Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Asea GA22 Magnetisering

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

anders.olsen (trådstartaren)

#1 » 17:17:58, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vill gärna ha ett bra reservelverk och har en passande dieselmotor.

Har hittat en generator till salu.

Asea GA22 30KVA

På märksskylten anges:

760 volt Y kopplad, borde väl bli 400v D kopplad?

Det står magn. 110V 7 A, innebär det att det finns en permanentmagnetgenerator "inuti" samma kapsling som synkrongeneratorn?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a



Dexxas

#2 » 18:00:08, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sannolikt behöver den en yttre matarmaskin, en likströmsgenerator som via spänningsregulator magnetiserar ankaret.....
Många äldre ASEA hade ett sådant arrangemang.
Antingen direkt axelkoppling eller remdrift mellan generator och matarmaskin...
Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Turbodiesel

#3 » 18:22:24, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla exakt vad som står på skylten så det inte är något special. T, ex stort poltal (högre frekvens) eller annat skumt.

Dessutom får du inte någon nollpunkt med Deltakoppling. Det kräver en yttre transformator för hela effekten för att bli användbart. En generator med Deltakoppling vid 380/400 känns skumt som sagt.

Ett traktorelverk ( att bygga om) av något modernare snitt med det mesta inbyggt kan vara ett smartare köp. Brukar finnas till salu både nu och då.

Äldre separatmagnetiserade generatorer kräver mycket kringutrustning, som ofta är skrotat i ett tidigt skede.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

anders.olsen (trådstartaren)

#4 » 20:38:47, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Lägger ned denna, får leta vidare!

Tänkte inte på nollpunkten.

Tack för hjälpen!

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

torbjorn_forsman

#5 » 22:25:47, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att köra en generator med lägre spänning än dess märkspänning. Dock kan du inte ta ut full effekt då, det blir ju samma märkström men lägre spänning. Enda möjliga problemet är att eftersom den kommer att gå mycket långt från magnetisk mättning i rotor- och statorjärnet, så blir den inte så "spänningsstyv", man måste nog ha en aktiv spänningsregulator till den och det blir knappast möjligt att låta en maskinist stå och handreglera magnetiseringen för att hålla konstant spänning.

Magnetiseringsströmmen bör kunna regleras från 0 upp till märkströmmen 7 A, ska du nu ta ut lägre spänning ur generatorn så är det nog sällan det blir aktuellt att verkligen dra på full magnetisering. Om man inte vill ha en separat likströmsgenerator (matare), så kan man göra som på t ex bilgeneratorer och moderna kraftverksgeneratorer, dvs likrikta växelspänningen från generatorn och använda den likspänningen till magnetiseringen. I det här fallet, där magnetiseringsspänningen är betydligt lägre än generatorns utspänning, kan det nog vara lämpligt att transformera ner från 400 V till t ex 150-200 V före likriktningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#6 » 23:51:23, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det krävs en del dyr kringutrustning om det är en 'tom' generator.

Att använda generatorns egna spänning för magnetisering gör den störande slapp. Det är vanligt även på namnkunniga generatorer idag. Dock blir de nästan odugliga på att starta större elmotorer.

Var förra hösten ute på ett 45kVA verk med en modern Leroy-Somer generator. Den klarade inte att starta en fri 11kW Y/D motor. Nä, om elverket användas ihop med elmotorer ska det köpas till en "booster" PMG matargenerator för dyra pengar. Det var den kvällens fiasko.

Nästan 60kW byggfläktar drev det som inget..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

anders.olsen (trådstartaren)

#7 » 12:00:09, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade den typen av generator men sålde den, reglerade dåligt och var väldigt känslig för snedbelastning
Spänningen hoppade upp väl mycket på andra faser när man lastade mycket på en fas.

Nu försvann Asea-generatorn till någon annan köpare så jag får leta vidare.

Jag vill ha en "riktig" synkrongenerator med tillhörande likströmsgenerator eftersom jag vill ha ren och fin ström.
Tänkte bygga reglerutrustningen själv (som ett kul projekt)

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

torbjorn_forsman

#8 » 12:22:29, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Y-kopplad generator blir alltid känslig för enfasig last. Helst bör man lägga större enfaslaster mellan två ytterledare (dvs 400 V i ett 400/230 V-system). En möjlighet att få generatorn mer "styv" är om den går att Z-koppla. Eller om man kan parallellkoppla den med en Yd-kopplad transformator, då hjälper transformatorns D-kopplade sekundärlindning till att hålla upp symmetrin i systemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se