Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur få högtalare låta mindre ?!?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 12:11:50, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Brukar bli så där när volymkontrollen blivit dålig (variostaten är utsliten).
Förr kunde man köpa nya på ELFA. Vad gör man idag om volymkontrollen behöver bytas?


Tittar i servicemanual/reservdelslista för prylen i fråga, hittar ett originalreservdelsnummer, sedan kan man antingen beställa från svenska representanten för märket eller söka på t ex Ebay för bästa pris.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Toost (trådstartaren)

#17 » 12:53:15, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla tips utom Brahas. :-)
Jag har insett att jag uppskattar bra ljud, alltså så som det kunde låta innan de små-plast-mono-bluetooth-högtalarna slog igenom.
Jag provade CD portarna , det gjorde ingen skillnad.
Jag har sänkt i spotify appen på min dator, volymkontrollen på streamern hade jag faktiskt ingen tanke på... ska försöka hitta fjärrkontrollen o testa detta.
Fjärren används aldrig annars. Kör allt från Spotify på datorn eller telefonen.
Det visar sig dessvärre att fjärren på streamern sänker i Spotify appen och inte "lokalt". Även omvänt, sänker jag i Spotify och kikar på streamern så rör sig volymnnivån där.


Vad gäller löda in motstånd så är jag hyfsat slängd i lödning men har inga motstånd, jag vägde inköpet av kontakterna mot att köpa motstånd och att klippa RCA kablar och att...

Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost (trådstartaren)

#18 » 16:20:35, 10-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland går saker fortare än väntat,
RCA-motstånden fanns plötsligt hos mitt lokala tobaksaffär.
Jag pluggade in dem på utgående port på Streamern, ingen skillnad. Hm.., den där lilla pilen på ovansidan ?...
Pluggade in dem på baksidan av Receivern (som nu måste stå ytterligare 5 cm ut från väggen..) , och då gör de jobbet. :-)

4 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sonsonen

#19 » 01:56:12, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen skillnad??
Har jag missförstått något eller hur kopplade du?
Streamer ut -> motstånd -20dB (en för varje kanal) -> in högtalare ut -> ditt öra.
Prova att vända motståndet om det skulle råka vara osymetriskt dvs det finns någon liten pil någonstans som visar riktning.
Eller är det Bluetooth du använder direkt från streamern till din högtalare och som lurar dig (och mig)?

Ahh, det löste sig hoppas jag ;-)
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#20 » 02:01:45, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kopplar motstånden på utgången av stremern eller ingången till högtalaren spelar ingen roll (före eller efter kabeln), bara pilen följer signalen.

Normalt så har en dämpsats 3 motstånd, ingång -> motstånd till jord och motstånd i serie till utgång där det sitter ett motstånd till jord igen. Då kan du vända dämpsatsen hur du vill. Sparar man in på ett motstånd till jord så blir det osymetriskt och det dämpar "bara" i en riktning. Smaksak hur man gör men lätt överaskande om man kopplar "fel".
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

torbjorn_forsman

#21 » 10:53:14, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet är det ju förmodligen bara en enkel spänningsdelare med två motstånd, inte en fullfjädrad impedansanpassad dämpsats som man kan vänta sig att hitta i t ex telefoni- och RF-sammanhang. Och då gäller det att vända den rätt, så att inkommande signal är ansluten till änden med seriemotståndet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost (trådstartaren)

#22 » 12:01:03, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Om du kopplar motstånden på utgången av stremern eller ingången till högtalaren spelar ingen roll (före eller efter kabeln), bara pilen följer signalen.

Normalt så har en dämpsats 3 motstånd, ingång -> motstånd till jord och motstånd i serie till utgång där det sitter ett motstånd till jord igen. Då kan du vända dämpsatsen hur du vill. Sparar man in på ett motstånd till jord så blir det osymetriskt och det dämpar "bara" i en riktning. Smaksak hur man gör men lätt överaskande om man kopplar "fel".


Det är en liten pil på ovansidan av motståndet men det som gör skillnaden är att en RCA kabel vanligtvis är hane -hane och uttagen på apparaterna är honor.
men motståndet är en hona-hane som därför måste sitta i rätt ände. Ingen bruksanvisning eller guide medföljde.
(Receivern sticker ut ur hyllan lite för mycket redan innan jag monterar motsånden varför jag hellre hade satt dem på streamern.)
Senast redigerad av Toost 12:12:59, 11-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost (trådstartaren)

#23 » 12:10:03, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade firman på webben för att se om det fanns nån guide där, får intrycket att de vet vad de sysslar med. Verkar ha "ljudsystem för offentligt bruk" som verksamhet.
https://www.monacor.com/products/compon ... /ila-1020/
https://www.monacor.com/
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#24 » 13:22:57, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev: ... (Receivern sticker ut ur hyllan lite för mycket redan innan jag monterar motsånden varför jag hellre hade satt dem på streamern.)

Går väl att ordna med en lämplig kabel. Eller missar jag nåt? ' :klia:

Likaså om du vill vända dem, en kortare sladdstump med rätt RCA(?)-utförande hane/hona måste du väl kunna få di där plupparna åt rätt håll.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

sonsonen

#25 » 23:12:29, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl, huvudsaken att det låter bra.

Finliret kan man ju ordna med ett hål i väggen bakom receivern, eller värma upp lödkolven, allt efter tycke o smak ;-)

Om du mäter motstånden (i serie och till jord på pilsidan) så vet du vad som fungerar för dig och kan köpa några billigt i radiobutiken och skicka tillbaka de du köpte (beskrivning saknas).
I annat fall kör du 10 kohm i serie och 1 kohm till jord, eller 100 kohm i serie och 10 kohm till jord som Torbjörn föreslog.
Dvs. det är inte så noga vad du löder dit. 10ggr i serie och 1gång till jord blir 20 dB dämpning.
Större motstånd ger mer brus och för små (under 100ohm) kanske inte streamern riktigt klarar av (dämpar mer än du tänkt).
Utgångsimpedansen (lägsta motstånd) finns kanske i databladet?

roddjer
Mja, kabeln är nog hane-hane och dämpmotstånden hona-hane så då får man trixa med andra kablar för att vända på pilen.
Jag skulle nog värma lödkolven.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se