Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur kopplar jag så 3 fas motor går på 220 v?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bmh10350 (trådstartaren)

#1 » 20:37:06, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en motor som var lätt och koppla 3 fasen på men hur fasen kopplar jag den så man kan använda ett vanligt 220 v utag? Står iallafall på skylten att 220 v går?


Bild
Bild
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Orsa

#2 » 20:52:25, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluta koppla själv.
Genast.
Så kan du inte göra.
Det funkar inte så.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

bmh10350 (trådstartaren)

#3 » 21:14:42, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just därför jag ställer frågan här
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rospigg

#4 » 21:47:42, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skylten säger:
Mot.(or) 3 (faser) ~ (Ett liggande S, vilket betyder växelström)
Den är avsedd att matas med tre faser.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#5 » 21:52:08, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-O
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mattiaz

#6 » 21:52:29, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går väl att D-koppla med en driftskondensator. Men den tappar ju startmoment och kraft så frågan är väl vad den ska driva.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

G-son

#7 » 21:55:37, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Den går väl att D-koppla med en driftskondensator. Men den tappar ju startmoment och kraft så frågan är väl vad den ska driva.

Som jag förstått det gör man det med trefasmotorer under ~1hk, större motorer fungerar tydligen dåligt att fulköra på enfas. Inte säker på orsaken.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ähee

#8 » 22:45:16, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En frekvensomvandlare kan i vissa fall funka för att driva en trefas motor på enfas.
Har du 10A säkring så är max 2300w ur 230v uttaget.
Har du 16A säkring så kan du ta ut 3680w.
Motorn är på 3.5hk. Dvs 2610w.

En lämpligt dimensionerad frekvensomvandlare och ett 230v 16A uttag hadde funkat.

Har du endast 10A så hadde du troligtvis kunnat starta motorn då frekvensomvandlaren bör ha mjukstart. Men den skulle inte kunna belastas fullt.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 16:51:49, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att köra vilken trefasmotor som helst på enfas, men den blir en rätt dålig enfasmotor (hög startström, dåligt startmoment, man kan inte ta ut mer än ungefär halva trefaseffekten, den brummar och vibrerar onödigt mycket etc). Y- eller D-koppla den beroende på vad som står på motorns typskylt och aktuell enfasspänning. Anslut enfasnätet till två av motorns lindningsfaser, och anslut en kondensator mellan den tredje anslutningen på motorn och den ena av elnätets poler.

Den viktigaste skillnaden mellan en trefasmotor och en enfas asynkronmotor som är gjord för att gå med driftkondensator är, att trefasmotorn har 120 graders förskjutning mellan lindningarna medan enfasmotorn har 90 grader. Detta för att 90 grader är den fasförskjutning som är någorlunda lätt att få till med en kondensator. Och det är på grund av att fasvridningen inte går riktigt jämnt ut, som det är omöjligt att få en trefasmotor att gå riktigt bra med kondensator på enfasnät.

Just denna motor skulle jag vilja avråda definitivt från att köra på enfas, åtminstone under normala svenska förhållanden. Startströmmen kommer förmodligen att bli så stor att det är svårt att få en 10 eller 16 A säkring att hålla. Dessutom blir nog den nödvändiga kondensatorn så pass stor och dyr att det är bättre att lägga den kostnaden på att dra fram trefas till den plats där motorn ska användas. Eller möjligen att skaffa en motor som är avsedd för enfasdrift.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#10 » 18:08:31, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det går att köra vilken trefasmotor som helst på enfas, men den blir en rätt dålig enfasmotor (hög startström, dåligt startmoment, man kan inte ta ut mer än ungefär halva trefaseffekten, den brummar och vibrerar onödigt mycket etc). Y- eller D-koppla den beroende på vad som står på motorns typskylt och aktuell enfasspänning. Anslut enfasnätet till två av motorns lindningsfaser, och anslut en kondensator mellan den tredje anslutningen på motorn och den ena av elnätets poler.

Den viktigaste skillnaden mellan en trefasmotor och en enfas asynkronmotor som är gjord för att gå med driftkondensator är, att trefasmotorn har 120 graders förskjutning mellan lindningarna medan enfasmotorn har 90 grader. Detta för att 90 grader är den fasförskjutning som är någorlunda lätt att få till med en kondensator. Och det är på grund av att fasvridningen inte går riktigt jämnt ut, som det är omöjligt att få en trefasmotor att gå riktigt bra med kondensator på enfasnät.

Just denna motor skulle jag vilja avråda definitivt från att köra på enfas, åtminstone under normala svenska förhållanden. Startströmmen kommer förmodligen att bli så stor att det är svårt att få en 10 eller 16 A säkring att hålla. Dessutom blir nog den nödvändiga kondensatorn så pass stor och dyr att det är bättre att lägga den kostnaden på att dra fram trefas till den plats där motorn ska användas. Eller möjligen att skaffa en motor som är avsedd för enfasdrift.



Har 3 fas i garaget men tänkt om man bestämmer sig för att gjuta långt ifrån osv så skulle 1 fas vara behändigt men får väl köra den på 3 fas för de verkar inte finnas några enkla sätt.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BMC

#11 » 19:09:12, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Din motor är avsedd för tre faser.
Det din skylt visar är att om du kopplar de blanka blecken (som du har på översta raden av anslutningsskruvarna) i y-koppling på anslutningsplintarna (enl bilden på skylten) så ligger det 230V över lindningarna och motorn drar 5.8 Ampere.
Kopplar du enl Delta ligger det 400v (380 på den tiden motorn tillverkades) över lindningarna, och motorn drar 10Ampere.
De olika inkopplingarna gör du om motorn drar för mycket i startström så dina säkringar löser ut.
Startströmen kan beroende på det fysiska motståndet i det motorn skall driva bli hundra gånger högre(precis i startögonblicket) än den angivna strömstyrkan och säkringen brinner, därför använder man sig ofta av Y-D start för sådana anläggningar, tex stora fläktar eller kompressorer.
DVS motorn startar i Ykoppling och när varvtalet kommit upp kopplar manöverskåpet (eller du manuellt på en brytare)över till Delta-koppling.

2 personer gillar det här inlägget.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

Michael Meier

#12 » 07:35:28, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

100 X i startögonblicket blir ganska mye.

Brukar vi inte stanna på 7 X ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 07:44:54, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stötströmmen just i tillslagsögonblicket begränsas bara av lindningens resistans och elnätets förimpedans, och den kan kanske bli 100 gånger motorns märkström i vissa fall. De parametrar som bestämmer den stötströmmen är ju annars lätta att mäta upp, så man behöver aldrig gissa på den saken. Den lite mer så att säga långdragna startströmmen, dvs den kontinuerliga strömmen vid fastlåst rotor, håller sig däremot kring 5-10 gånger motorns märkström. Den begränsas ju även av motorns läckinduktans, resistansen i den kortslutna rotorlindningen mm.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#14 » 09:32:33, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag minnas fel, men är det inte vanligt på "3-fasmotorer" avsedda för enfasdrift, hade annan lindning på "kondensatorfasen"? :klia:

Det är ju över 30 år sedan man var Aseat...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#15 » 12:02:40, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Nu kan jag minnas fel, men är det inte vanligt på "3-fasmotorer" avsedda för enfasdrift, hade annan lindning på "kondensatorfasen"? :klia:

Det är ju över 30 år sedan man var Aseat...


Det är vanligt på enfas asynkronmotorer som man inte kräver att det ska gå lätt att reversera. Man kan både spara koppar och komma undan med en mindre och billigare kondensator, om man gör de två lindningarna olika. Men nackdelen är att om man ska reversera en sådan motor så måste endera lindningen polvändas relativt den andra, och då går det åt en tvåpolig omkopplare för den saken.
Om båda lindningarna är lika, dvs att motorn är lindad på samma sätt som en motor för ett tvåfasnät med 90° fasförskjutning, så räcker det med en enpolig omkopplare för reverseringen. Tvättmaskinsmotorer från 70-80-talet brukar t ex vara sådana.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se