Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tele Radio fjärrstyrning

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

PW4WD (trådstartaren)

#1 » 19:30:54, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Jag har en Tele Radio T70RX-03HWS fjärrstyrningsmottagare som började skicka röksignaler för någon dag sen.
Använder den till en vinsch på skogsvagnen.
Det är 2 komponenter brända på kortet i mottagaren, den ena kan jag läsa typbeteckningen på men inte den andra, den är så bränd. (inringad) Och nåt kopplingsschema har jag naturligtvis inte heller.

Bild

Skulle vara kul att försöka laga den, så råkar någon ha denna mottagare, eller snarlik, och kan berätta typbeteckningen eller skicka en läsbar bild på komponenten?
PW4WD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 01-03-2012
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor



Towil

#2 » 21:43:40, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en diod. Har den någon beteckning på kretskortet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 21:53:10, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dioden verkar sitta nära spänningsintaget och en switchad spänningsomvandlare. Då finns det två möjligheter. Antingen sitter den där som polvändningsskydd/överspänningsskydd, och i så fall ska den troligen ersättas med en s k transientskyddsdiod för lagom spänning (typiskt 16-18 V för 12 V-system , 33-47 V för 24 V-system). Eller också utgör den s k frihjulsdiod i spänningsomvandlaren, och i så fall bör den ersättas med en "snabb" diod, gärna en schottkydiod om det inte blir problem med spänningståligheten hos en sådan.

Om det är frihjulsdioden som har gått sönder, bör man också kolla switchtransistorn i spänningsomvandlaren (gärna också styr-IC:n och eventuella ömtåliga småkomponenter mellan den och transistorns gate/bas) innan man försöker köra igång det hela.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#4 » 07:15:25, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite bättre bild på just problemstället och en bild även från andra sidan så kommer vi nog på vad som är trasigt och vad som blir ersättare...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PW4WD (trådstartaren)

#5 » 08:24:06, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut på nära håll, bryggan går att identifiera men den troliga dioden vet jag inte vad är eller vilken väg den ska va svängd.

Bild
PW4WD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 01-03-2012
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 12:04:56, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen finns det ett streck som anger katoden, som syns i komponenttrycket när den trasiga dioden är losslödd.
Annars får man följa ledare på kortet och se hur den är inkopplad, för att avgöra vad den har för funktion, vilken sort som kan vara lämplig, och hur den ska vändas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen

#7 » 17:04:46, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag ser rätt så har du liksom Torbjörn säger en switchad regulator som driver kortet.
Det ser ut som en 10A säkring vilket är alldeles för mycket för att driva endast kortet i sig, även om den skulle vara "snabb".
Troligare är det att du även driver de tre reläerna och något annat externt som drar mer ström.

Då kan man prova sig fram.
Reläerna är 5V reläer så då är antagligen regulatorn det med och kortet drivs med +5V.
Om du råkar ha en extern 5V regulator så kan du prova med den efter att först ha rensat bort de trasiga delarna o kollat att det inte är kortis på kortet eller i något annat (mer troligt) som är anslutet till din mottagare,
Förslagsvis så kopplas en extern regulator in före säkringen utan att koppla fel på + och -.
I övrigt gäller Torbjörns förslag även för mig.

Eller är det så att 10A säkringen endast gäller skruvplinten nere till vänster?
Det är svårt att läsa. Jag ser DC Only på den andra bilden och Fused: på den första.
Den intressanta nedre vänsterhörnan är lite klippt så man ser inte om det finns fler komponenter på andra sidan av "kopparspolen".
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

PW4WD (trådstartaren)

#8 » 20:34:26, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkringen som sitter på korten går till skruvplinten vid sidan om spänningsmatningen.
Det finns inget mer på andra sidan spolen.
Råkade hitta en bild av en identisk mottagare här på forumet: Tyda elschema radiostyrning hydraulventiler
Men jag lyckas inte läsa komponentbeteckningen på den heller.

Mottagaren styr 2 hydraulventiler men den strömmen går inte via kortet utan direkt från spänningsmatningen till skruvplinten, så bakomliggande lasten kan rimligen inte ha ställt till det här.
Jag ska försöka rensa bort det som är bränt, troligtvis finns det mer som är trasigt och eventuellt är själva kortet illa bränt också.

Tillverkaren är svensk så jag kontaktade dem men de ville varken skicka kopplingsschema eller identifiera komponenterna.
Så det blir kanske att köpa nytt i alla fall.
PW4WD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 01-03-2012
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor

Valter.Öhman

#9 » 21:41:16, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PW4WD skrev:Säkringen som sitter på korten går till skruvplinten vid sidan om spänningsmatningen.
Det finns inget mer på andra sidan spolen.
Råkade hitta en bild av en identisk mottagare här på forumet: Tyda elschema radiostyrning hydraulventiler
Men jag lyckas inte läsa komponentbeteckningen på den heller.

Mottagaren styr 2 hydraulventiler men den strömmen går inte via kortet utan direkt från spänningsmatningen till skruvplinten, så bakomliggande lasten kan rimligen inte ha ställt till det här.
Jag ska försöka rensa bort det som är bränt, troligtvis finns det mer som är trasigt och eventuellt är själva kortet illa bränt också.

Tillverkaren är svensk så jag kontaktade dem men de ville varken skicka kopplingsschema eller identifiera komponenterna.
Så det blir kanske att köpa nytt i alla fall.


På den bilden ser man då strecket på dioden.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

sonsonen

#10 » 21:56:10, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en diod till ovanför på andra sidan en 22uF 50V elektrolytkondensator. Försök läsa den så vet du antagligen fabrikatet. Gissar att switch-FETen sitter bredvid, den med 8 pinnar. Ena sidan på den brända dioden tycks gå till jord, så mät andra sidan om du har kortslutning.
Vad står det på den svarta stora elektrolytkondensatorn?
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Valter.Öhman

#11 » 22:03:24, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som heter DB157S(kostar typ 6 kr) verkar ju bara vara en likriktarbrygga och den andra en diod.
Verkar ju som att kortet går att mata med växelström eller likström. Dom här komponenterna är väl bara för att likrikta växelströmmen. Ska väl aldrig matas med mer än 24V så det borde inte vara nån switchad del väl.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

sonsonen

#12 » 22:07:25, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du berättar vad som hände innan det började ryka så kanske även det säger något.
Går kortet på 12V eller 24V eller?
Vad är anslutet?
Reläerna styr antagligen din vinsch?
Har du darrig laddning eller andra stora strömförbrukare som kan ge transienter på inspänningen?

Att din kontakt hos tillverkaren inte ville betyder antagligen att du fick tag på en ung försäljare som inte vet.
Säkert skulle en mer tekniskt inriktad person hjälpa till med identifieringen. Kortet tillverkat i Kina antar jag.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#13 » 22:10:08, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En diodbrygga kan vara ett polväxlingsskydd på ingången så att kortet håller även med "engelsk" +jordning.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#14 » 22:15:00, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske även en skarp bild på baksidan skulle hjälpa oss.
Jag är inte riktigt på det klara var matningsspänningen är inkopplad.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Valter.Öhman

#15 » 22:16:25, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:En diodbrygga kan vara ett polväxlingsskydd på ingången så att kortet håller även med "engelsk" +jordning.


Den där fattar jag nog inte…. :huh:
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se