Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bättre styrning till solvärme?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 10:11:02, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en solvärmeanläggning som jag har haft i ca 20år. Den är kopplad till 2st seriekopplade ackumulatortankar med en slinga i varje.

Jag skulle vilja ha en smartare styrning till anläggningen jämfört med vad det är idag.

Idag så fungerar det så att styrningen prioriterar alltid tank 1 oavsett temperatur. Det innebär att om tanken är 95grader och solfångaren är varmare (kommer inte ihåg vilket delta det är) så fortsätter den att värma tank 1.
Jag skulle ist vilja att när tank 1 är laddad till en viss temperatur så ska tank 2 laddas med värme. Jag vill hellre ha bägge tankarna på 80grader än en på 40 och en på 120...
Poängen är att få ett bättre utnyttjande vår/höst samt slippa bekymmer med att få för hög temp i tank 1.

Systemet använder idag 3st tempgivare pt-1000, 1 i varje tank samt 1 uppe i solfångaren. Det finns också en växelventil som styr flödet till den ena eller andra tanken samt en cirkulationspump för att få snurr på allt.

Jag tänkte komplettera med 2st tempgivare i varje tank så det finns en uppe och en nere i varje tank. Jag skulle också vilja ha ytterligare 2st givare på rören som går upp respektive ner från taket.

Det finns ju ett antal olika driftsfall man kan tänka sig såklart men jag nöjer mig här så länge.

Finns det någon styrning som är enkel att handha för en icke kunnig? Om det går att få nån snygg grafisk indikering så är ju det ett plus såklart.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



jpd

#2 » 10:27:42, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför finns växelventilen där alls om den ALLTID bara laddar tank 1?

En enkel lösning borde vara en termostat vid botten av tank 1 som slår om växelventilen till tank 2 om tempen överstiger lämplig nivå (90?)
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 10:30:48, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den laddar inte alltid tank 1.
Tank 2 laddas om temperaturen i solfångarna är lägre än den i tank 1 men högre än den i tank 2.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

jpd

#4 » 12:26:36, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde det gå att koppla en termostat så att din befintliga styrning bestämmer - utom i fallet då botten på tank 1 är varmare än tröskelvärdet då går ventilen alltid till tank 2 (oavsett vad befintlig styrning försöker göra).

Finns det någon nödkylning att ta hänsyn till?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 13:46:22, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen nödkylning.
Däremot så finns en pool i framtidsplanerna och då vill jag ha lite möjligheter att variera styrningen.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se