Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygge av elverk, med roterande omformare

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bhf87 (trådstartaren)

#31 » 21:53:34, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej TS Om intresse finns så har jag en 4 cyl WV golf diesel på ca 40 hk. Den är en industri version som suttit i en sopmaskin. Den är gjord för konstant varvtal då borstar skall ha det. Drivningen av maskinen var med hydrostat.
Motorn kan provköras bara att koppla ett batteri och starta. Jag skulle tro att du kan koppla din generator direkt på motorn. Samma motor som satt i Hakotrac 3800 D i början på 80 talet.



Ja absolut kan intresse finnas, eftersom jag inte kan så mycket om motorer så gärna andra säga bu eller bä. Det låter lämpligt, men jag tänker bara varvtalsmässigt. Jag antar att den är vattenkyld?
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL



SvampenT15

#32 » 09:18:31, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Jo den är vattenkyld . Den ser ut som en vanlig VW golf Diesel motor.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rid54

#33 » 22:32:53, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man går till kärnan i frågeställningen så handlar det om att hitta en förbränningsmotor som (ev med en utväxling) kan leverera rätt vridmoment vid 1500 rpm för att hamna på c:a 20 kW. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Sedan kan TS ju välja mellan enkla lösningar med moderna, små motorer + en växellåda, eller nån äldre historia med lågt egenvarvtal. Ottomotorer kan ju modifieras att köra på etanol/gasol/naturgas/whatever, medan dieselmotorer kräver ett annat tänk vad gäller bränslet. Varvtalsregleringen kan man få lite "gratis" med en diesel av äldre modell, men kan bli lite av en utmaning med en ottomotor, om man inte har en traktormotor att tillgå. Troligen kan man gå in i en modern motorstyrning och sätta ett grundvarvtal som motorn vill hålla, men det kräver kunskaper i hur man jobbar med att ställa om en ECU. Det finns många parametrar här.

Vad gäller frekvesstyrningen så kan det gå fel åt båda hållen. Bäst är att hålla sig nära 50 Hz, om man inte vet i detalj vad man håller på med. En del asynkronmotorer kan må dåligt av både för hög och för låg frekvens, exempelvis. Mycket beror på vad som ska kopplas in på elsidan.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Janson1

#34 » 07:24:45, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bhf87: Hur går det med elverkstankarna och bygget?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#35 » 11:07:48, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För styrning av varvtalet på donatormotorn borde väl de "nya" A-traktor styrningarna fungera?

https://www.lohelectronics.se/mega_blog ... bpath=8_14
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bhf87 (trådstartaren)

#36 » 13:03:28, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jansson, finns en motor inte alltför långt från mig hos en vänlig maskinist som väntar på bli hämtad. Vet inte skick, har stått ute några år.

1 person gillar det här inlägget.
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

G-son

#37 » 22:33:57, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:För styrning av varvtalet på donatormotorn borde väl de "nya" A-traktor styrningarna fungera?

https://www.lohelectronics.se/mega_blog ... bpath=8_14

Verkar inte vara så mycket varvtalsstyrning, mer som ett varvstopp som mer eller mindre brutalt slår ifrån när uppmätt varvtal (eller hastighet) är över den inställda. Rimligtvis kan man alltså få en motor som växlar mellan full gas (om den gasas för fullt för att orka maxbelastning) och tomgång/avstängd, troligen ett ganska ostabilt regleringsläge särskilt vid låg belastning. Vore mycket bättre om den reglerade gaspådraget till en lagom hög nivå.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

QV_

#38 » 22:45:20, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
QV_ skrev:För styrning av varvtalet på donatormotorn borde väl de "nya" A-traktor styrningarna fungera?

https://www.lohelectronics.se/mega_blog ... bpath=8_14

Verkar inte vara så mycket varvtalsstyrning, mer som ett varvstopp som mer eller mindre brutalt slår ifrån när uppmätt varvtal (eller hastighet) är över den inställda. Rimligtvis kan man alltså få en motor som växlar mellan full gas (om den gasas för fullt för att orka maxbelastning) och tomgång/avstängd, troligen ett ganska ostabilt regleringsläge särskilt vid låg belastning. Vore mycket bättre om den reglerade gaspådraget till en lagom hög nivå.


När jag snabbt skummade igenom texten så skulle man spärra de högre växlarna. För gjorde den 30 på 4:a vid 800RPM så får man inte mer varv på 1:an alltså 800 rpm.
Så jag uppfattade det som en max varvtalsbegränsare, men det finns säkert flera varianter
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1

#39 » 23:34:25, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här H-regulatorerna som LOH säljer är en maxvarvs/maxfartstopp. Dom har (oftast) två ingångar, den ena mäter motorns varvtal genom att räkna tändpulser eller frekvensen på generatorn innan likriktning. Den andra ingången mäter bilens hastighet via tex bilens hastighetssignal eller en extra givare på kardan eller ett hjul. När man sen kör så känner H-reg av hjulhastigheten oavsett vilken växel man har i, så fort man kommit upp i 30 knyck så bryter den tändning eller bränsle beroende på hur man micklat ihop det... Om hastighetssignalen saknas, bilen står still eller givaren är paj. Då känner H-reg motorns varvtal istället. Högsta användbara växel vid 30 km/h kan vara tex 850 Rpm på motorn och kör man inte så kan man inte komma över 850 Rpm mer än några sekunder precis vid motorstart. Som A-traktor regulator så är dom hyfsat bra och godkända men som regulator till ett elverk, nää.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se