Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Honda elverk köpråd

100 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

sonsonen

#76 » 12:26:52, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det följer inte med någon 12V sladd till denna modell.
Vart hittar man kontakten till humant pris.

Konstaterade just att jag nog har samma behov till min piratkopia.
http://www.nettivaraosat.fi/aggregaatti ... -2281.html

Att betala den engelske ebay-säljaren är pengar i sjön, så jag frågade just efter ett finskt pris. Återkommer om jag får svar. Finska säljare är lite som japanska, kan de inte säga ja så får man inget svar.

Ett alternativ för en maskinist är annars att göra en egen variant.
Två kopparbleck av lämplig dimension som man löder dit kabeln till och gjuter lite epoxy eller smältlim över som isolering/grepp.
Eller så riskerar man garantin och byter ut chassikontakten i generatorn till något mer standard.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



torbjorn_forsman

#77 » 19:29:07, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju ut som i princip en amerikansk stickpropp men med ena stiftet vridet 90 grader. En isärskruvbar sådan borde man kunna bygga om.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bhf87

#78 » 00:13:36, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det jag funderar på till nya huset är att ha
Elverket uppställd på "lämplig" plats
Från denna plats monteras fast kabel till 2 eller flera CEE-uttag
På lämplig plats i nya elskåpet (det lär bli en rätt stor central) så sitter dessa CEE-uttag
Där finns även andra CEE-uttag som matas via elnätet.
Den utrustning som matas via dessa CEE-uttag är UPS och kyl-frys

Så vid strömavbrott så startar man elverket och byter plats på CEE-kontakten från "nät" till "elverk"

Om nu någon förstod texten.

Att CEE-uttag används beror på att de är gjorda för långa inkopplingstider med högre belastning, detta till skillnad mot de vanliga stickpropparna (Schuko)


Jag tror jag är med på hur du menar, jag har haft samma tanke.

Som jag planerade så skulle jag vid central montera de utvalda grupperna (som skulle reservkraftsmatas) med intag liknande detta:

Bild

Och två uttag:


Bild

Där det ena är vanlig ström från centralen och det andra från elverk. Därefter patcha/ byta mellan var strömmen kommer ifrån.

Men valde istället att dra ut ett eget isolerat nät och sätta uttag på några utvalda ställen. Två i köket(kyl/frys) och ett vid bänk) samt ett vid en brunn på tomten(vatten). 1 till fläkten för värmeflyttning vid eldning i keddyn.

Så vid strömavbrott får man dra ur och plugga i ute vid apparaten.

Uttag är märkta med gröna skyltar och märkta reservkraft för att försöka uppmärksamma nya husägare eller elektriker.

Varför jo, man vet aldrig vad som händer. Om jag tex inte kan förmedla mig så ska det vara lätt för sambo att ta dit någon som åtgärdar problem med elen och förhoppningsvis inte kopplar ihop näten på något vis. Det var största anledningen, sen gillade jag slippa den "permanenta" skarsladden mellan in och uttag.

Nu har jag bara ett 1fas Honda eu20, och installationsstorlek därefter.

1 person gillar det här inlägget.
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

QV_

#79 » 17:22:50, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bhf87 skrev:[
Men valde istället att dra ut ett eget isolerat nät och sätta uttag på några utvalda ställen. Två i köket(kyl/frys) och ett vid bänk) samt ett vid en brunn på tomten(vatten). 1 till fläkten för värmeflyttning vid eldning i keddyn.

Så vid strömavbrott får man dra ur och plugga i ute vid apparaten.

Uttag är märkta med gröna skyltar och märkta reservkraft för att försöka uppmärksamma nya husägare eller elektriker.

Varför jo, man vet aldrig vad som händer. Om jag tex inte kan förmedla mig så ska det vara lätt för sambo att ta dit någon som åtgärdar problem med elen och förhoppningsvis inte kopplar ihop näten på något vis. Det var största anledningen, sen gillade jag slippa den "permanenta" skarvsladden mellan in och uttag.


Ett eget nät kommer ju också att finnas (det från UPS)
Det är som du skriver en permanent skarvsladd, För jag tror att en permanent skarvsladd är lättare att förstå för en oinvigd än några brytare/kontaktorer.
Det skall ju vara överblickbart och förståeligt för en oinvigd elektriker, så skyltar kommer det gå åt.

På de kylskåp som jag har sett hittills så är elkontakten gömd bakom skåpet. Så man måste dra ut skåpet för att komma åt kontakten.
Nu behöver man ju inte göra den monteringen i ett nybyggt hus men det är så det har sett ut för mig hittills.
Tror det blir lättare att koppla om i centralen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

88ecr (trådstartaren)

#80 » 15:12:24, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindes jag hade ett agregat, en prosessor ram borda limmas ihop.... hmm...

Kan man svetsa 2,5mm stickor med min eu 20? Alltså en svets behövs ocksån ju. Max power 2000w står det på sidan.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

kimmen

#81 » 16:49:30, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt 2.2kw slår tvärstop och nästan slår runt :sad:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#82 » 19:40:39, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Mitt 2.2kw slår tvärstop och nästan slår runt :sad:

dc_lindberg @ [Allmänt] Honda elverk köpråd
88ecr skrev:Mindes jag hade ett agregat, en prosessor ram borda limmas ihop.... hmm...
Kan man svetsa 2,5mm stickor med min eu 20? Alltså en svets behövs ocksån ju. Max power 2000w står det på sidan.


Hur många A krävs för att "starta pinnen" ?
Hur många A utöver det krävs för att strömmen skall fortsätta "flöda"?

När det gäller el-motorer så har det presenterats många gånger på Maskinisten och Verktygsboden har i vart fall haft en "lat-hund" gällande krav på överkapacitet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#83 » 19:56:08, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, de är stickorna lite som bestämmer då? De går ja att köpa. Har hemma 2,5mm, därför tänkte jag nu bara...

Står ej på paketet annat 2,5mm skall ha 70-90A 70volt 8529 din standard 48
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

toker

#84 » 20:03:39, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyr större elverk eller bensin svets annars får du gå ner på 2.o pinnar det bör funka ok.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

88ecr (trådstartaren)

#85 » 10:28:47, 03-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpade hem svetsning objektet.

6600 ej varit i bruk under vintern.
Den står dit, nu skulle man kunna dra en kabel.

Men Hondan! Bar den dit 12v till batteriet, värmekabeln i. Fina saker.

Fjolårigt 98 oktanit. Den stanna. Vill ej hållas igång utan choke påslagen nu?

Vad, köpte hond för pålitligitheten. Nu hålls ej igång. Olja är där. Och den ser klar ut. Som varm vill ej hållas igång? Ens obelastad.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#86 » 14:05:03, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hade jag i gång den, den fungerade helt så den ska fungera. Laddade bla batterin och andra el saker ikoplat. Tydligen vill den ha varmt runt sig

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

toker

#87 » 11:05:27, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog i gång Kipor elverket startade som vanligt efter 5-6 ryck for ner till bryggan och svetsade fast gångjärn som brutits av i vinter och det funkade faktiskt riktigt bra körde med en bärbar svets kombi maskin tig plastma pinne i stort sett första gången jag använder den som pinnsvets men gick bra tom på elverk men körde rostfria 63,20 2mm på ca 60 A

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

88ecr (trådstartaren)

#88 » 09:44:51, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Nu när den blev minus och flertal traktorer som ej aktivt bruk nu en nere på åkern, en utanför vedidret osv. Såklart utanför el tillförsel och fordar alla. Jop ja kan fara och köpa rejäla batterin til dom alla, men. Som sakt lite i bruk, dels kan dom bli lämnade för praktiska skäl eller annat i skogen, eller annors utan räckhålll för el till tex motorvärme eller lite boosta batteriena vid start. Har så en 7810 och couyntyn med frampump som båda har typ 4kw bosch start och 2 st 55-70A batterier nu vintertid och sommartid strttar och går ledigt med ett batteri som sedan tröska och ford 4000, gräsklippare osv kan ha, som ej användes vinterhalvåret

Med åren liksom fått lä med detta, batterikablar en kall maskin, bära batterin fram och över,

Hur skulle Hondas minsting vara till sådant? Skulle denne (eu 10i) klara motorvärmare? Alla mina fordarhar denne utanför motorn inloppet vid avtappningen och varma oppe vid anlsutingar till hyttvärmen. Därtil har dom 12v 90A? utlopp till att lite väcka batteri före start samband denn värmer motorn?



Nå ja, kölden kom, en ford blev där nere, skulle köra bort den men sade vov vov, Går och söker eu20i , kopplar batteriet och motorvärmen på, snårblåst och minus 3. Gjorde lite annat och forden starttade, allt väl. Till detta ju denne införskaffad. Värdsläget sedan dess lite annorlunda, men får hoppas den ej behövs till detta, köpt el kostar nu väl nära 50cent kwh......
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#89 » 10:32:43, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

50c/kW...
Så sa britten till mig 1984... dvs att elen i Kent (Colchester) kostade då 50p (=5kr då).
Jag trodde inte på honom (min värd)...elen i Svedala socken kostade då kring 5 öre/kW om jag minns helt korrekt.

Vart tar pengarna vägen?...
I vems fickor hamnar dessa övervärderingar av elen?...
Någon, tjänar -grovt- på detta! O det är absolut inte den som får skulden för det!

Med 50c/kW... börjar man väl närma sig att det blir billigare att köra Honda-el-verket väl?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#90 » 10:48:44, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.keravanenergia.fi/sv/el/pri ... #varttiswe

Jag har så liten brukning och led lampor för ju ej märkbart. El motståndet i pannan förbjudet, den förde redan med "billg" el kännbart tillskott på el räkningen. Jo jag kan varje månad byta elavatal, men totalkostanaderna i stora hela nu denna höst, sedan normaliseras det. Tror jag såhär på domsöndagen.

Loggade in på min el leverantör, oktober egnahems förbrukningen i oktober var jämnt 200kwh så enkel matematik elens andel hundringen, pluss övrigt, de går, datorer diskmaskiner byk osv normalt, men just lite baktanke med mat tillrädning osv, som sagt, de går, jag klarar mig.

Därmed, så med så små förbrukning, så elpaneler ytterst frågasatt i mitt fall.

Men aggregat och ved har man

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se