Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

VFD för fasen......

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

jenlar (trådstartaren)

#1 » 20:59:16, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ladies and gents!

Åter igen behöver jag er hjälp. Möjligen har jag gjort ett felköp men sånt händer.

Jag har införskaffat en VFD, A2-8015 China-klon av något bättre märke alldeles säkert. Men den duger att testa med tänkte jag..

Insåg dock för sent att den har input: enfas 220V och Output: 3fas 220V och inte 380V som jag behöver, tror jag. Till frågan. Kan jag använda denna på något sätt ändå?

Jag skulle egentligen använda den på min fräs som har 3fas 400V men gissar att det är mycket att begära. Kanske skall den får bistå svarven eller möjligen bandsågen. Dessa motorer är 220/380V båda två men kan jag koppla 3fas 220V till dem på något sätt?
Och hur bör jag då rimligen koppla dessa motorer?


Motor till Fräs
Bild
Motor till bandsåg
Bild
Bild
Motor till svarv
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 17:40:52, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De två äldre motorerna går ju Y-kopplade för 380/400 V och ska på helt vanligt sätt kopplas om till D-koppling för 220/230 V. Dvs byglingsblecken ska gå tvärs över kopplingsplinten, var för sig, så att början på varje faslindning kopplas ihop med slutet på nästa så lindningarna bildar ett slutet D.

Beträffande kinamotorn som bara är märkt 400 V, så gissar jag att den inte har någon plint med omkopplingsmöjlighet? Om du har tur, så är även den motorn Y-kopplad och nollpunkten går att komma åt någonstans (antingen hopbuntad med lindningens härvändar eller utdragen till kablar som sitter ihop med en toppklämma i kopplingsdosan), i så fall går även den att D-koppla. Skulle den däremot redan vara D-kopplad för 400 V så går det inte att göra något mer med den. I så fall är det bara att köra den på 230 V (och då finna sig i att motorn blir svag, teoretiskt 1/3 av märkeffekten), eller att sätta en trefastransformator 230/400 V mellan frekvensomriktare och motor. Ett tips där: Transformatorn från en skrotad trefas-migsvets (eller svetslikriktare för MMA), en sådan där strömomkopplingen görs med omkopplare och en mängd uttag på primärlindningen), går bra att använda för detta ändamål. Koppla in 400/230 V trefas till lindningens änduttag (uttagen för lägsta ström) samt nolla. Mät sedan mellan vilka uttag en bit in på lindningen du får spänning närmast 230 V. Anslut sedan dessa uttag till frekvensomriktaren och änduttagen till motorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jenlar (trådstartaren)

#3 » 21:48:53, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn för uppdateringen. Jag har nu kollat China motorn och bifogar bilder på den. Det finns faktiskt kopplingsplint. Se bild nedan. Har även tagit bilder på brytare och nödstopp som sitter i anslutningskedjan. Vad tror du om möjligheterna här?
Torde gå att ansluta som du beskriver ovan. Anslutning från trefashandske går in till nödstopp och vidare till motor. Har inte kollat exakt hur det är kopplat. Är även en micro-brytare med i kopplingen som bryter strömmen om locket till remskivan öppnas.
Kan se att det är tre faser + jord med men ingen noll-ledare.

Plint Motor
Bild
Anslutning nödstopp
Bild
Microbrytare remskydd
Bild
Nöd stopp (upp och ner)
Bild
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 08:24:11, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kinamotorns kopplingsplint ser ju onekligen ut som en helt vanlig Y-kopplad motor, så det är stor chans att den fungerar bra som D-kopplad om man flyttar blecken. Man kan ju ohmmäta med lossade bleck och kolla att lindningarna är "normalt" kopplade.

Nollan ansluter man normalt ALDRIG till en trefasmotor, mittpunkten i Y:et ska få sväva fritt. Om man skulle koppla in nollan, riskerar man att motorn försöker "spjärna emot" och jämna ut osymmetrier, övertoner mm på elnätet. Elnätet är förmodligen alldeles för starkt för att motorn ska kunna rå på det, så då blir resultatet bara onödiga förluster och onödigt mycket värme i motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jenlar (trådstartaren)

#5 » 22:26:19, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd insidan var det någon som sa... Det var där svaret fanns.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jenlar (trådstartaren)

#6 » 22:53:32, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ytterligare fråga kanske dum, som dyker upp är behovet av motorskydd. Det är ju regel att motorer skall ha motorskydd. Ersätter en VFD det behovet? Om inte skall motorskyddet anslutas innan eller efter VFD?
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#7 » 23:40:23, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ju också en (eller två rättare sagt) enfas till trefas220
Provade att köra både stjärna och triangel och precis som det stod i manualen är triangel/delta/d det som funkar bäst. Visst det snurrade på sjärna men klent och instabilt och motorn stallade runt 90-100 Hz.

Läs om mina övningar här
Bengt Erik Eriksson @ [Allmänt] Hur är min 3 fasmotor kopplad?

Ang motorskydd.. Bra fråga. Tror dock logiken i vfd tar hand om det men jag vet inte. Står ju bara att det ska vara en allpolsbrytare till matningen till vfd men det är ju en annan sak.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#8 » 08:10:26, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jenlar skrev:En ytterligare fråga kanske dum, som dyker upp är behovet av motorskydd. Det är ju regel att motorer skall ha motorskydd. Ersätter en VFD det behovet? Om inte skall motorskyddet anslutas innan eller efter VFD?


Frekvensomriktaren brukar sköta den funktionen genom strömbegränsning, och det brukar finnas en möjlighet att ställa in motorns märkström i någon meny. Det hela bör stå i manualen för den om man inte hittar det genom att knappa runt i menysystemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jenlar (trådstartaren)

#9 » 16:39:01, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är riktigt. Det går att ställa in både Maximum Runtime Frequency och Motor Rating Frequency båda dafault satta till 50Hz. Jag tänker mig att ansluter den med trefas då jag har det framdraget. Frekvensomriktaren klarar både en och tre fas a 220V
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 19:37:19, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, den ska i så fall ha trefas med 220 V huvudspänning. Inte trefas med 400 V huvudspänning som vi har i Sverige. Detta för att det ska bli samma likspänning efter likriktarbryggan oavsett om den matas med en- eller trefas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jenlar (trådstartaren)

#11 » 21:43:03, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det år ju riktigt så klart. Tack för förtydligande.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#12 » 23:54:28, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fick du ge för vfd:n?
Jag har en svarv med en 2 hastighetsmotor 3× 230 volt som jag skulle vilja hå igång
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jenlar (trådstartaren)

#13 » 12:43:44, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ebay 2,2kw enheten går på ca740kr +frakt. Smidigt och enkelt från EU.
Användarvisningsbild
jenlar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 21-09-2016
Ort: Täby, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se