Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Glasinnesluten dubbelmacka, lysande teknik?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 04:25:23, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med blåsigt väder är att det ramlar ned saker på marken.. Och då är jag sällan långt borta.


Hittade den här godingen i en liten porrig gatlykta, metallhalogen av kaliber 35W med E27 gänga.

Dubbelbrännare med angiven livslängd på 35 000 tim, vilket är exakt dubbelt mot det normala 15 000 tim. Det är även ca 34 549 timmar mer än vad affordable ledarmaturer brukar orka med innan chip eller drivdon säger upp sig. Strömbesparingen är förvisso enorm om f#nskapet inte visar ett enda livstecken, eller, ännu värre,, blinkar rytmiskt kort efter montage. :thumme:


Åter till min nya kärlek:

Är tanken att det endast är en brännare aktiv åt gången? i denna är det den övre som lyser. Vad jag kan se med en styrka som känns bekant från andra, mer normala 35W´s metallhalogen. Eller är denna bara några sekunder från den eviga vilan.. Vanlig magnetisk ballast & ett fullt normalt tänddon vad jag minns.


Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Alrik

#2 » 07:24:33, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan lampa styra vilken som är tänd när bägge sitter på samma ledare på båda sidorna?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

QV_

#3 » 10:11:51, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så att om den ena tänder så sjunker spänningen (när den lyser) så den andra inte kan tända.
Hur det är i verkligheten vet jag inte men möjligt är det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#4 » 10:45:22, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det kan vara så att om den ena tänder så sjunker spänningen (när den lyser) så den andra inte kan tända.
Hur det är i verkligheten vet jag inte men möjligt är det.


Varför inte, det blir ju samma princip som för glimtändare parallellt med lysrör. När lysröret har tänt så drar det ner spänningen över glimtändaren så ingen urladdning kan starta i den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#5 » 12:31:38, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju den där detaljen att MH har negativ resistens, sjunker spänningen ökar strömmen. Så lite svårt att se hur det skulle fungera utan nån slags styrning att driva dem en i taget. Men det kan ju vara meningen att de ska lysa parallellt och en har bränt. Går det att se nån skillnad, det brukar svartna när de tröttnar?

MH är fantastiska akvarielampor, eftersom de är nära punktformiga kan man få glitterlinjer som efter solen, det finns det just inte nåt bra alternativ som löser. De har också ett väldigt bra spektrum, passar perfekt till växter. Det som är tråkigt är att elräkningen också blir fantastisk, en 400 W åtta - tio timmar per dag blir inte billigt. Så nu pular jag men den nyköpt led, Går att ställa färgtemperatur, månfaser, åskväder och jag vet inte allt. Ännu bättre vore om den gav upp det envisa motståndet mot att ge mig inflytande över när den ska vara tänd.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

G-son

#6 » 13:12:49, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det är ju den där detaljen att MH har negativ resistens, sjunker spänningen ökar strömmen. Så lite svårt att se hur det skulle fungera utan nån slags styrning att driva dem en i taget.

När den ena börjar leda ökar strömmen genom den, och spänningen sjunker så den andra aldrig tänds. Om en brännare börjar bli utsliten = svår att tända(?) borde den kräva högre spänning, och den andra som inte kräver lika hög spänning tänds först.
Borde bli precis som gnistan på multielektrodstift, du får bara gnista till en elektrod åt gången, när den första tänds sjunker spänningen drastiskt och några fler kan det inte bli.

Bild
Originalets URL: https://ngk-sparkplugs.co.th/wp-content/uploads/2018/06/sp_characteristics.010.jpeg
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Bygert

#7 » 19:18:35, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill man ju inte att spänningen ska sjunka eftersom strömmen då ökar och lampan blir självförstörande. Men vi tar en annan väg, att jämföra med ett tändstift leder ingen vart, det är nåt helt annat. Så håller vi oss till vanliga MH och bryr oss inte om special special, ok?

Det finns ingen glimtändare eller motsvarande som ger en startstöt i MH. Där finns i stället tre elektroder, varav två är nära varann i ena änden. De i ena änden är kopplade till varsin pol, den ena startern, via ett motstånd. Elektroden i andra änden är kopplad till samma pol som startelektroden. När man lägger på spänning blir det en båge mellan start och dess nära elektrod. Eftersom det går via ett motstånd är inte strömmen så stor och i början ser man bara att det glöder lite. Det där värmer ändå upp kvicksilver och annat i lampan så det förångas och börjar leda ström som nu kan passera till elektroden i andra änden av lampan som nu blir den bättre vägen för strömmen eftersom inget motstånd finns där. Nu börjar det hända saker, efterhand som lampan värms upp leder det allt mer ström och ljuset kommer efterhand. Från tillkopplad spänning till full ljusstyrka tar det typ tio minuter.

Så då blir ju frågan, varför skulle lampa två inte tänds under den här långa startfasen, det tar ju minuter innan det händer just nåt?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

G-son

#8 » 20:00:49, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker spänningen efter första ljusbågen tändes till att tända den i andra brännaren då? Med startresistorn i serie blir det säkert en hyfsat hög spänning kvar, men är det verkligen tillräckligt?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tronde

#9 » 20:06:38, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
Det finns ingen glimtändare eller motsvarande som ger en startstöt i MH. Där finns i stället tre elektroder, varav två är nära varann i ena änden.

Utladningsrørene i den viste lampen har helt tydelig to elektroder, så da må vi forholde oss til det.
Jeg finner ingen datablader hos Auralight, men jeg mistenker at den krever en spesiell armatur med eget tennapparat. Alternativt er det så kort avstand mellom elektrodene at de tenner uten hjelp.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 20:47:53, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den övre/yttre (den som lyser idag) ser aningen mer använd ut, lite gult & missfärgat runt elektroderna, några fler svarta prickar inuti.

Det borde väl finnas något patent eller beskrivning på detta med dubbelbrännare ?

Annars får jag tålmodigt vänta ut den å se, för det finns väl ingen annan som skulle få för sig, att entusiastiskt långtidsstudera en utdömd, men alldeles underbar metallhalogengrunka? :mrgreen:

Elen till den borde jag ha råd med, om jag ställer in årets köksrenovering, drar in på städningen & säljer lite ved & röv.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#11 » 21:05:46, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte kvicksilverlampor du har Bygert?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tronde

#12 » 23:32:48, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är det inte kvicksilverlampor du har Bygert?

Nei, det er MH
https://eshop-no.auralight.com/shop/pro ... -w-830-e27
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel (trådstartaren)

#13 » 01:49:17, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt ett google eller dyslektrikeröversatt, eventuellt tillhörande dokument: https://patents.google.com/patent/CN102630333A/en ..snurrigt värre att läsa..

...Tänder brännarna i stort sett helt slumpmässigt (efter dagsform, temperatur & sinnesstämning, vid "het" återtändning slår den svalaste bulan, med lägst gastryck igång.

Det verkar även finnas, eller snarare har funnits :snow: högtrycksnatrium med dubbelbrännare av samma princip: https://www.lighting-gallery.net/galler ... pid=178792
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tronde

#14 » 16:55:37, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Det verkar även finnas, eller snarare har funnits :snow: högtrycksnatrium med dubbelbrännare av samma princip: https://www.lighting-gallery.net/galler ... pid=178792

https://www.auralight.com/no/lyskilder/ ... #downloads

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#15 » 11:59:09, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag försökt ta mig igenom det där dokumentet. Där det stod ungefär allt utom det jag ville veta. Iaf, som jag förstår det är det här en annan variant av MH med två elektroder som tänds med en startpuls i stället. Meningen är ju tydligen då att en lampa ska tänds men jag är ändå lite fundersam hur det blir det där. Om inte annat känns det lite så där när en lampa börjar bli utbränd och ändå ligger med. Skulle det smälla är det rätt obra. Hur som verkar det ju inte som det här systemet blivit nån succe, det är ju inga vanliga lampor direkt.

Jag har plockat ner en MH, denna, 250 W:

Bild

Där fanns det tre elektroder, helt enligt det upplägg jag känt till med det tillägget att det ligger en bimetall som kortsluter motståndet när lampan är kall, ger ju extra skjuts åt startfasen.

Bild

En annan MH jag har liggande, 70 W, hade också en tredje elektrod men så gömd att det var nästan omöjligt att förstå att den var där.

I stället sitter det nu 50 W led. Ljuset ser bra ut men app-styrningen av det var inte direkt självinstruerande. Ser ju onekligen snyggare ut också.

Bild

Beräkningen är att det är betalt i elbesparing på sisådär två år. Förhoppningsvis är fisken nöjd också.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se