fråga 1:
- vad får det kosta?
fråga 2:
- hur stor inverkan och åverkan på fordonet är acceptabelt?
Det där är nog Monarks 20" som kom på 70-talet.
De var "felkonstruerade" - de var helt enkelt för tungtrampade! Fungerade säkert bra på -plan- mark och medvind...
Drivning på bara det ena bakhjulet är en "snik lösning"... som ock ger trassel...
Mitt förslag är samma som Towils:
- OM ekonomin tillåter => byt ut framhjulet till ett sådant där med elmotor => minsta åverkan på fordonet, bra funktion.
Vill du kliva uppåt på skalan o ha än bättre transportkapaciet, så blir det att byta ut båda bakhjulen till sådan fälgar med elmotor. Finns många klipp på Youtube om sådana hemmabyggen.
Får det däremot inte kosta något (hitta/få/fynd), då blir det genast knepigare!
En liten elmotor (på styre/framgaffel) som
driver ett annat framhjul på vilket du monterar en
remskiva; är en bra, praktisk billig lösning.
Varför rem??? - jo de är så mycket lättare och trevligare att arbeta med, och ... man måste låta tillverka anhåll för montering av
kugghjul på el-motor (=dyrt). Går givetvis att montera på det högra bakhjulet i stället, men... fram är lättare.
Man kan strunta i el, och gå på 2-takt grästrimmer motor (Magirus fick ta över mitt lager - bl.a. för att kunna göra sådan här konverteringar).
Hur man än ser på det, så är 3-hjulingen ett bra transportmedel när balansen och kraften tynar vid kalorimotorns stigande ålder = det är alltså värt att titta på lösningar som gör den brukar framledes!