Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Honda elverk köpråd

100 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

kimmen

#61 » 17:29:58, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Poikar, lugna er,

Oljan kollade jag, nära full, rätt plant den stod på. Den börja putra, gå lite ojämnt, sena stanna. Startade, gick sin stund, men vågar påstå de nu är kombinationen gammal motorsågsbensin och köld som ställer till det. Köper en dunk med färsk 95 och ser.


Jag tror den bara har slagit igen stiftet. Försök att få gång den på ren bensin och låt den gå på HÖG belastning, då bränner den rent stiftet
Annars får du ta bort stiftet och göra rent det från oljesotet, kan även då bli lite knepig att starta, men bara att du får i gång den så ordnar det sig nog
Skulle inte rekommendera att skruva på den motorn/förgasare, den är färdig från fabrik, vilka andra elverk inte alltid är.. :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



88ecr (trådstartaren)

#62 » 19:07:43, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Där är en honda vattenpump, ej ny och hyr sådan. Ni ser var den är, ej bekvämaste stälet att knycka igång. Otroligt de månader denne var där kom alla chauförer, även jag ihåg att ta proppen till instrumentbrädan varje gång.

Till saken, liksom nu strömen var på, choken, om man nu med kylda fingrar nu fick den eller var de gasen? i mörknet, men den startade alltid med senast andra knyck! Andra honda småmaskiner jag sett eller tom använt så driftsäkerheten är i egen klass.

Aggregatet jag nu köpte har tim mätare, 180H och är ca 5 år gammalt.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

QV_

#63 » 20:22:54, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dags för mig att beställa ett Honda nu

https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... k/97888495
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#64 » 14:56:30, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland händer det att man kommer till skott och köper saker!

Ett EU22i
Bild
Bild
Olja och faktura nerpackat i lådan.

Läste en kommentar på Hondas hemsida om EU70i
typ "skall elverket stå oanvänt mer än 30 dagar så skall förgasaren köras torr"
Nu har ju EU70i ingen förgasare, men det var innebörden i skriften.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#65 » 20:45:06, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och fyllde på olja samt läste igenom bruks.

Det följer inte med någon 12V sladd till denna modell.
Vart hittar man kontakten till humant pris.
För skall man betala som denna vill
https://www.ebay.com/itm/264494205066?h ... SwhZhdnypp
så kan man lika gärna köpa en färdig.
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

88ecr (trådstartaren)

#66 » 10:25:55, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var via honda, kostade ej förskräkligt, minns nu ej vad, nu, har bara två gånger använt den ännu....
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

sonsonen

#67 » 18:02:52, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En sak att betänka när man ska köpa elverk är om man ska köra maskiner på det som t.ex en vinkelslip. Jag har sett uppgifter på elverk att de behöver lämna mellan två och tre gånger maskinens märkeffekt för att kunna starta. Har även hört om en som smälte ner ett 2000W elverk med en maskin med under halva märkeffekten.

Det tycks som om elverken saknar temperaturövervakning av inte minst generatorn.
Det skulle man kunna installera i efterhand. Något enkelt som bryter strömmen om statorns temperatur överstiger något lämpligt förinställt värde, tex. 80C till att börja med. Löser den ut i tid och otid är det bara att skuva upp gränsen eller kolla sin last.

En rätt billig försäkring då man själv knappast vet om generatorn mår bra eller ej.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#68 » 18:40:25, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Brandrisk kan föreligga om det egna elverket har så hög inre impedans att det kan stå och mata en kortslutning, ljusbåge eller annat felställe hur länge som helst utan att något överströmsskydd löser ut. Det finns ett krav på utlösningsvillkor, som säger att en stum kortslutning under alla förhållanden måste brytas bort inom 2 sekunder. Och med en billigt och klent dimensionerad synkrongenerator vars permanenta kortslutningsström kanske inte är mycket större än märkströmmen, krävs det rätt avancerade reläskydd för att klara det villkoret.

Personsäkerheten för linjemontörer är en helt annan sak. Visst KAN man få betryggande säkerhet mot bakspänning på det yttre nätet med hemsnickrade lösningar, men ingen annan än uppfinnaren själv vågar lita på dem, därför finns det stränga föreskrifter för hur reservkraftinkoppling ska gå till.

Nu är jag lite som toker också tvehågsen.
Bra att vi kan diskutera det här så vi (jag) inte gör dumheter.

Om vi börjar med det viktigaste, linjemontören. Han är oskyldig. Honom vill vi ingenting illa.
I proppskåpet kommer ingående elkabel med fyra kablar och en jord, vanligtvis skärmad jord med samma area som ledarna.
Faserna går via huvudbrytaren och kopplas bort vid behov.
Nollan går till en plint liksom jord går till en annan plint där samtliga utgående kablar kopplas in på motsvarande sätt.
Mellan dessa plintar finns en kraftig kortslutningsbygel som elektrikern ibland öppnar för att kontrollera att nolla och jord är isolerade i installationen, men vid vanlig användning är kortslutningsbygen ordentligt fastskruvad och nolla samt jord har samma potential.

Jordplinten är även kopplad till "lokal jord", dvs. ett antal grövre nergrävda kopparkablar runt om byggnaden. Så är det här hemma, men inte på stugan. På stugan sker samma sak vid elmätaren som sitter på en stolpe vid tomtgränsen. Där finns likaså en grov kopparkabel nergrävd i anslutning till stolpen. Den jordningen har med framgång provats av högre makter.

Som sista hus på den långa luftlinjen fick vi blixtnedslag någonstans utmed linjen, som vandrade längs linjen och sedan vände vid min stolpe (stående våg med dubbla amplituden) och pulveriserade huvudsäkringarna med hållare uppe vid stolpens topp. Från stolpen har jag, vis av grannens skräckberättelser om kulblixtar och andra fenomen, lagt dyr grov nergrävd markkabel ca 200 m till proppskåpet inne i stugan.
Ingenting hade bränts i stugan, alla lampor fungerade till min häpnad då elkillarna väl bytt huvudsäkringarna.

Att jag skulle kunna mata ut något på nollan hemma låter osannolikt, men möjligtvis på stugan.
Jag behöver alltså bättra på jordanslutningen där (installerat av behörig elinstallatör).

Vänligen korrigera mig där jag har fel.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

QV_

#69 » 19:33:03, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har man 4 ledare in och ibland 5 ledare. Det varierar.
Den därra bygeln mellan N och PE skall tas bort om man har JFB i huset.

Eftersom vi inte vill linjemontören något illa så skall R, S, T och N brytas om vi kopplar in en generator för att mata huset.
Då är vi garderade för alla eventuella kopplingar som är eller blir gjorda.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#70 » 22:37:06, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
Stridis2 skrev:En sak att betänka när man ska köpa elverk är om man ska köra maskiner på det som t.ex en vinkelslip. Jag har sett uppgifter på elverk att de behöver lämna mellan två och tre gånger maskinens märkeffekt för att kunna starta. Har även hört om en som smälte ner ett 2000W elverk med en maskin med under halva märkeffekten.

Det tycks som om elverken saknar temperaturövervakning av inte minst generatorn.
Det skulle man kunna installera i efterhand. Något enkelt som bryter strömmen om statorns temperatur överstiger något lämpligt förinställt värde, tex. 80C till att börja med. Löser den ut i tid och otid är det bara att skuva upp gränsen eller kolla sin last.

En rätt billig försäkring då man själv knappast vet om generatorn mår bra eller ej.


Problemet är dock att om man snedbelastar en generator på ett sätt som den inte mår bra av, så är det bara den överbelastade fasens härvor i statorn som blir varma, inte hela statorn.
Den bästa lösningen är egentligen om man byter ut den (på kinaelverk ofta både tvivelaktiga och överdimensionerade) automatsäkringen mot ett vanligt trefas motorskydd med bimetallutlösare, som man ställer in på generatorns märkström. Då får man ett skydd med en termisk karaktäristik som någorlunda motsvarar hur snabbt lindningarna värms upp vid överbelastning. Och det är ingen risk att motorskyddet löser ut för en tillfällig strömstöt som är så kort att den inte kan skada generatorn.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dea

#71 » 23:00:58, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: Det är ju ett genialiskt tips för att skydda ett elverk.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

sonsonen

#72 » 23:01:28, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då man väl köpt sitt fina Honda elverk kommer ju frågan, hur använder jag det.

I mitt fall gäller det närmast i undantagsfall vid ett längre elavbrott. Något som förhoppningsvis aldrig inträffar.
Om det ändå inträffar så är det full panik överallt, ingenting fungerar och ingen hjälp finns att få. Lite djungelns lag.

Lagligt är att koppla in elverket med separata skarvkablar, en kabel mellan elverk och kylskåp med en grendosa eventuellt för div datorer och laddare och kanske eventuellt en lampa. TV lär inte fungera och knappast mobilen heller.
Skarvkabeln genom ett fönster dygnet runt och grendosan på golvet låter inte speciellt bra, speciellt vintertid.

Så hur gör man istället?
Jo, att bryta nollan som QV föreslog var det jag först tänkte på.
Men det är inte helt riskfritt det heller om strömmen plötsligt återvänder när man står där i proppskåpet med sina verktyg.

Jag försökte hitta mer info. Länk: https://www.eon.se/partners/installatoe ... eservkraft

* Kunden har en gammal delbar nollplint. Kan den ställa till problem?
Definitivt. Därför är den förbjuden sedan många år.
Lossnar skiljeskruven förloras PEN-ledaren. Detta så kallade nollfel kan ge ödesdigra konsekvenser som personskada, brand eller överspänning. Rådet är att åtgärda. Kolla om kunden har delbar PEN-ledarplint. I så fall ta bort den och anslut ledarna stumt. Delen där PEN-ledarplinten finns är plomberad.

* Tillåter E.ON enfas produktion?
Standarden SS 437 01 02 föreskriver att lokal produktion ska anslutas jämnt fördelat mellan de olika faserna i huvudledningen. Med bakgrund av det tillåter inte E.ON Energidistribution att enfasig elproduktion ansluts.

* Vill ni ha protokoll för jordtagsvärde vid installation av reservkraft?
Ja, vi måste ha in jordtagsvärde. Vid besiktning av reservkraft visar det sig att jordtagsvärde ofta saknas. Det är information som vi måste ha.

Att mäta jordresistans med flera jordspett har jag viss erfarenhet och instrument/utrustning för så det går att ordna.
Nollfel känner jag till från ett företag i Vällingby där elektrikern hade glömt något. Många märkliga fel och trasiga lampor.
Jag antar att det är den punkten DC tänker på.
Hondan vi talat om är en enfas generator, vilket räcker gott för det jag tänkt.
Ingen ide att skaffa en trefas generator till den tänkta extremsituationen om man inte har annan användning för den.
Nu är jag inte helt säker på vad EON menar med huvudledningen, jag antar att det gäller 3-fas ledningen mellan mätaren/mätarskåpet på fasaden/stolpen och proppskåpet inne där huvudbrytaren (huvudelkopplaren) sitter. Där tänker nog ingen koppla in något.

Vidare hittar man den här bilden vilket visar en trefas generator som kopplas in manuellt då omkopplaren i inmatningsenheten växlas:
Bild
Någon brytning av nollan syns inte. Har jag fel schema?
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Stridis2

#73 » 23:16:56, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra lösning (i mitt tycke) som jag byggde år en annan var att han har pannrum i uthusets källare. Vi drog all elmatning som behövdes för vedeldningen från en stickpropp i pannrummet via kulverten in i bostadens källare. Elverket stod permanent i ett rum bredvid pannrummet med avgasslang ut genom väggen. Gick strömmen kunde frun i huset gå ut i pannrummet, dra ut stickproppen och koppla in denna i en skarvsladd från elverket. Dra igång elverket och så fungerade hela vedeldningssystemet.
I bostadens källare fanns ett eluttag monterat på ledningen från kulverten. Genom att dra förlängningskablar (som bara användes för detta ändamål och förvarades på avsedd plats) till olika ställen i huset hade man på tio minuter ström till vedpanna, kylskåp, frys, TV och lite belysning. Visst fick man hoppa över en och annan förlängningskabel, men eftersom strömavbrott inte brukade vara jättelänge var detta en enkel och billig lösning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#74 » 23:38:14, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag funderar på till nya huset är att ha
Elverket uppställd på "lämplig" plats
Från denna plats monteras fast kabel till 2 eller flera CEE-uttag
På lämplig plats i nya elskåpet (det lär bli en rätt stor central) så sitter dessa CEE-uttag
Där finns även andra CEE-uttag som matas via elnätet.
Den utrustning som matas via dessa CEE-uttag är UPS och kyl-frys

Så vid strömavbrott så startar man elverket och byter plats på CEE-kontakten från "nät" till "elverk"

Om nu någon förstod texten.

Att CEE-uttag används beror på att de är gjorda för långa inkopplingstider med högre belastning, detta till skillnad mot de vanliga stickpropparna (Schuko)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

sonsonen

#75 » 11:00:43, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, kanske något i den stilen vore bra även för mig om jag nu får plats med uttagen i proppskåpet som är stort men tämligen fullt.
Förrådet i anslutning till carporten är ett utmärkt ställe för ett litet kraftverk och dit finns grov 3fas-kabel dragen för bla. elvärmestolpen. Inget extra grävande i gräsmattan och inga skarvsladdar och inget extra hål i huset att täta.

Bara den där kopplingen inne till kyl/frys utan att riskera något.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se