att även fläkten på motorn går ner i varv.
Vart den gränsen går är lite svår att säga, beror väl mycket på hur hårt motorn belastas också, dvs hur stort är kylbehovet.
Jag skulle inte tvekat på att köpa en billig och bara tutat och kört och varit lite vaksam så inte motorn blir för varm.

1 person gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

torbjorn_forsman

#11 » 21:21:47, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Som jag förstått det behöver inte bara frekvensen ändras, när den sänks mycket behöver även spänningen sänkas - motorns impedans minskar när den går långsammare så samma spänning skulle ge mycket högre ström än normalt med grillad motor som resultat.

Har inte koll hur mycket sånt dedär apparaterna sköter självmant och hur mycket man måste tänka själv, men jag påpekar det ifall det är något man behöver ställa in själv.


Frekvensomriktare brukar sköta om att anpassa spänningen efter frekvensen automatiskt, det har de klarat av sedan (i dessa sammanhang) urminnes tider. Det finns alltid parametrar man kan ändra själv om man absolut vill och vet vad man håller på med, men standardinställningarna i fabrik brukar duga bra.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 08:38:39, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, man ska aldrig tveka. Tittade på frekvensaren ovan, plus en massa andra, på Ebay på tisdagen. Av någon outgrundlig anledning beställde jag inte den kvällen, dagen efter var en mycket lång arbetsdag men torsdag morgon skulle jag beställa. Då har samtliga säljare höjt sina prisen närmare 20 Euro! :uupps:
Suck! :sad: Ja, ja, det är bara att bita i det tjuriga äpplet, man ska ju inte gråta över spilld bensin.

En generell fråga. Vilket är snällast för motorn, att dubbla eller halvera frekvensen?
Jag kan ställa in matarverket på 2,5 respektive 5 m/min. Verkar som det går att köra fortare än 2,5 m/min i min tillämpning, så min tanke var om det var snällare att ha den i lägsta växel och höja frekvensen, eller om det är bättre att lägga i en högre växel och sänka frekvensen?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#13 » 11:14:27, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går nog på ett ut, men det beror ju på hur motorn är dimensionerad också.
Om du kör med halva frekvensen så kan du bara ta ut halva motorns märkeffekt, vid dubbla frekvensen (under förutsättning att frekvensomriktaren är normalt programmerad och inte ökar spänningen när man går över 50 Hz) kan du ta ut full märkeffekt.
I och med att motorn kommer att gå fullt magnetiserad vid halva frekvensen men kraftigt undermagnetiserad vid dubbla frekvenser, så kommer magnetflödet i statorplåten att vara mycket lägre vid dubbla frekvensen, vilket visar sig som lägre järnförluster eftersom man kommer längre från gränsen för magnetisk mättning.
Men å andra sidan så blir hysteresförlusterna i plåten fyra gånger så stora vid dubbla frekvensen som vid halva frekvensen.
Dubbla frekvensen innebär ju god fart på motorns kylfläkt och därmed bra kylning, men å andra sidan mer mekaniska oljud än då motorn går på halva frekvensen.
Och å andra sidan så gör det lägre magnetflödet vid dubbla frekvensen att de "magnetiska" oljuden från motorn blir svagare.
Osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Senkomat

#14 » 12:24:04, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det går nog på ett ut, men det beror ju på hur motorn är dimensionerad också.
Om du kör med halva frekvensen så kan du bara ta ut halva motorns märkeffekt, vid dubbla frekvensen (under förutsättning att frekvensomriktaren är normalt programmerad och inte ökar spänningen när man går över 50 Hz) kan du ta ut full märkeffekt.


Funderade på detta, iaf på min vfd+motor. Jag märker ju tydligt att när jag går upp högt i frekvens (ex 100Hz), så minskar vridmomentet i motorn. Så belastar jag hårt minskar varvtalet på motorn tills det jämnar ut sig och motorn har vridmoment nog att hålla jämn fart på bandet. Så beter den sig inte om jag ex ligger på 30Hz, då orkar den hålla emot mycket bättre. Det upplevs som den kan snarare mata på mer då för att hålla varvet uppe, dvs full effekt även vid lägre Hz.

Dvs att oavsett om du går upp eller ner i Hz kan du ta ut full märkeffekt? Jag kanske är ute på en cykeltur i detta, fast då förstår jag inte riktigt varför min bandslip beter sig som den gör :klia:


Men det jag tänker som kan avgöra om man väljer hög eller låg växel är väl hur kuggar & lager är dimensionerade. Lägre Hz = högre vridmoment. Högre Hz = högre lagerbelastning.
Sen har du ju värmen som ska tas om hand också, dvs hur bra kyler fläkten på motorn, och om det bygger mer värme i matarverket pga högre varvtal?

Sammanfattningsvis, det är nog bara att testa och se vilket som fungerar bäst :rock_on:
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

torbjorn_forsman

#15 » 15:54:45, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt är ju proportionell mot vridmoment gånger varvtal. Samma effekt vid dubbla varvtalet ger alltså halva vridmomentet, och vice versa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se