Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Det här med elcyklar...

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

G-son

#16 » 12:58:58, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Mitt batteri är på 36 volt så skall det bli laddning så måste spänningen vara lite högre typ 40 volt?

Angiven spänning är någonstans mellan fullt & tomt batteri, fullt brukar vara omkring 4,2V per cell och tomt 2,5-3V per cell - allt beroende på exakt vilka celler som används och om man fokuserar på max kapacitet eller max livslängd. Jag gissar att du har 10 celler i serie för påstådda 36V, vilket betyder att du kan behöva upp till 42V för att ladda, med någon form av strömbegränsning också förmodligen (men sånt kan man få gratis genom att dimensionera grejerna så man inte kan få för mycket laddström).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



kimmen

#17 » 09:22:37, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det skulle fungera med ett handtag på styret, varje gång man bromsar så laddas batteriet
Men hur får man till en överspänning i motorn för att ladda batteriet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 18:04:37, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få en högre spänning behövs en sk. stepupconverter, den gör om från 12 till 60 volt in blir 12-80 volt ut, mitt ex är nog på 6-8 Amp.
Bild
Man kan justera både utspänning och max utström, den borde passa gott!
Som reglage tänker jag mig att man ökar slaglängden på handtaget till bakbromsen och sätter en pot eller linjär hallgivare så första biten blir regenerering och sen blir det broms på vanligt vis, man kan alltså välja dels hur mycket regenerering man ha plus bromsa rejält om det behövs också.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rid54

#19 » 19:25:30, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men detta med regenerering från trefasmotorer är ju inget nytt, det borde vara lösningar tillhanda nånstans. Är det verkligen SYnkronmotorer på elcyklar, så det inte är ASYnkronmotorer? I det senare fallet finns kommersiella lösningar sedan 1980-talet, där man jobbar med frekvensstyrning av fältet i förhållande till rotationshastigheten, och sådana motorer har inget magnetrelaterat bromsmoment alls när de är i "neutralläge".

Men om cykelmotorerna är synkronmotorer med permanentmagneter är det svårare att få till nåt raffinemang, då har väl Janson1 en användbar modell i inlägg #14.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#20 » 20:36:04, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara synkronmotorer med permanentmagneter i rotorn i moderna elfordon (liksom i så gott som alla andra fall där en trefasmotor ska drivas via en växelriktare, t ex i inverterstyrda värmepumpar, små borstlösa motorer i datorfläktar mm). Främsta argumentet för synkronmotorn är att man kan bygga den med större luftgap än en asynkronmotor, så den blir mindre mekaniskt känslig. Och med moderna permanentmagneter går det åt mindre material också.
Vad jag vet så har det t ex i järnvägssammanhang inte köpts in några fordon med asynkronmotor i Sverige sedan X2000 och X40.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 21:04:02, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med luftgapet borde inte vara något problem rent byggnadsmässigt sett? Jag tror däremot en syncronmotor har bättre verkningsgrad än en asyncron motor då det inte behövs någon energi för att göra rotorn magnetisk? rid54: Jag kan känna att det är syncronmotor på bägge cyklarna, det är bara att backa bahjulet så känns kuggningen. Jag skulle däremot gissa att blir det för dyrt och/eller problem att få tag på magnetiska jordartsmetaller så blir det asyncrona motorer i framtiden... Men nu är det en asyncronmotor och den är ytterst lätt att få ut kräm ifrån, det räcker att snurra på den!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#22 » 21:30:46, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son: Ja vilket har cykeltillverkarna fokuserat på? Livslängd eller prestanda? Dom utlovar i alla fall 400-500 laddningscykler. Och jag vet inte heller vilket sorts batteri dom använder mer än att det är 18650 batterier. När man kollar in sådana batterier så finns dom från ca 2000 mAh till 9800 mAh som max. Vilket jag har vet jag inte sådär på rak arm. Jag kan räkna ut på ett ungefär vad jag bör ha men inte mer...
Det är ju garanti något år så får se om jag orkar vänta ut garantin?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

G-son

#23 » 21:38:21, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En utmärkt fråga som jag tyvärr inte har något svar på.
Om batteriet går öppna (utan att dräpa garantin) är det tänkbart att det går kolla vilka celler det består av, så man kan leta fram datablad på det. Sedan kanske jämföra faktisk max laddspänning mad max enligt databladet, och lägsta tillåtna spänning innan skyddselektronik slår ifrån med det lägsta tillåtna enligt databladet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#24 » 21:40:48, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva batteripacket är plomberat men det innehåller ju en BMS-enhet så egentligen borde man inte kunna köra igäl batterierna sådär utan vidare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

G-son

#25 » 21:51:27, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den skyddskretsen BÖR hindra att man skadar batteriet. Men det finns nog olika bra såna, med olika många finesser, så man vet ju inte hur bra den är på sitt jobb när man inte har dess produktdatablad att titta på. man kommer alltid tillbaka till att man vill ha data på grejerna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#26 » 09:26:25, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det här med luftgapet borde inte vara något problem rent byggnadsmässigt sett? Jag tror däremot en syncronmotor har bättre verkningsgrad än en asyncron motor då det inte behövs någon energi för att göra rotorn magnetisk? rid54: Jag kan känna att det är syncronmotor på bägge cyklarna, det är bara att backa bahjulet så känns kuggningen. Jag skulle däremot gissa att blir det för dyrt och/eller problem att få tag på magnetiska jordartsmetaller så blir det asyncrona motorer i framtiden... Men nu är det en asyncronmotor och den är ytterst lätt att få ut kräm ifrån, det räcker att snurra på den!


Nja, det lilla luftgapet i en asynkronmotor gör att man måste tillverka mekaniken med större precision, ha en grövre axel än i motsvarande synkronmaskin för att inre riskera utböjning pga magnetiska krafter så att motorn börjar fälta, etc etc.

Det där med verkningsgrad på synkron- resp asynkronmotor är inte så enkelt. En synkronmotor med permanentmagneter i rotorn
arbetar ju hela tiden med stort magnetflöde i statortänderna även om den körs med låg spänning, så järnförlusterna, som visar sig som tomgångsförluster, blir höga och går inte att göra något åt genom att t ex sänka matningsspänningen när motorn går med lätt last.
I asynkronmotorn kan man istället påverka förlusterna mer genom att styra strömriktaren på lämpligt sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se