Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

konvertera sensor-lampa till fast lampa

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Toost (trådstartaren)

#1 » 13:41:14, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska jag bekänna mina begränsade elektronikkunskaper....
Jag har en sensorstyrd LED strålkastare , den satt tidigare utomhus men slutade funka som den skulle. Den tände inte / släcktes efter någon sekund trots justering osv.
men , Lysdioderna verkar fortsatt funka. ( felet kan ju naturligtvis sitta där, men ...)
Funderingen är om jag kan klippa bort sensordelen och använda den som en fast ljuskälla inomhus. :
Nollan är parallellkopplad på LED och styrkort.
Ledaren in, brun, går till styrkortet och då det "tänder" skickas strömmen vidare på röd tråd till LED panelen.
Kan jag ansluta brun tråd direkt på LED panelen där röd nu sitter ? ( och klippa bort sensorkortet ? )

( Den kopplas in med vanlig jordad stickpropp men kräver att man vrider stickproppen rätt, vrider jag den fel lyser dioderna mycket-mycket svagt hela tiden.)


Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 19:10:17, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte se hur sensorkretsen är uppbyggd, men om den släpper strömmen rakt igenom via t.ex. ett relä borde det gå fint att bygla förbi den. Är det en mer komplicerad krets som styr strömmen på fler sätt än så kan det vara värre (men det känns lite osannolikt).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Towil

#3 » 19:35:20, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den svarta grunka ett relä?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

G-son

#4 » 19:42:44, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte säkert, men jag gissar det.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rid54

#5 » 20:42:10, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om enheten är känslig för hur du vänder stickkontakten är det inte omöjligt att det är nåt fel i likriktardelen, det är inte normalt uppförande. Eller om det är nån sorts triacar/tyristorer som tänder LED-enheten när sensorn säger till, så verkar det som "ena halvan" inte lirar.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Toost (trådstartaren)

#6 » 21:55:50, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svarta grunkan...

Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 22:10:36, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygla förbi reläkontakten. Det bör synas på ledningsmönstret på kortet vilka två pinnar på relät det är, förmodligen de som har med brun och röd ledare på kortet att göra och är kopplade till säkring, avstörningskondensator mm som syns till höger om relät på sista bilden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#8 » 09:14:11, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rid54 skrev:Om enheten är känslig för hur du vänder stickkontakten är det inte omöjligt att det är nåt fel i likriktardelen, det är inte normalt uppförande. Eller om det är nån sorts triacar/tyristorer som tänder LED-enheten när sensorn säger till, så verkar det som "ena halvan" inte lirar.


Detta är inte ovanligt när det gäller led-lampor.
Problemet uppstår när det bara bryter på en ledare och det råkar vara nollan som den bryter på.
Då har fasen "direktkontakt" med lampan.
Kan jämföras med testmejslar, det var väl en glimlampa i och baktill var det en metallbit som man satte fingret på.


Så där har du inget problem. Jag har bara stött på ett fåtal led som inte beter sig detta sätt.

Men då dyker en annan fråga upp, hur mycket ström drar det när bara fasen är inkopplad?
Eftersom nollan inte är ansluten, så borde det vara noll, men dom ilskna hoppströmmarna... :mrgreen:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#9 » 11:17:54, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ström som flyter då beror ju på kapacitiv koppling mellan den oanslutna "nollan" till armaturen och omvärlden. En tumregel är att den blir större ju närmare det är till jordade föremål, ju längre och grövre den oanslutna nolledaren är, och inte minst ju mer övertoner det finns på nätspänningen. Kan nog i många fall väntas vara i storleksordningen tiotal eller hundratal uA. Jämför med att en högohmig digitalmultimeter ställd på ACV, kan visa åtskilliga tiotal V om man bara låter ena testsladden ligga på bordet medan man håller i den andra testpinnen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se