Bilgeneratorn är inte så lämplig för starthjälp eftersom spänningen sjunker kraftigt vid plötsliga strömstötar (precis som med alla andra separatmagnetiserade elmaskiner med en fältlindning med hög induktans, om man plötsligt börjar belasta generatorn så tar det tid för magnetflödet att växa till även om regulatorn drar på full magnetiseringsspänning omedelbart). Men, som sagt, med ett bra bilbatteri emellan kan det fungera bättre.
Lämpligt är nog i detta fall då verkningsgraden inte spelar någon större roll, att låta generatorn gå med 50-70 % av dess tillåtna maxvarvtal, dvs omkring 5000 r/min för de flesta växelströmsgeneratorer för bil. Om det är en äldre Bosch-generator så står varvtalet då den ska kunna ge märkström på typskylten, dock inte i r/min utan r/s så du får räkna om (multiplicera med 60)
Vid remtransmissioner så blir ju förhållandet mellan varvtalen lika med 1 / förhållandet mellan remskivornas
diameter. Om du t ex vill ha en utväxling på 3:1 så ska förhållandet mellan diametrarna vara 1:3. Detaljer står i varje gammal ingenjörshandbok (t ex någon teknologibok från skolan, Karlebo Handbok, Peder Lobbens "Handbok för mekaniker" etc).
Låt oss ta ett räkneexempel: Antag att generatorn vill ha 5000 r/min och att dess
remskiva är 70 mm i diameter. Du har en trefasmotor som går 1400 r/min. Då blir alltså varvtalsförhållandet 5000/1400 = 3,57:1 . Motorns remskiva ska således ha en diameter som är 3,57 x generatorremskivans diameter, alltså 3,57 x 70 = 250 mm.