Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felsökning HUANYANG frekvensomriktare

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Sunne (trådstartaren)

#1 » 21:05:43, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en frekvensomriktare för flera år sen på Ali till svarven Denna. Den har stått på en hylla sen dess.
För nån dag sen så kom jag mig för att den skulle monteras. Gjorde en enklare keps för skydd mot spån, borrade hål och gängade för att kunna skruva fast den. Tänkte att jag skulle koppla in den liggandes på bänken och knappa in de värden den skulle ha innan montering.
Stendöd, inte ett livstecken, inte ens fläkten går som jag tror går hela tiden strömmen är inkopplad.

Vart less och beställde en ny Kinaomriktare från Amazon Denna, dock ej likadan, valde en som fanns nära i lager så inte ilet att montera den går över. Måste sätta den nya i ett skåp/låda.

När det var gjort så kan jag ju leka med den trasiga, hittade den här länken på youtube där han mäter upp en omriktare och konstaterar att det är fel på IGBT modulen. Mätte likadant som han och fick inget utslag överhuvudtaget, provade , + - på P+ och PR mot L1-L3 och mot U-W. det enda som gav ett värde var mellan P+ och PR, det sitter en diod på baksidan mellan dess plintar som förklarar det.
Plintarna är direkt anslutna till IGBT modulen, därav min misstanke att det något med den som inte står rätt till. Har mätt direkt på IGBT modulen också utan resultat.

IGBT modulen heter KDG40R12KT3, hittar ingenstans där jag kan beställa den. Finns en som heter FP40R12KT3 som till benkonfiguration och mått är likadan, rätt lika data i övrigt också, kostar nån hundring så det kan vara värt att prova. Bifogar datablad på båda.

Kan det vara något annat? ska löda lös den när jag får tid.

Lite bilder, ordentligt med skyddslack.
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield



torbjorn_forsman

#2 » 21:27:10, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar det alltså vara avbrott mer eller mindre överallt enligt en multimeter ställd på diodprovning? Fungerar samma multimeter bra om du, med samma inställning, kontrollmäter andra halvledare med den (vanliga bipolära transistorer, kiseldioder mm)?

Jag tror inte att en felaktig IGBT-modul skulle kunna leda till att frekvensomriktaren förlorar manöverspänningen så att alltså fläkt, microcontroller mm lägger av helt och hållet. Då tror jag mer på fel i strömförsörjningen för manöverspänning - antagligen någon liten DCDC-omvandlare som försörjs från den trefasbrygga som är inbyggd i IGBT-modulen.

En möjlighet, i och med att omriktaren har legat oanvänd länge, är att någon elektrolytkondensator har förlorat formeringen och fått hög läckström under årens lopp, och att det blev kortslutning i den när du plötsligt kopplade in full nätspänning till omriktaren, det kanske har fått någon annan komponent att gå sönder alternativt gör att DCDC-omvandlaren inte vill gå igång.

Ett felsökningstips är att kolla att du får ut likspänning ur likriktarbryggan (mellan pin 21 och 23 på modulen) då nätspänning är ansluten. Om det finns någon mjukstart- eller PFC-krets i likspänningsmellanledet kan även den möjligen vara misstänkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 21:31:13, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju en kylflänsförsedd grunka som nästan ligger ned på första bilden. I området för strömförsörjningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Sunne (trådstartaren)

#4 » 21:39:32, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbt svar :thummar:
Testade med 2 st multimetrar med diodprovning invald. Det är avbrott hur jag än mäter.
Mäter jag en diod så så fungerar multimetern.
Ska kolla om jag får ut likspänning mellan pin 21 och 23, man får tryck rätt hårt för att komma genom skyddslacken.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Sunne (trådstartaren)

#5 » 21:45:49, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Du har ju en kylflänsförsedd grunka som nästan ligger ned på första bilden. I området för strömförsörjningen.

Den här?
Har rätat upp den nu, vet inte om jag kommit åt den eller om det var så.

Bild
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Turbodiesel

#6 » 21:48:21, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 5V regulator, med kinesisk kvalitetslödning..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#7 » 21:53:50, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du har 5V mellan högra och mittenbenet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Sunne (trådstartaren)

#8 » 22:16:41, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil, multimetern stabiliserar sig på 0V. Den jassar runt på några mV om man har mätspetsarna i luften.

Torbjörn. 2,5mV får jag mellan pin 21 och 23. Ganska säker på att jag har mätt på rätt ställe.
Mätte upp 400V mellan R, S och T direkt på kortet också så spänningen går fram.

Bild
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

joakim72

#9 » 07:04:20, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sunne skrev:Towil, multimetern stabiliserar sig på 0V. Den jassar runt på några mV om man har mätspetsarna i luften.

Torbjörn. 2,5mV får jag mellan pin 21 och 23. Ganska säker på att jag har mätt på rätt ställe.
Mätte upp 400V mellan R, S och T direkt på kortet också så spänningen går fram.

Bild

Ac/Dc? 400VAc mellan R S och T men mellan 21 och 23 märkta P och N skall du ha 400x1,4VDc. Vilket du troligtvis har för det är direkt efter likriktaren och över kondensatorn.

Edit: läste en gång till och såg att det var noterat. Om du inte hittar dioder mellan RST och P och N är bryggan död och dö hjälper det endast med en yttre brygga eller en ny modul. Själv är jag så tokig så jag skulle löda i en yttre brygga för att ringa in felet....
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Sunne (trådstartaren)

#10 » 11:28:59, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog överkurs för mig, löder nog lös den och skaffar en ny likadan ifall jag hittar eller provar med en så nära jag kan hitta.

Finns en del på youtube om hur man mäter upp dom. Är enkla att öppna också för att se in men tvivlar på att jag kan reparera det som är trasigt.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

torbjorn_forsman

#11 » 11:49:40, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att det inte är någon kortslutning i likspänningsmellanledet, innan du försöker köra igång omriktaren med den nya hybridkretsen. Och det kan nog vara bra att formera de stora elektrolyterna innan du kör igång den på allvar.

Jag gissar att mjukstartkretsen består av det vita relät samt de två gröna motstånden bakom det. Tanken är att när omriktaren spänningssätts, så matas mellanledet via motstånden några sekunder innan relät sluter och kopplar förbi dem. För att formera elektrolyterna så kan du tillfälligt löda loss relät och motstånden (det räcker iofs med att lossa en pol på reläspolen så att relät inte kan slå till), och ersätta motstånden med något högohmigare (kanske två seriekopplade motstånd 10 kohm 9 W), koppla sedan in nätspänning till omriktaren och låt det hela stå tills spänningsfallet över motstånden har sjunkit till något tiotal volt och spänningen över elektrolyterna inte stiger längre. Det kan ta från någon minut upp till flera timmar. Om någon elektrolytkondensator blir varm, sväller upp eller börjar läcka, så stäng av omedelbart och byt ut den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sunne (trådstartaren)

#12 » 20:43:56, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: det kan nog vara bra att formera de stora elektrolyterna innan du kör igång den på allvar.


:smile: Varför kan det inte någon gång vara enkelt. Känns som man också ska vara säker på att mjukvarukretsen är just så.
Ska se om jag får tag på en ny modul först.
Petade isär den jag lödde lös, lyckades riva av några anslutningar till pinnarna så den är definitivt körd.

Full med typ halvhärdad silikon. Oerhört kletigt.


Bild
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se