Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

openHAB nån mer än jag som kör?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Towil

#16 » 12:24:46, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I2C bussen behöver pull-up motstånd kolla om det är monterat.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



magloman (trådstartaren)

#17 » 14:25:28, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde den på tx/rx funka smidigt och ingen lödning. Den är väldigt ljuskänslig iaf.



Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211126/07921bae72fab40f491296e9660bd325.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#18 » 15:13:24, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ahhh, gammalt keytronic med antistat mellanslag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#19 » 15:14:18, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt intressant iaktagelse!

Jag kör ju Tellstick på tre ställen, hemma, sommarstuga och mamma. Sommarstugan och mamma ligger på samma konto hos Telldus.
Deras schemaläggare och händelsehantering är inte riktigt vad jag vill ha. Så jag kör HA i stugan, med lokal koppling till min TellStick.
Jag har ju fått till ett sätt att få både struktur och stabil funktion i HA vad gäller tider mm.
Men Hur att få till att stugans Ha kan styra hemma hos mamma?
Lade till en fejk brytare i sommarstugan, den dyker upp i HA. Sedan i Telldus Live två nya händelser med fejkbrytaren som trigger, en för av och en för på.
Funkar kanon! :hurra:

Nu ska bara mammas julbelysningar få scheman!

Sambon och Lilla M har tydligen skaffat en MASSA ljusslingor, verkar som om det blir intensivt tills i morgon kväll... :???:

Du är lycklig du, magloman. som är i kapp med allt och får tid att pyssla! :mrgreen:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

magloman (trådstartaren)

#20 » 15:41:32, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog ut det tangbordet nytt i samband med min första helt egna dator. En 486sx-20 på deico moderkort och 8mb ram. 30-pin simm, mkt modernt minne då.
Pappa hade en 386dx-16 vid den tiden som mest jag använde :)

Bästa tangbordet jag har.

Ikapp? :klia: jag? :lmao: nja det vet jag väl inte.
Men man ska inte ha för många parallella projekt för det blir så rörigt. Max 1000 brukar jag säga.

Är så att jag har en elektriker springandes lite här ibland nuförtiden. Han hota senast med att sätta upp lite fasadbelysning mm så jag lär fixa nån styrning till det. Har ju iaf tänkt fixa nåt så lika bra nu då. Men nu är jag tillräckligt hemma med det. Så nu är det bara o sätta upp lampor.

En kort film på ljussensorn, den är väldigt känslig. Lär behöva nån hysteres för att kunna använda den. Men lär gå att lösa i openhab sen.

https://youtu.be/zMf325eSw3A
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#21 » 16:13:18, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått in värdet från ljussensorn i openhab servern, men tycker den är hårdjobbad. Får nog läsa på mer.
Möjligt man får titta på enklare servers. Finns ett tiotal där ute som används. Fördelen med dessa reläer är ju att dom funkar till andra servers med. Är ju en av de största fördelarna med öppna system.

Med detta värde kan jag nu ställa fasadbelysningen lättare.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211127/4524ca4c6de5dfcd4ca96d31dec43bdf.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#22 » 09:48:11, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sensorn ska ju bara leverera värden.
Det borde vara en smal sak att få till en schmitt-trigger i O-HAB.

Den första styrningen jag körde till första varianten av Tellstick, var tellstickd.
Faktiskt en enkel historia där man bestämde allt vad gäller tiden, som tex offset på morgon och kväll relativt solens nedgång,
Fungerade förträffligt, tills solnedgången var efter önskad stopptid.

Samma problem finns i HA, men läser man dokumentationen ordentligt så kan det bli bra.
TOD (Time Of Day) har before och after med respektive offset,
Så har man tex ett morgonschema:
before: sunrise
after: "06:30"

Så blir det knas när solen går upp före, after > before, då tolkar den after som att det är nästa dag.
För att komma runt detta;
before: sunrise
after: "00:00"
offset_after: "06:30"

Det tog "bara" några år att komma underfund med...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

magloman (trådstartaren)

#23 » 14:52:33, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att fasadbelysningen kunde lysa mellan tex 0600-0200 OM det är mörkt.
Sen kan man ju tänka sig att vissa lampor kan lysa hela natten osv.

Har man dimmer kan man ju ha lågt ljus på natten sen vid morgonkvisten krämar man på fullt.

Finns ju massor med roliga saker man kan ställa in.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#24 » 15:05:48, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket man kan pilla med! :grin:

Utebelysningen generellt startar jag ett antal minuter före solens nedgång och släcker ungefär samma efter solens uppgång.
En ljussensor skulle vara trevligt att komplettera med.
Entrébelysningen är två 75W koltrådslampor, Normalt, när utebelysningen är på, så är dom dimmade till ca 10-15%.
När rörelsesensorn triggar går de upp i full styrka under ca 90 sekunder, sedan tillbaks till dimmat läge.
Kan säga att det är betydligt färre lampor som går sönder. Förr, när det bara var av eller på, så gick det 4-5 lampor under en vinter.
Nu har jag gjort undan på 5 lampor sedan 2009! :grin:
Det sliter på gamla lampor att gå från kallt till fullt. Jag tror jag har lampor så att jag klara min livstid :mrgreen:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

QV_

#25 » 16:58:38, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smarta hem kommer vara något som sänker priset på hus om det inte är ordentligt gjort/dokumenterat.

Är det någon som köper ett "smart hem" av en som "pillat förmycket/för svårt system" med allt så kommer det enda alternativet bli att riva ut all i elväg och börja om från början.
Där kan WIFIlampor vara "enklare" att återställa än ex KNX system.
Men jag läser vidare i tråden, samt funderar på min effektstyrning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#26 » 17:06:00, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan nog stämma, och något som sänker värde ännu mer är ju när folk pillat på vanlig "o-smart" el själv utan att fatta något. Har sett många skräckexempel i mina dagar. Inte konstigt det sker så mkt bränder iaf.

Tror det gäller även snickeri och alla annan påverkan av sina fastigheter. Ska det öka värdet ska det göras fackmannamässigt och enligt god standard. Kan man inte det är det bättre låta bli. Kan ju tom dra paralleller till bilar. Ungdomsbilar har en tendens att sjunka i värde när dom är "stylade" sas.

Men fastighetsvärdet ökar i regel iaf under åren, mer än inflationen, så har man inte behov av att låna upp mer på sina fastigheter så gör det ju inget om värdet inte ökar så jättefort :P :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#27 » 17:29:24, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man bo kvar till ålderns höst så spelar det heller ingen roll...
Att funderingen dyker upp beror mera på att om en köpare kan hantera systemet så är det lättskött.

Någon form av smart styrning lär det bli.
Måste bara göra plats för styrdator och skärm som permanent skall sköta bara det systemet.
Är ju några år äldre än dig och blir man dement och frun inte kan hantera systemet så kommer det åka ut!
Så en balans på "häftiga" funktioner och "lättskött" behöver i mitt fall ha en kraftig övervikt mot "lättskött" så att man inte alltid själv måste hantera alla ändringar som kommer till över tid.

Idagsläget så kommer belysningen i maskinhallen tändas upp efter ett strömavbrott.
För Dalisensorn sänder bara "släck" efter en rörelse. Belysningen är på 24/7 på 3 av armaturerna.
Fördel är att belysningen går att styra med strömbrytare om dali rörelsesensor går sönder och ingen kan hantera programmeringen.

Till Carport så är Dalistyrnigen i armaturerna programmerad att starta i släckt läge. Annars lyser de till rörelse uppkommer + 15minuter
Detta eftersom de spänningssätts samtidigt som gårdsbelysningen
Så om rörelsesensorn går sönder så kommer ingen armatur att lysa på något sätt om de inte programmeras om.
Optimalt är det inte, men det fungerar tillfredställande för nuvarande ägare.
Så länge XP datorn och Dalimodemet fungerar samt att jag kommer ihåg var man skall ändra så är det inga problem.

Ser fram emot när "smart" temperaturövervakning kommer upp i denna tråd. Det är intressant.
Temp i frysboxar, jordkällare, färgförråd osv. Alltså när tempen blir "fel" och man skall få indikering om det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#28 » 18:16:05, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ordentlig dokumentation och så standardiserat som möjligt är rätt väg att gå.
Då kan nästan vem som helst ta över det sen.

Gillar det här med att man kan sätta upp billiga surfplattor lite varstans och med en anpassad panel för just den platsen, med den infon man vill ha just där. Tex i garaget så kan man öppna/stänga portar, se temperaturen just där osv. Sen byter man bara sidan om man vill köra ned markisen vid köket fastän man är i garaget. Skulle den billiga surfplattan gå sönder så kan man ta upp sin telefon och surfa in på servern o göra allt där eller gå till nästa panel i huset. Man kommer åt allt överallt liksom. Sen är det nog klokt att komplettera med lite manuella strömbrytare också. Skulle wifinätet gå ned är det ju bra att kunna stänga garageporten mitt i vintern :lmao:

Du hade väl nån NAS? Bara installera nödvändig mjukvara virtuellt i den så slipper du extra hårdvara som ska underhållas och drar ström.

Vad gäller sensorer för kritiska saker kan man ju ha flera och på flera olika platser så får man lite redundans. Köpte ett gäng sensorer för div saker. Funderade på att köpa ett eget ESP kort till detta utan 230v nätdel, sen köra det på ett 3.7v 18650-batteri kompletterat med en solcell som då kan ladda batteriet när solen skiner. På det viset borde man kunna göra en enkel väderstation av det som rapporterar till servern för en kostnad av ett par hundralappar kanske.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#29 » 12:59:01, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med väggsändare för att det ska gå att manövrera allt utan HA.
Skruvar in en switch i dosan och sätter en väggsändare utan på. Då är det enkelt att få en basfunktion med "direktkoppling" och lite extra finesser via HA.
Det finns också mindre z-wave moduler som man sätter bakom ordinarie brytare och brytaren är direktkopplad med sladd till brytaren, ger samma funktion.
Sedan kan man komplettera med fjärrkontroller för de saker man inte hunnit skaffa väggsändare för.
Jag har en liten rund Nexa-fjärr som jag styr en värmetransportör och SPA-belysningen.
Märkligt förresten, jag köpte en 4-pack med Cleverio-brytare, det var med en Nexa-fjärr...

Jag hoppas att jag får lite tid under jul att pyssla. Motorvärmarstyrningar via ESPHome. Idag sker den via en vanlig 433 MHz brytare som styr en kontaktor.
Den nya blir via ESP och två SSR:er (två bilar). Det ska till strömsensorer, så att om det riktigt kallt så larmar det om bilen inte är inkopplad.
Det senare på förekommen anledning, inte kul att komma ut till bilen och inse att man glömt att stoppa i värmarsladden...

Det finns ju hur mycket som helst man kan göra, det är ju bara tiden...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger

#30 » 13:11:44, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste "tänka längre" än att man bor där till ålderns höst.
I dagens läge kan man förlora jobbet väldigt fort, och kan då tyvärr behöva sälja huset. Om det "smarta" hemmet då drar ner priset är det en dubbel belastning.
Visst vill vi bo kvar här i all evighet, men man måste ändå vara garderad.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se