Jag har en pelletspanna med en extern motor för matning av pellets från förrådet till pannan med en sån där vanlig transportskruv. Ibland händer det att motorn inte orkar starta då det är ovanligt mycket spån i pelletsen så skruven går tyngre än normalt. Den går igång om man ger den lite hjälp genom att putta lite på motorns fläkthjul (jag har skruvat bort plåthöljet runt fläkten bara för att komma åt fläkten). Varje gång motorn inte startar så stannar såklart hela pannan och börjar värma med el istället.
Jag kan ingenting om elmotorer men funderar ändå på om det kan vara så att startkondensatorn/motorkondensatorn (samma sak?) har blivit sämre med tiden och inte ger så högt startmoment som den borde? Motorn är enfasansluten och har varit i drift i femton år, givetvis inte kontinuerligt utan bara när brännaren kallat på mer bränsle. Gissar att den skruvat fram ca 120 ton pellets i sitt liv.
Är det meningsfullt att byta kondensatorn eller är det bara önsketänkande att det gör någon skillnad?