Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur kopplar jag så 3 fas motor går på 220 v?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Valter.Öhman

#16 » 21:33:27, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC skrev:Hej
Din motor är avsedd för tre faser.
Det din skylt visar är att om du kopplar de blanka blecken (som du har på översta raden av anslutningsskruvarna) i y-koppling på anslutningsplintarna (enl bilden på skylten) så ligger det 230V över lindningarna och motorn drar 5.8 Ampere.
Kopplar du enl Delta ligger det 400v (380 på den tiden motorn tillverkades) över lindningarna, och motorn drar 10Ampere.
De olika inkopplingarna gör du om motorn drar för mycket i startström så dina säkringar löser ut.
Startströmen kan beroende på det fysiska motståndet i det motorn skall driva bli hundra gånger högre(precis i startögonblicket) än den angivna strömstyrkan och säkringen brinner, därför använder man sig ofta av Y-D start för sådana anläggningar, tex stora fläktar eller kompressorer.
DVS motorn startar i Ykoppling och när varvtalet kommit upp kopplar manöverskåpet (eller du manuellt på en brytare)över till Delta-koppling.



Tror inte jag kan hålla med om ovanstående riktigt….
Kopplas den här motorn enligt D-koppling och ansluts till 400v kommer den nog producera EMR(dvs brinner upp).
Den här motorn skall vara kopplad i Y-koppling och anslutas till 400v så det där med Y/D-start på den här motorn slutar nog illa.(Kopplas den i Norge funkar det ju.)

Den går absolut göra om till 1-fas 230v med hjälp av en kondensator som det redan beskrivits i tråden.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86



bmh10350 (trådstartaren)

#17 » 06:50:37, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:
BMC skrev:Hej
Din motor är avsedd för tre faser.
Det din skylt visar är att om du kopplar de blanka blecken (som du har på översta raden av anslutningsskruvarna) i y-koppling på anslutningsplintarna (enl bilden på skylten) så ligger det 230V över lindningarna och motorn drar 5.8 Ampere.
Kopplar du enl Delta ligger det 400v (380 på den tiden motorn tillverkades) över lindningarna, och motorn drar 10Ampere.
De olika inkopplingarna gör du om motorn drar för mycket i startström så dina säkringar löser ut.
Startströmen kan beroende på det fysiska motståndet i det motorn skall driva bli hundra gånger högre(precis i startögonblicket) än den angivna strömstyrkan och säkringen brinner, därför använder man sig ofta av Y-D start för sådana anläggningar, tex stora fläktar eller kompressorer.
DVS motorn startar i Ykoppling och när varvtalet kommit upp kopplar manöverskåpet (eller du manuellt på en brytare)över till Delta-koppling.



Tror inte jag kan hålla med om ovanstående riktigt….
Kopplas den här motorn enligt D-koppling och ansluts till 400v kommer den nog producera EMR(dvs brinner upp).
Den här motorn skall vara kopplad i Y-koppling och anslutas till 400v så det där med Y/D-start på den här motorn slutar nog illa.(Kopplas den i Norge funkar det ju.)

Den går absolut göra om till 1-fas 230v med hjälp av en kondensator som det redan beskrivits i tråden.


Kan nån länka en lämplig kondensor?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

uppland2

#18 » 07:34:57, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#19 » 10:48:39, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som synes på föregående länk så rekommenderas ungefär 50 uF / hk för en trefasmotor som ska köras på 230 V enfas. Eftersom denna motor är på 3,5 hk, så skulle det bli 3,5 x 50 = 175 uF. I praktiken får man ta det som en utgångspunkt och justera värdet så att motorn fungerar så bra som möjligt för aktuell tillämpning.

Två såna här https://se.farnell.com/ducati/4-16-10-4 ... dp/2829373 parallellt skulle kunna fungera. Men de är ju inte precis billiga, och dessutom restnoterade till april 2023. Kanske enklare då att samla ihop och parallellkoppla mindre kondensatorer för att nå rätt sammanlagd kapacitans, då får du dessutom möjlighet att prova ut värdet praktiskt. Men, som redan sagt och motiverat, är den här motorn nog inte så lämplig att köra på enfas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se