Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Jordfelsbrytare

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

fernballan (trådstartaren)

#1 » 19:25:28, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför går jordfelsbrytare på mina maskiner? :klia:
Om det inte fans idioter som mig skulle ni inte ha något att titta på
fernballan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:49, 07-06-2015
Ort: Timrå
Sverige



Michael Meier

#2 » 19:34:21, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närdå?

Alltså, exakt när slår den av?
Vad har du gjort tidigare?

Försök att beskriva allt runtomkring problemet också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

G-son

#3 » 19:38:08, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ström försvinner från fas och inte kommer tillbaka via annan fas/nolla som den ska. Antingen det eller så är jordfelsbrytaren defekt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

marve

#4 » 19:48:04, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder du skarvsladd? Jag har varit med om att en skarvsladd som funkat i uttag utan jfb inte har funkat i uttag med jfb, där har det utlöst. Kan räcka med att kabeln har körts över eller varit klämd.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

fretchi

#5 » 19:54:16, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elmotorer kan väl läcka lite ström mellan lindningar och jord om de är lite gamla och trötta, utan att det märks på funktionen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#6 » 22:10:34, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men en elmotor som har så hög läckström att JFB löser ut (dvs över 30 mA), är inte frisk. Om man fortsätter köra med den som den är, så dröjer det inte länge förrän det smygande jordfelet har utvecklat sig så pass att lindningen brinner. Man bör åtminstone ta isär motorn och avsyna den, om det verkar ha varit fuktigt i den kan det löna sig att ställa statorn på tork och sedan smeta på lämplig skyddslack på härvändarna.

En annan orsak till att JFB löser kan vara en kombination av utrustning med stor kapacitans till jord (t ex frekvensomriktare eller invertersvetsar med stora avstörningskondensatorer mellan inkommande faser och jord), i kombination med att man har mycket övertoner och störningar på elnätet. Osymmetrisk kapacitans till jord (t ex enfasutrustning med stora avstörningskondensatorer, eller trefasutrustning där en eller två av de tre kondensatorerna har gått sönder) kan göra saken ännu värre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fernballan (trådstartaren)

#7 » 20:02:19, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/hDihsEGnlj8
Det är en gammal aparat
Ingen nolla polarn drog en extra jord kabel
Jag stod bredvid och drack öl och fattade inte vad han sa men nu funkar pressen
Om det inte fans idioter som mig skulle ni inte ha något att titta på
fernballan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:49, 07-06-2015
Ort: Timrå
Sverige

Stridis2

#8 » 20:14:46, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas VERKLIGEN att du ställt ner trycket till absoluta minimum med tanke på riggningen. Jag har själv skjutit järnbitar som bara med Guds försyn missade min mage med en dm. Annars hade jag aldrig skrivit något här på M...

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fernballan (trådstartaren)

#9 » 20:41:42, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag hoppas VERKLIGEN att du ställt ner trycket till absoluta minimum med tanke på riggningen. Jag har själv skjutit järnbitar som bara med Guds försyn missade min mage med en dm. Annars hade jag aldrig skrivit något här på M...

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk

Det var bara fästen för hängrännor
Om det inte fans idioter som mig skulle ni inte ha något att titta på
fernballan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:49, 07-06-2015
Ort: Timrå
Sverige

Stridis2

#10 » 10:04:10, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte materialet du pressade som gjorde mig orolig, det var vad du pressade mot. Många pressat kan man bara ställa ner trycket till 10% av maxtrycket. Du har en 250 tons press, så med det resonemanget hade du 25 tons presskraft mot en pallbock avsedd för kanske 10 ton.
Har du möjlighet att ställa ner presshastigheten också hade jag även rekommenderat att göra så vid den typen av pressning.

Jag har berättat flera gånger tidigare om mitt lilla missöde med flygande järnbitar, men i korthet så tryckte jag på fyra stycken stående axelämnen, gissningsvis 50 mm i diameter och kanske 70 - 80 mm långa. Av misstag så kom kraften på halva axelns yta istället för hela. Jag vet inte trycket, pressen kunde komma upp i ca 100 ton men den maxade inte innan det small som bara den och axelbitarna flög ut i stjärnform. Två slog sig genom en grov sträckmetallgrind och fortsatte ett tiotal meter. De andra två flög säkert 20 meter, den ena passerade alltså min mage på ca 1 dm avstånd.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bygert

#11 » 10:27:04, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt som kan trigga jfb är om det kommit in fukt i något. Bryter det kan det ibland räcka att ta in prylarna på tork ett tag så är problemet löst.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

BengtER

#12 » 16:47:22, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en amperemätare (multimeter) kan man faktiskt mäta jordströmmen och så kan man prova sig fram vad det beror på. Men jag vill inte tala om hur du ska göra om du inte har full koll på säkerheten. Gör man fel kan det gå illa.

Med tångamperemeter kan du alltid mäta upp hur mycket ström det går i själva jordkabeln liksom i fas respektive nolla. Alltså var för sig. Vill man verkligen veta gör man det med tre stycken samtidigt med ett oscilloskop men inte många som har den utrustningen.

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

fernballan (trådstartaren)

#13 » 18:22:34, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtER skrev:Med en amperemätare (multimeter) kan man faktiskt mäta jordströmmen och så kan man prova sig fram vad det beror på. Men jag vill inte tala om hur du ska göra om du inte har full koll på säkerheten. Gör man fel kan det gå illa.

Med tångamperemeter kan du alltid mäta upp hur mycket ström det går i själva jordkabeln liksom i fas respektive nolla. Alltså var för sig. Vill man verkligen veta gör man det med tre stycken samtidigt med ett oscilloskop men inte många som har den utrustningen.

Inte för mig är livrädd för el
Om det inte fans idioter som mig skulle ni inte ha något att titta på
fernballan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:49, 07-06-2015
Ort: Timrå
Sverige

BengtER

#14 » 21:03:35, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloka människor är livrädda för el liksom för snurrande maskiner som borrmaskiner, sågar osv. Det är först när man lärt sig att använda dem och behärska dem som man kan använda dem säkert. Annars är det som sagt klokt att låta bli.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se