Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Startkondensator trött?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

JPW (trådstartaren)

#1 » 15:43:12, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en pelletspanna med en extern motor för matning av pellets från förrådet till pannan med en sån där vanlig transportskruv. Ibland händer det att motorn inte orkar starta då det är ovanligt mycket spån i pelletsen så skruven går tyngre än normalt. Den går igång om man ger den lite hjälp genom att putta lite på motorns fläkthjul (jag har skruvat bort plåthöljet runt fläkten bara för att komma åt fläkten). Varje gång motorn inte startar så stannar såklart hela pannan och börjar värma med el istället.

Jag kan ingenting om elmotorer men funderar ändå på om det kan vara så att startkondensatorn/motorkondensatorn (samma sak?) har blivit sämre med tiden och inte ger så högt startmoment som den borde? Motorn är enfasansluten och har varit i drift i femton år, givetvis inte kontinuerligt utan bara när brännaren kallat på mer bränsle. Gissar att den skruvat fram ca 120 ton pellets i sitt liv.

Är det meningsfullt att byta kondensatorn eller är det bara önsketänkande att det gör någon skillnad?



Bild
Bild
Bild
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe



G-son

#2 » 15:47:14, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en multimeter med kapacitansmätningsfunktion bör du kunna mäta om kondensatorns kapacitans fortfarande är rätt. Säger inte hela sanningen, men ett steg i rätt riktning är det i alla fall.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

kimmen

#3 » 15:52:56, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den fungerat förut, då är det något fel. Köp en ny på nätet och prova
Mäta kondensatorer är knepigt, säkrare med en ny
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPW (trådstartaren)

#4 » 16:01:59, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det luriga med detta är att jag inte riktigt vet om den sas har funkat förut. Inte minns jag att det här hände i början av dess liv men det har varit ett problem i flera år, och kanske att jag inbillar mig att det blir värre med tiden. Men jag tycker det är så svårt att bedöma med såna här grejer som långsamt blir sämre, enklare då någonting slutar funka tvärt. Det kan ju mycket väl bero på att min leverantör av pellets skickar med mer och mer spånhalt, det vet jag inte...
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

JPW (trådstartaren)

#5 » 16:03:35, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man öka startmomentet med en större kondensator än de 8 mikroFarad som är specificerat? Eller bränner man upp något dyrt då (eller gör det rent av ingen skillnad)?
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

JPW (trådstartaren)

#6 » 16:09:57, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och mäta den är såklart ett givet första steg, ska ta mig i kragen och se vad den kan prestera.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

kimmen

#7 » 16:30:18, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta, men jag tycker den är klen, kanske den är bra för kontinuerlig drift med få starter
Jag skulle köpa en ny och lite större för att underlätta starter
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPW (trådstartaren)

#8 » 16:44:16, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja! Det normala för denna motor är långt ifrån kontinuerlig drift. Den går tre-fyra sekunder, stopp i två sekunder, på igen tre-fyra sekunder, etc kanske fyra sådana cykler, och sedan helt av i typ fyra minuter, varpå på/av-cykeln upprepas igen. Detta är medan pannan är igång, och det varierar såklart med utetempen. Är det kallt ute så går pannan nästan hela tiden, men tidig höst går den mycket mer sällan.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

Valter.Öhman

#9 » 16:58:16, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så att mekanismen som kopplar i och ur kondensatorn är problemet. Är ibland en ”slungkoppling” där kontaktytorna till sist blir så brända av alla start och stopp att den slutar att fungera. Vet ju inte hur inkopplingen funkar på just den motorn men sett det på en skruvmatad vedklyv.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

MekJan

#10 » 17:02:03, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig lagring i motorn /växeln kan ge startsvårigheter , ska gå väldigt tungt efter växeln för att det ska stanna ! :wave:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

torbjorn_forsman

#11 » 20:32:11, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPW skrev:Kan man öka startmomentet med en större kondensator än de 8 mikroFarad som är specificerat? Eller bränner man upp något dyrt då (eller gör det rent av ingen skillnad)?


Man kan påverka motorns karaktär litegrann genom att ändra värdet på startkondensatorn.
Om motorn från början är tänkt att användas på ett ställe där det behövs högt startmoment, så har man nog redan från fabrik valt ut det kondensatorvärde som ger bästa startmomentet, dock till priset av att den kommer att brumma och gå onödigt varm vid lätt belastning.
Om det däremot gäller t ex en fläktmotor som startar helt obelastad, och där det är viktigt att den går tyst och har bra verkningsgrad när den väl har fått upp farten, så kan den tänkas ha en mindre kondensator än den som ger bästa startmoment.
Och om man vill uppfylla båda kraven kan man ha två parallellkopplade startkondensatorer och ett relä (antingen tidrelä eller strömkännande relä) eller varvtalsstyrd strömbrytare, som kopplar bort den ena av dem efter start.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#12 » 01:40:24, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besel SEMKH 63-4C2/T/1572 Motor: AC; 1-fasig; 230VAC; kontinuerlig drift S1; Montage: fläns


Bilden under är från en SEMH 63-4C2
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Valter.Öhman

#13 » 02:36:26, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är alltså en motor där kondensatorn är inkopplad under både start och drift om jag fattat det rätt och den kopplas aldrig ur. Är den nån som hittat om lindningarna är lika stora på den eller om hjälp- och driftlinding är olika? Kan ju vara läge att byta kondensatorn då om inget annat fel hittas på motorn.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Valter.Öhman

#14 » 02:48:54, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån motor där där kondensatorn alltid är inkopplad ger ju lägre startmoment än en med startkondensator som kopplas ur men man slipper ju elekronik, relä eller slungkontakt. Det blir lite kompromiss mellan startmoment och drift med en sån motor.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

MaChrill

#15 » 03:04:40, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över min nivå... Låter experterna ta över....
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se