BMC skrev:Hej
Din motor är avsedd för tre faser.
Det din skylt visar är att om du kopplar de blanka blecken (som du har på översta raden av anslutningsskruvarna) i y-koppling på anslutningsplintarna (enl bilden på skylten) så ligger det 230V över lindningarna och motorn drar 5.8 Ampere.
Kopplar du enl Delta ligger det 400v (380 på den tiden motorn tillverkades) över lindningarna, och motorn drar 10Ampere.
De olika inkopplingarna gör du om motorn drar för mycket i startström så dina säkringar löser ut.
Startströmen kan beroende på det fysiska motståndet i det motorn skall driva bli hundra gånger högre(precis i startögonblicket) än den angivna strömstyrkan och säkringen brinner, därför använder man sig ofta av Y-D start för sådana anläggningar, tex stora fläktar eller kompressorer.
DVS motorn startar i Ykoppling och när varvtalet kommit upp kopplar manöverskåpet (eller du manuellt på en brytare)över till Delta-koppling.
Tror inte jag kan hålla med om ovanstående riktigt….
Kopplas den här motorn enligt D-koppling och ansluts till 400v kommer den nog producera EMR(dvs brinner upp).
Den här motorn skall vara kopplad i Y-koppling och anslutas till 400v så det där med Y/D-start på den här motorn slutar nog illa.(Kopplas den i Norge funkar det ju.)
Den går absolut göra om till 1-fas 230v med hjälp av en kondensator som det redan beskrivits i tråden.