Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Eldrift på trehjuling

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 11:28:14, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På loftet står sedan gammalt en trehjuling för vuxna.
Har tankar på att sätta eldrift på den och funderar på bästa lösning.
Tänkte även kunna använda den som ATV när jag ska ut på skogsvägen med motorsågen, dock ej off-road.

Fakta:
- Diameterhjul ca 45 cm
- Drift på vänster bakhjul med tre växlar, växelwire in i vänster bakhjul
- Höger bakhjul rullar fritt
- Handbroms på framhjulet
En tanke var att koppla in eldriften så att man kan utnyttja växeln.
Alternativt sätta drift på höger bakhjul som rullar fritt idag.

Ideer mottages tacksamt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Toost

#2 » 11:39:26, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns rätt mycket prylar på Amazon,
både separata motorer och kompletta hjul där motorn sitter i navet.
batterier verkar däremot inte ingå i deras kit.
sök på tex "elcykel konvertering"
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#3 » 11:43:12, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med pedalerna och låt en motor driva kedjan.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mikkel (trådstartaren)

#4 » 12:17:14, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ta bort pedalerna och ersätta direkt med eldrift kanske är enklast. Då får man sätta fasta pedaler så man har att sätta fötterna på. Sökte på "elcykel konvertering" och hittade även en med vevmotor.

https://boxbike.se/sv/vanlig-cykel/59-e ... cykelramen
Bild

En ide jag har är att sätta ett extra bakhjulsnav på mellan tramporna och bakaxeln och en elmotor på bakaxeln.
Då kan jag hjälpa till med tramporna och trampa om batteriet skulle vara urladdat.
Ska kolla vidare på google o youtube.
I detta projekt så finns ju även ett tredje hjul, höger bak, att använda.
Dock verkar de flesta navmotorer vara i större diameter på fälgen ca 20".
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Michael Meier

#5 » 13:13:52, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en fruktansvärd cykelkonstruktion då det inte är slätt..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikkel (trådstartaren)

#6 » 21:30:14, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det är en fruktansvärd cykelkonstruktion då det inte är slätt..

Antar att du syftar på att det är tre hjul.
Jo det kan nog vara ostadigt eftersom man inte kan luta cykeln som man kan på en tvåhjuling och att cykeln tippar åt sidan när ena bakhjulet lyfts på en sten. Det får väl bli en film på det :driver: :lmao:

En undran är om alla elcykelmotorer kräver att man själv trampar för att motorn ska driva. Skulle vilja kunna ha eldrift utan att behöva trampa men ändå ha möjlighet att hjälpa till med trampning.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Göran Ekman

#7 » 21:44:25, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påminner om den min far använde den sitter det en elmotor på. Vet att han har tippat om kull med sin, riktigt otäck konstruktion. Men det är den du har.
Skulle man börja med ett blankt papper. Tror jag att en ”lådcykel” med två fram hjul är trevligare att åka på.
Skulle nog sätta fart på den och kolla går det att använda den på andra underlag än slät asfalt. Innan man lägger energi på att el konvertera den.
Jag är väldigt tveksam till grund konceptet. Men jag har inte provat någon trehjuling de senaste decennierna, så jag vet inget sitter bara och tycker.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

G-son

#8 » 22:06:09, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:En undran är om alla elcykelmotorer kräver att man själv trampar för att motorn ska driva. Skulle vilja kunna ha eldrift utan att behöva trampa men ändå ha möjlighet att hjälpa till med trampning.

Ja och nej. För att vara laglig som elcykel krävs att motorn bara hjälper till när man trampar, men det finns gott om grejer för att köra det elektriska självständigt med gashandtag. Jag gissar att du inte oroar dig för att stöta på polisen som är på humör att inspektera cyklar på de vägar du talar om. Finns grejer som kan ge mycket mer än de lagliga 250W och 25km, om man är på det humöret.

Går det hitta ett motorhjul i den storleken kan det vara smidigast att sätta det som framhjul, och behålla original pedaldrivning på bakhjul.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

bm1113

#9 » 23:48:36, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart intressant tråd då jag själv med är fast i trehulingar pga balansen så kommer följa med nöje :)

Göran Ekman skrev: Tror jag att en ”lådcykel” med två fram hjul är trevligare att åka på.
Skulle nog sätta fart på den och kolla går det att använda den på andra underlag än slät asfalt. Innan man lägger energi på att el konvertera den.
Jag är väldigt tveksam till grund konceptet. Men jag har inte provat någon trehjuling de senaste decennierna, så jag vet inget sitter bara och tycker.
Göran i Björnarbo


Ville bara inflika en sak där att jag har både tittat och provat Lådcycklar själv och de flästa där har ett problem de är Midjestyrda till skillnad mot Packmopeder som är framhjulstyrda så alla ni som vet hur en midjestyrd maskin beter sig förstår hur viktförhålanderna på en sådan blir när du svänger :vissla:

Men annars håller jag med har för tillfällen Skepshult S24 3-växlad som jag tycker har aldelens för få växlar för våra vägar ;) och lite för smal ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

braha

#10 » 06:38:13, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där veteranen skulle jag inte sabba genom att ändra något på. Däremot kan en försiktig renovering va på sin plats.
Tillverka istället en ny egen variant av vanliga cyklar o extra material

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Mikkel (trådstartaren)

#11 » 11:59:36, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kanske är det synd att ge sig på denna veteran, till att börja med ska jag ta ner den från loftet och ge den lite service.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Towil

#12 » 17:24:28, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju navdrift där man byter hela framhjulet om man hittar något som passar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Michael Meier

#13 » 00:03:14, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner inte direkt behovet att spara på en omöjlig konstruktion, bättre att få användning av cykeln än att den bara står på logen.

braha skrev:Den där veteranen skulle jag inte sabba genom att ändra något på


Förklara lite mer, vad gör denna cykel i originalskick för nytta? har jag missat något?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#14 » 09:53:21, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fråga 1:
- vad får det kosta?
fråga 2:
- hur stor inverkan och åverkan på fordonet är acceptabelt?

Det där är nog Monarks 20" som kom på 70-talet.
De var "felkonstruerade" - de var helt enkelt för tungtrampade! Fungerade säkert bra på -plan- mark och medvind...
Drivning på bara det ena bakhjulet är en "snik lösning"... som ock ger trassel...

Mitt förslag är samma som Towils:
- OM ekonomin tillåter => byt ut framhjulet till ett sådant där med elmotor => minsta åverkan på fordonet, bra funktion.
Vill du kliva uppåt på skalan o ha än bättre transportkapaciet, så blir det att byta ut båda bakhjulen till sådan fälgar med elmotor. Finns många klipp på Youtube om sådana hemmabyggen.

Får det däremot inte kosta något (hitta/få/fynd), då blir det genast knepigare!
En liten elmotor (på styre/framgaffel) som driver ett annat framhjul på vilket du monterar en remskiva; är en bra, praktisk billig lösning.
Varför rem??? - jo de är så mycket lättare och trevligare att arbeta med, och ... man måste låta tillverka anhåll för montering av kugghjul på el-motor (=dyrt). Går givetvis att montera på det högra bakhjulet i stället, men... fram är lättare.

Man kan strunta i el, och gå på 2-takt grästrimmer motor (Magirus fick ta över mitt lager - bl.a. för att kunna göra sådan här konverteringar).

Hur man än ser på det, så är 3-hjulingen ett bra transportmedel när balansen och kraften tynar vid kalorimotorns stigande ålder = det är alltså värt att titta på lösningar som gör den brukar framledes!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#15 » 11:41:10, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaddå hjälp i balans, vilken nykter person (utan balansproblem) som helst ramlar av denna cykel när det är ojämnt.
Krävs antagligen dubbelbemanning av fullvuxna assistenter för att placera en oförmögen hundrafemtonkilos person på denna och tillåta framdrift.
Har denna Monark någon efterträdare, typ dagens modell?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se