Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ytterligare ett nytt oscilloskop, Yeapook.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 10:17:47, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA, jag vet inte vad mitt fel är men jag har nog pippi på en massa olika elektroniska pryttlar. Fick just hem ett nytt oscilloskop, ett Yeapook eller Fnirsi som det också kan heta. Modellen är i alla fall ADS1014D se: https://www.banggood.com/Yeapook-ADS101 ... rehouse=CN
och vid köpetillfället kostade det 1721 kr hemma på gården. Det är ett digitalt skope med analog look och man använder det som om det vore ett analogt knappmässigt sett. Sen har det ju en massa extra finesser som ett analogt med katodstrålerör saknar (normalt) Detta skop har dessutom en inbyggd frekvensgenerator. Men det bästa med den är att den drivs av en vanlig 5 volt USB-laddare! (5 V/200 mA) och är dels nätfrånskild så inga otäcka jordströmmar/kortslutningar kan uppstå pga detta! För ett par år sedan så köpte jag ett litet DSO212 oscilloskop för just ha ute i garaget mm men det är inte speciellt användarvänligt, dessutom är texten så liten att jag inte kan läsa den... (Läser jag för länge börjar ögonen rinna) Så därför blev det nu ett normalsizeskop istället. Eftersom det drar så lite ström så tänkte jag bygga in eller sätta ett batteriback på baksidan. Gissa till min förvåning att det ryms typ två till oscilloskop i dess låda, det är helt enkelt tomt förutom ett kretskort precis bakom alla knappar, skärm och vred, inget som sticker ut bakåt! Det finns en del youtubeklipp där dom visar och provar grejerna med varierande resultat. Men överlag är nog detta ett bra och passande skop för mig. Att kunna se förutom vågform så även få visat direkt, frekvens, pulsbrädd, spänningar mm på bägge kanalerna samtidigt. Ja, jag behöver nästan alltid två kanaler. (Ibland vid högtidliga tillfällen behöver jag tre eller fyra kanaler och då åker mitt Rigol-skop fram...) Tja, mer att säga?
Senast redigerad av Towil 11:44:01, 19-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: fixade länken

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



G-son

#2 » 13:11:09, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tittat lite på dessa skop på nätet. Gissar att produktdata är lika överdrivna som Fnirsis tidigare mindre skop, påstådda 100MHz betyder snarare 30 i verkligheten och mycket annat är skrivet på samma sätt... men det kan ju vara helt okej när man inte behöver värstinggrejer. 5V-drivningen är absolut en väldigt positiv sak som gör det enkelt att konvertera till batteridrift och det kan vara guld värt.
Ser fram emot att höra lite åsikter om det när det testats ordentligt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 23:46:29, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade in en sk. powerbank i lådan på skopet så nu behöver den bara laddas nån enstaka gång. Jag fick lite tillfälle att använda den häromdagen och den verkar fungera tillräckligt bra, det är nåt med trigningen som inte är lika bra som på dom andra skopen? Men nån större prövotid har det inte blivit i jul/nyår och i morgon börjar alvaret igen...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 22:26:05, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hunnit använda det en del faktiskt. Jag tror jag hittat en bättre triggmetod som alltid verkar fungera. Trots att jag dels använt det och dels glömt det på så har jag inte behövt ladda batteripacket en ända gång hittills. Om man tar ett förlopp och trycker stopp så kan man ju se kurvformen fryst. När jag förstorar bilden blir den kantig mycket snabbare än tex mitt Owon-skope så där märks det att det har sämre upplösning, annars så är det lättanvänt och verkar dra otroligt lite ström. Jag är nöjd till det jag förväntade mig utav det.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se