Jodå det får kosta lite, några tusingar om det blir något bra i slutänden.
En förutsättning är att kunna ta den med två motorsågar, en bensindunk och en yxa ut på mina skogsvägar.
Tänk er en traktorväg i skogen, relativt plant, lite stenar och rötter som ligger i vägen, inga större hinder, man skulle kunna cykla men inte så fort. Jag inser nog nu att trehjulingen inte kommer att bli en bra lösning. Kommer nog att göra i ordning tre-hjulingen som den är och kan ta den till brevlådan 500m.
Så då har jag spunnit vidare. Bättre att göra den fyrhjulig för balansens skull.
När man börjar spåna så hamnar jag ofta i en helt ny konstruktion och det var inte meningen.
Meningen var att utgå från något att bygga vidare på. Så nu har jag fått denna ide:
- Två cyklar monterade bredvid varandra sammanbundna med en ram, se bild nedan:
- Styren, sadlar och trampor tas bort. Ritade in en styrarm med knopp på, men det kan ju bli ett styre eller en ratt också.
- Den röda ramen skall vara kopplad till cyklarna så att de kan röra sig som en boggi.
- Tramp-naven kopplas ihop med en axel som drivs av en elmotor med fram och back, det innebär att boggin ska vrida sig där axeln är.
- Cyklarna ska inte ha fotbroms, då kan man inte backa med motorn.
Då kommer jag fram till att tex BMX-cyklar skulle kunna fungera, minst 20-tum (anger man 20-tum på fälg eller däck på cyklar?)
Kan inget om sådana cyklar men det finns begagnade på blocket att köpa.
Tillägg: såg nu att en BMX-cykel, 20", anges med maxvikt på 45 kg för juniorer. Så med en förare på 80kg och påbyggnad kan man väl landa på 100 kg vilket blir 50 kg/cykel och med lite varsam körning så borde det väl hålla.
Tillägg2: Med boggi kan styrningen påverkas, kanske får begränsa boggirörelsen eller helt enkelt köra utan boggi.