Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kan man mäta en elmotor såhär?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Sunne (trådstartaren)

#1 » 19:15:07, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elmotorn på svarven har börjat lösa ut jordfelsbrytaren och är på 5,5kw. På den här motorn får jag utslag på multimeter om jag mäter mot jord.
Har en motor på 4kw som ändå har varit tänkt till svarven då den andra ibland skjuter säkringarna, främst vintertid då elpatron är igång.
Har nog varit fuktigt i kopplingsdosan vid något tillfälle, den är ursprungligen från en högtryckstvätt.

Jag har ohm mätt mot gjord med multimetern och får inget utslag.
Ohm mätt varje slinga och får samma värde på alla tre.

Sen har jag en Kina "insulation resistance tester" som jag inte kan med men provar ändå.

Jag mäter enligt bild och får samma resultat på alla tre slingor. Såg ett YouTubeklipp där man ska få 1M ohm när man provar, det får ju inte jag.

Bild
Bild

//Mattias
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield



Dexxas

#2 » 19:30:38, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

220Mohm på 500V ska inte vara ett problem, megga kablage och eventuella kontaktorer och se vad du hittar.Glöm inte anslutningshandsken och eventuella lågspänningstransformatorer, många maskiner har 24V till arbetsbelysning som standard.
..
Många äldre svarvar har stålspiralslang med löstrådar i och det ska rensas bort, rena skiten.
Megga även mellan motorns faslindningar....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

tronde

#3 » 19:47:47, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sunne skrev:Såg ett YouTubeklipp där man ska få 1M ohm när man provar, det får ju inte jag.

Det er nok heller det at du skal ha minst 1 M ohm.
Jeg vet ikke ha som er kravet i Sverige, men minst 1M er kravet i Norge nå.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Sunne (trådstartaren)

#4 » 20:05:27, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:220Mohm på 500V ska inte vara ett problem, megga kablage och eventuella kontaktorer och se vad du hittar.Glöm inte anslutningshandsken och eventuella lågspänningstransformatorer, många maskiner har 24V till arbetsbelysning som standard.
..
Många äldre svarvar har stålspiralslang med löstrådar i och det ska rensas bort, rena skiten.
Megga även mellan motorns faslindningar....


Den här motorn har jag inte haft inkopplad ännu.
Ska beställa remskiva så jag ville se att den är okey först.

Den i svarven är alla transformatorer och kontaktorer bortplockade då den fått en frekvensomriktare. Endast elmotor inkopplad mot frekvensomriktare.
Ska dit en 24v transformator för arbetsbelysningen vid tillfälle.
Löstrådar har jag med det är numera inte i en stålspiralslang.

//Mattias
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Dexxas

#5 » 21:03:51, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.. Då fattar jag.
Det finns frekvensare som inte trivs bakom en jordfelsbrytare.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Sunne (trådstartaren)

#6 » 21:06:56, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Ok.. Då fattar jag.
Det finns frekvensare som inte trivs bakom en jordfelsbrytare.....


Har haft den ett halvår nu och det bra bra tills alldeles nyligen.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Dexxas

#7 » 21:54:07, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inget annat bakom samma felbrytare som minskar marginalerna,dom flesta löser på 30 mA och om din nuvarande motor bidrar med några mA felström kanske det blir för mycket?
Lätt att stirra sig blind på såntdär,hade en gammal frysbox som jävvlades på samma sätt men det var svårt att hitta på alla felkällor....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#8 » 21:59:14, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får du för isolationsresistans om du mäter mellan lindningsfaserna?
Om man inte vill megga med hög spänning (och då ta risken att förvärra ett begynnande isolationsfel) så är det ofta säkrare att mäta isolationen med en RCL-mätare som mäter med växelspänning.
Jag skulle tro att det är en öststatsmotor, och de saknar ofta totalt skyddslackering av statorlindningen, det är fullt normalt att de får dålig isolation om de har utsatts för fukt. Om det inte har gått alltför långt så kan man ofta rädda motorn genom att ta isär den och sen ställa statorn på ett varmt och torrt ställe en tid och mäta isolationen regelbundet tills den har stabiliserat sig. Sedan skyddslackar man härvändarna innan man tar motorn i bruk.
Härom året hade jag en motor som hade legat ute på en skrotgård i 10 år och var tämligen genomblöt, den statorn fick stå på kaminen under några kvällars eldning (kollade temperaturen med IR-termometer och lyfte bort den då den började komma upp över 100 grader), sen var den i god ordning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#9 » 22:09:05, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt strömmen och spänningen på inkommande faser till motorn?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Sunne (trådstartaren)

#10 » 01:35:26, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Du har inget annat bakom samma felbrytare som minskar marginalerna,dom flesta löser på 30 mA och om din nuvarande motor bidrar med några mA felström kanske det blir för mycket?
Lätt att stirra sig blind på såntdär,hade en gammal frysbox som jävvlades på samma sätt men det var svårt att hitta på alla felkällor....


Visst kan det vara så, är resten av huset förutom garaget som har en egen.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Sunne (trådstartaren)

#11 » 01:42:39, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad får du för isolationsresistans om du mäter mellan lindningsfaserna?
Om man inte vill megga med hög spänning (och då ta risken att förvärra ett begynnande isolationsfel) så är det ofta säkrare att mäta isolationen med en RCL-mätare som mäter med växelspänning.
Jag skulle tro att det är en öststatsmotor, och de saknar ofta totalt skyddslackering av statorlindningen, det är fullt normalt att de får dålig isolation om de har utsatts för fukt. Om det inte har gått alltför långt så kan man ofta rädda motorn genom att ta isär den och sen ställa statorn på ett varmt och torrt ställe en tid och mäta isolationen regelbundet tills den har stabiliserat sig. Sedan skyddslackar man härvändarna innan man tar motorn i bruk.
Härom året hade jag en motor som hade legat ute på en skrotgård i 10 år och var tämligen genomblöt, den statorn fick stå på kaminen under några kvällars eldning (kollade temperaturen med IR-termometer och lyfte bort den då den började komma upp över 100 grader), sen var den i god ordning.


Kan det vara första läget på min provare kanske, det är växelspänning, 500v tror jag det var.
Så det inte blir missförstånd så har jag inte haft problem med motorn jag mäter på utan den är tänkt att monteras i svarven, vill bara kolla upp den innan jag beställer remskiva. Har inte testad den med jordfelsbrytare än, den fungerade tidigare i högtryckstvätten men då hade jag ingen jordfelsbrytare.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Sunne (trådstartaren)

#12 » 02:20:41, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till motorn i svarven
Den har fungerat i flera år med jordfelsbrytare och sista halvåret eller så med frekvensomriktare.

Det började med att jag häromdagen skulle starta svarven, upptäckte att jag inte slagit ifrån huvudbrytaren. Har varit så i c:a 2 veckor skulle jag tro. Frekvensomriktaren har ström men svarven ha ju naturligtvis inte varit igång.
Drar i tillslaget/spaken och JB löser ut direkt, vid återställning så löser JB ut direkt fast tillslaget på svarven är i neutralläge.
Slår ifrån huvudbrytaren och jordfelsbrytaren går att återställa. Kopplar lös kablar till motor i plint på frekvensomriktaren och huvudbrytaren går att slå på utan problem.

Ohmmäter kablar till motor och mot jord, får ett värde som jag inte kommer ihåg men ungefär samma på alla tre.
Dricker kaffe och går tillbaka och drar i kilrepen så motorn snurrar några varv, mäter igen och får ett högre värde, ungefär samma på alla tre.
Kopplar in motorn igen och svarven fungerar utan att JB löser ut.

Tidigare idag när svaven skulle igång igen löser jordfelsbrytaren ut, den här gången bara när man drar i tillslaget.
Motorn saknar kopplingsplint så jag har dragit mig för att ta isär kblarna där men får ta och göra det och mäta igen. Hade gjort ihopkopplingen så ordentlig tidigare.

"Kimmen" Har inte mätt, ska göra det om jag får igång svarven.

Ska dra en skarvsladd från garaget och se vad som händer, blir ju inte så omfattande om den JB löser ut.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Dexxas

#13 » 07:15:51, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kablarna direkt från frekvensaren till statorlindningarna på motorn,eller har du kopplat frekvensaren före svarvens gamla omkopplare som manövrerat start/stopp och vidare till motorn?
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

kimmen

#14 » 09:08:33, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om det bara är en fas i huset som jäklas under belastning, kolla faserna med en amp.
mätare underbelastning, i alla fall spänningen, då kan du lägga det åt sidan

Jag hade det problemet på min gamla värmepump, felet satt i mätarskåpet, ena kabelskon till huvudproppen var alldeles sönderbränd, men allt fungerade utom värmepumpen som löste ut

Jäkla lurfel som säkert många har, fast dom vet inte om det
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Sunne (trådstartaren)

#15 » 11:32:08, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kablar går direkt från frekvensare till motor.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se