Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Börja med lödning

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Draco (trådstartaren)

#1 » 10:02:00, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
ursäkta att jag lånar tråden lite och ställer någon fråga!
Jag tänkte visa barnen lite om elektronik men är själv inte bra på elektronik men lite kan jag.
Ser att det finns en hel del kunskap här!
Tanken är att böja med lätta löd övningar typ mässingsspikar som man spikar ner halvvägs i en bräda och förbinder med koppar tråd som man löder fast.
När man fått lite kläm på detta med att löda så kan man lägga till några komponenter och typ få några lysdioder att blinka.
Vet att jag gjorde liknande övningar i skolan men det är ju typ 30 år sedan, så inget jag kommer ihåg vad det var för komponenter eller så.
Har letat på nätet en del för att se om det går att hitta nåra enklare kretsar och vad för komponenter man skall ha men hittar inget direkt.
Känner ni till någon sida på nätet som har likande mycket enkla övningar lämpliga för barn som skall lära sig löda.
Det jag hittar är typ wellerman byggsatser men dom är nog lite avancerade att börja med.
MVH Draco
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693



Towil

#2 » 11:50:48, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.electrokit.com är en bra svensk firma som man får grejorna i brevlådan. Lite dyrare men skall man bara ha lite så.

Lära sig löda gör man enklast med färdiga universal kretskort. https://www.electrokit.com/produkt-kate ... imentkort/
Och en packe mostånd är billiga att ha något att löda dit https://www.electrokit.com/produkt-kate ... entsatser/
Bättre att öva på verkligheten än spikar som man normalt inte gör.

De har även byggstaser som man vill börja den vägen. https://www.electrokit.com/produkt-kate ... gsatser-2/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Sparkz

#3 » 18:04:19, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte spikplattor är fel att börja med. Kopplingsschemat på plattan och kretsen hängande rakt ovanför gör det lätt att följa jämfört med att vända på ett kort och tänka spegelvänt.

Som jag höll på... Jag tror knappt jag köpte någonting till att börja med. Lödkolv fanns, tenn stulet från skolan, komponenter plockade från elektronikskrot. Till och med motstånd, lödde loss och sorterade. Vansinne om man värderar sin tid det minsta, men jag lärde mig läsa färgkoderna lika lätt som siffror.

Finns ju kopplingsdäck också:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#4 » 18:14:00, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korten är dubbelsidiga så man kan löda på båda sidor. Och hål komponenter blir ovanligare för varje år som går.

Sedan så får man värma spikarna som tusan för att få det att fästa. Den ovanan kan man inte ta med sig när det kommer till riktiga kretsar sedan. För antingen så släpper laminater från kretskortet eller så blir komponenten överhettad.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexn72

#5 » 22:40:34, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hett tips är att ta isär valfri elektrisk sak så hittar man mycket kul komponenter.
Och ofta kablar med...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

marcusw

#6 » 23:25:41, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Ett hett tips är att ta isär valfri elektrisk sak så hittar man mycket kul komponenter.
Och ofta kablar med...


Särskilt ytmonterat samt BGA och annat lättlött brukar barnen uppskatta :-/

Näe... tror att tiden då man kunde hitta komponenter i produkter nog är över......
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

rid54

#7 » 22:44:15, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firman Heraco ( https://www.heraco.se/ ) saluför utbildningsmateriel för många discipliner. Där kan det finnas en del intressant att titta på.

Annars är "spikmatta" inte en dum idé. Jag skulle kanske jobba med styv koppartråd som "trycks ner" i en träplatta e.d. "Mässingssaker" nuförtiden är inte alltid av mässing, utan nåt annat elände som är svårt att löda på. Styv koppartråd, med lite mer diameter (> 1mm) är däremot lätt att hitta och oftast inte förfalskad. Här finns en hel del. https://www.slojd-detaljer.se/produkter
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Draco (trådstartaren)

#8 » 08:44:49, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just att börja med mässingspik och koppartråd är bra,
Kanske inte för att att man gör exakt lika när man löder på ett kretskort.
Men det är lättare för att det tar lite tid med att värma, och det är lättare att se hur lödningen ser ut.
Kan vara svårt för barn eller någon som aldrig lödat att se skillnad på en bra lödning och en dålig.
Men man ser rätt tydligt om tennet smält i hop med spiken och tråden.
Åter kommer med lite bilder när vi börjat.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

QV_

#9 » 19:31:42, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte en nybörjarstation men den ser intressant ut för avlödning av ytmonterade komponenter.
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... g-Tweezers

Nästan så man skall lägga en pre-order på stationen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se