Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Trasig UPS

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 16:21:34, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en liten kombinerad spänningsaggregat/ups som försörjde vårt hemautomationssystem. För några år sedan så drog det över ett väldigt åskoväder och ups:en gick då sönder. Sedan dess är det ett labbaggregat som är provisoriskt inkopplat. Men nu tänkte jag ta tag i det och kunde konstatera att det inte fanns något nytt att köpa. Jag har kontaktat bolaget som har byggt det flera ggr men det verkar som inte det är aktivt längre. Så tänkte göra ett försök att få igång det.

Aggregatet heter Multiguard och är på 24V

Bild

Bild

En 5-pins ic som har exploderat… Jag tror att det kan vara en spänningsregulator. Jag ska försöka se vart de olika benen tar vägen.


Vad kan man förvänta sig har hänt iom åsknedslaget?

Jag har aldrig pysslat med ytmonterat, vad behövs för prylar?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



magloman

#2 » 16:23:37, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre köpa en ny UPS. Finns hos elfa, conrad, automation24, tme osv osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 16:25:39, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat på det och det är få som passar bra rent fysiskt. Jag hade gärna köpt en ny likadan men det finns ingen att få tag i.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#4 » 17:20:12, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ha behövt få tag på antingen schema för den eller en hel likadan att jämföra med, för att reda ut säkert vad för ic som ska sitta där. Själva lödarbetet är inte mycket att bekymra sig över. Ta en liten lödpenna och pincett, och löd loss resterna av benen från den gamla IC:n. Om flera av dem fortfarande sitter ihop i resterna av kapseln, smält på mycket tenn så du kan hålla tennet smält på flera paddar samtidigt när du löder loss. Rensa paddarna med lödfläta och tvätta bort flussmedelsrester med isopropanol. Smält på tenn på en av paddarna och löd fast den nya IC:n där, tryck ner den så den hamnar i rätt läge, löd sedan övriga paddar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se