Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

3-fas motor - kontroll - reparation - möjligt?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

joakim72

#31 » 06:52:49, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En platt motor har två plana ytor. Dessa motorer används i huvudsak som sågmotor för att kunna få maximal höjd på klingan använd innan motorchassie tar i sågbordet underifrån.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



torbjorn_forsman

#32 » 08:43:47, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och beträffande ev fördelar med att skaffa en ny motor, så får man nog säga att ur asynkronmotorsynpunkt så är redan den befintliga motorn att betrakta som "ny". De stora framstegen inom asynkronmotorvärlden gjordes dels omkring förra sekelskiftet då all teori blev grundligt utredd och motorkonstruktörerna fick bra beräkningsmetoder att använda, dels på 1920-30-talet då man gick över till kullager och kunde minska luftgapet i motorn när man inte längre behövde ta hänsyn till slitna och glappande glidlager, och till sist omkring år 1950 då man slutgiltigt gick över från bomullsisolerad koppartråd till syntetiska isolerlacker.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

braha

#33 » 09:27:17, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orakeltårta idag...?

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg

#34 » 10:17:47, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Frågor .:
- Är det svårt att ta lös fläkten utan att den går sönder?
- Hur ska de 4 konstiga bultarna (om det är bultar?) kunna skruvas ut bakifrån? (har ingen hylsa som ser ut på det sättet - se nedan)
- Är flänsen på framsidan bara dra ut med avdragare?

Fläkten - Hur sitter den fast på axeln? (Groparna har kanske något med gjutningen att göra? - en liknande grop finns i plasten på motstående sida)



Bild


Bild

Efter att fläkten är borta, blir det väl dessa skruvar som ska tas bort (om det är skruvar?)
Har inte löst hur dessa ska gå att snurra på. Har jag tur fungerar kanske en hylsa?
Bild


Men kvar sitter nog de "konstiga" bultarna från baksidan (änden på en av dessa syns nog längst upp till vänster)
Bild


"gropen" på fläkten är troligtvis för fjäderstålssprint.
(se min tråd om AEG och ALKO kompostkvarnar)
Den måste drivas ut med drivdorn.
I värsta fall... är hålet inte genomgående...

NEJ!!! inte bända på fläkten!!!
...nja... efter låssprinten är borta, då får man hjälpa fläkten att glida av splinsade axeln.

De oval-skallade skruvarna är genomgående - till andra sidan motorn, precis som du misstänker. Det är nog de målade ändarna som du ser en uppe till vänster i bilden.
Att lossa dem... tja... de sitter nog duktigt fast...
Jag har på mindre motorer använt polygripen (den enda som verkligen rår greppa den där sortens skallar... men... det är max 3/4 som jag fått loss... resten har gått sönder... (= vinkelslip/dremmel => kapa bort skallen => då går motorn att öppna => nya "dragstänger" måste skaffas för återmonteringen; kan ev., gå att få tag i via http://www.swebolt.se )
Muttens behöver glödgas... den som stängerna fäster i... => risk att skada lidningar...
Lämpligt verktyg är gasolbrännare REKROW Micro (se min tråd om den). Sifverts som jag ersatt den med är för kraftig (troligtvis).
Man -måste- också "knacka" på dragstången = "slå loss gängorna"

Lite moment 22 för att nötterna monterar utan smörjmedel!...

När du väl fått isär motorn, då kommer du att säga "var det -så- lätt?!"
Gör du fel kommer du att fälla... samma kommentar kryddat med bannor mot slarvpelle som hade för brottom o skadade/hade sönder -fullständigt i onödan- .
Principen är samma som för mina ALKO och AEG - studera bilderna!

Fråga hellre en gång för mkt än en för lite!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sonsonen

#35 » 01:28:33, 25-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till dess att valberga eller någon mer elmotorkunnig svarar så försöker jag.
Jag tror att många har annat att tänka på idag, men själv behöver jag skingra mina dystra tankar med tex detta.

Själv skulle jag nog lämna in motorn efter att ha kollat priset.
Blir priset mer än vad du anser sågen vara värd så finns några alternativ.
1) laga den själv.
2) använda den trasiga "motorn" som mellanlager för en lämplig standardmotor med remdrift emellan, antagligen behövs då tre remmar. Det hade jag själv till vedkapen som även den hade en mellanaxel med ett tungt svänghjul.

1) Fläkten ser knepig ut att få loss hel, men prova först som DC säger att slå ut låssprinten från endera hållet om du kommer åt.
Kommer du inte åt (svårt att se på bilden) så kan du borra ett hål i motorkåpan för dornet.
Med förhoppning om att hålet i axeln är genomgående så borde det gå.

Går det så kan nog hålen som blev kvar i fläkten användas för en avdragare.
Fungerar inte det så får du försöka valbergas metod att "slå" eller helst pressa ut axeln efter att de 4 specialbultarna är loss och utan att skada motorkåpan.
Skadas fläkten ändå så går det nog att 3D-printa en ny (?)

2) Den trasiga motorn snurrar lätt, men har antagligen ett skadat lager (grundfelet), så i värsta fall behöver du en helt ny axel med lager och fästen som håller sågklingan och allt annat.
Men, börja med 1 så får vi alla se och hjälpas åt.

Idag är en speciell dag att hjälpas åt. :insomnia:

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se