Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Honda Eu22i elverk?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

ante.b (trådstartaren)

#16 » 22:19:57, 23-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:12 V-kontakten är inte så märklig - det är helt enkelt en amerikansk stickpropp med flatstift där man har vridit det ena stiftet 90 grader. Samma sort är också vanlig för 12 V-uttaget på billiga kinaelverk.
En gemensam sak med 12 V-uttaget på alla småelverk, oavsett om det är kinamärke eller något bättre fabrikat, är att det saknar spänningsreglering och glättning totalt. Det är en extra enfaslindning i generatorn som matar uttaget via en likriktarbrygga. Uttaget är ENBART avsett för att ladda bilbatterier och ingenting annat. Vill man köra någon annan 12 V-last från elverket, så bör man lägga ett bilbatteri som är i bra skick och inte fulladdat, parallellt.


så uttaget är en typ av nödladdare för bilbatterier?
lämplig likvärdig laddare med samma funktioner som finns på deca class 450e booster ?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



QV_

#17 » 01:20:04, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:så uttaget är en typ av nödladdare för bilbatterier?
lämplig likvärdig laddare med samma funktioner som finns på deca class 450e booster ?


Jag har svårt att förstå jämförelsen.
Har man tillgång till el så använder man inte ett elverk.

Är man ute i skogen så finns det ingen el till en booster.
Tycker man att uttaget är värdelöst, använd det inte.
Skall man snabbstarta något så får man baxa dit batterier, eller vänta i 20 minuter på att dessa 8A laddar batteriet.

12V uttaget är inte det primära på detta elverk, det är något som finns där.
Vill man ha 100A så får man köra en AC/DC omvandlare
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

88ecr

#18 » 10:13:00, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
ante.b skrev:så uttaget är en typ av nödladdare för bilbatterier?
lämplig likvärdig laddare med samma funktioner som finns på deca class 450e booster ?


Jag har svårt att förstå jämförelsen.
Har man tillgång till el så använder man inte ett elverk.

Är man ute i skogen så finns det ingen el till en booster.
Tycker man att uttaget är värdelöst, använd det inte.
Skall man snabbstarta något så får man baxa dit batterier, eller vänta i 20 minuter på att dessa 8A laddar batteriet.

12V uttaget är inte det primära på detta elverk, det är något som finns där.
Vill man ha 100A så får man köra en AC/DC omvandlare


Allt detta i ett nötskal vad jag fick av min nu ett år varit typ 6 g i användning, just den där frusna traktorn utanför elnätet. Med skälighet dit buren (jmf ett typ 160ah batteri) koppla in blockvärmaren och som bonus lite grilla batteriet med 12V som där är, lika som motorn värms, de tar ju sin tid men diversse fönsterputsning och övrigt, 20min till sist ganska kort tid.

Klart läget helt annat med 12v utaget om en sten död på el skall startas utanför elnätet, då skulle jag nog möjligen först byta batteriet eller diverse smartladdare via aggregatets 230V

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Pelarborren

#19 » 18:50:23, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som testat biltemas "motsvarande" elverk? Specifikation är nästan lika men priset är en tredjedel.
Pelarborren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:20, 26-09-2018
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se