Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Koppla 3fas hydralaggregat och hanske

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Andreasfbg (trådstartaren)

#1 » 20:57:52, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla jag har ett lamek hydralaggregat som jag ska koppla in och använda i ett experiment, det är tänkt som pump till en cyklonrenare hur ska elen kopplas för minsta effekt på motorn? Medvänlighälsning andreas
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Andreasfbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 03:11:10, 04-04-2021
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:30:20, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du, som jag antar, bara har tillgång till ett vanligt svenskt 400/230 V trefaselnät så finns inga andra alternativ än att Y-koppla motorn varvid den får full effekt. Hade du haft tillgång till 3 x 230 V (t ex svenska försvarets s k fältspänning, lokalkraften i järnvägssammanhang eller vissa elnät i Norge) hade du kunnat köra motorn Y-kopplad på den spänningen för att få den svagare (men samtidigt få fördelar som t ex lägre tomgångsförluster och mindre oljud).

Vill du nu begränsa motorns effekt så föreslår jag att du kopplar lämpliga motstånd i serie med alla tre faserna. T ex kupévärmare, vattenkokare, elradiatorer, brödrostar eller något annat lämpligt med märkdata 500-2000 W 230 V. Samma effekt på alla tre, motorn blir svagare ju lägre effekt (högre resistans) du väljer. Se till att motstånden/värmeapparaterna inte har någon inbyggd elektronik som är beroende av korrekt nätspänning, eftersom spänningsfallet över var och en av dem beror på motorns aktuella belastning och strömförbrukning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se