Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Vilket motorskydd passar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 17:47:12, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en vedtransportör, 400V 3-fas, 0,37 kW , 1,12A.
Motorskyddet löser ut ganska ofta och jag misstänker att det är motorkskyddet som felar.
Vad ska jag tänka på när jag köper nytt?
Har hittat ett som ser likadant ut med följande fakta, men kan det passa?
Motorskydd Transportör 3-fas. IP54, Ie=9A/400V, AC3=4kW, överbelastningsskydd: 1,3A. Cc

Antar att det viktiga är 400V 3-fas och överbelastningsskydd 1,3A som är avgörande, tänker jag rätt?

Ungefär såhär ser det ut (bild från nätet)
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Dexxas

#2 » 20:43:06, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt tänkt men kolla att vändrullen går lätt och att det finns olja i växeln till drivrullen.
En vedtransportör ska inte gå tungt, går ju sällan full med ved....
Om bandet ligger och drar i sidled i rännan är det mindre bra...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Mikkel (trådstartaren)

#3 » 23:03:25, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag kolla imorgon :thumme:
Tänkte öppna motorskyddet och titta också.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

valberga

#4 » 18:02:47, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du mäta hur mycket ström motorn drar ? Drar den mer än vad motorns märkströn (står på en skylt på motorn) så går den tungt eller så är det något knas med motorn.

Om du har möjlighet så ta loss motorn från transportören och kör motorn tom = utan belastning
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#5 » 22:33:49, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan möjlighet är ju att provbelasta motorskyddet med ström från annat håll (t ex likström från ett labbnätaggregat), och kolla att det kan stå hur länge som helst med märkström på utan att lösa, men att det löser inom några minuter för 50 % överström. Tänk då på att koppla så att alla faser belastas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel (trådstartaren)

#6 » 16:27:12, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips.
Nu började jag med att böja på ryggen och titta på den nedre vändrullen som Dexxas skrev.
Dexxas skrev:Rätt tänkt men kolla att vändrullen går lätt och att det finns olja i växeln till drivrullen.
En vedtransportör ska inte gå tungt, går ju sällan full med ved....
Om bandet ligger och drar i sidled i rännan är det mindre bra...


och där såg det skumt ut, den ena plåtsidan som lagret sitter är utböjt och ena fettnipeln saknades.
Utböjningen ser man på bilden. Axeln går snett in i vänstra lagret men det kanske är ett flexibelt lager så det kanske fungerar ändå.
Det blev två nya fettniplar och fett i lagerna. Spännskruven som man spänner bandet med var helt ihoprostad så det gick inte att släppa på den för att kolla om vändrullen går trögt. Får fortsätta när det slutat regna.
Tänkte först se till att allt rullar lätt som det ska och även titta i motorskyddet. Jag hade en gång en annan transportör som löste ut och när jag öppnade det motorskyddet så var där fullt med gröna larver, en del lätt grillade :mrgreen:
Fortsättning följer.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se