Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

24V generator funkar ibland

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

anders.olsen (trådstartaren)

#1 » 10:32:42, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har ett konstigt problem med generatorn på min Åkerman H9 med D70B-motor.

Fick generatorn i en kartong bredvid när jag köpte maskinen, någon slags universalvariant, 24V 55A, av kinesiskt ursprung, splitt ny alltså.

Meckade till fäste och byggde om elsystemet lite för att passa generator med inbyggt laddningsrelä.

I början fungerade allt som det skulle, lite mystiskt dock, laddningslampan började blinka efter en stunds körning, tolkade detta som att batterierna var fullladdade, finns ju egentligen inget som drar ström på maskinen.

Efter en tid började det strula, ibland tänds inte laddningslampan innan start, laddar inte efter start.
Kan hoppa igång efter en stund eller inte alls.

Vid nästa start kan det funka helt normalt och förståss varje gång jag har börjat felsöka :-(

Men nu var det helt mörkt och jag kunde mäta upp, visar sig att felet är i generatorn, den ger 24V ut till laddningslampan!
Provade igen igår och plötsligt funkade det igen, suck.

Kan det vara dålig kontakt mellan kol och kommutator eller är det någon diod som läcker....
Är en hel del skruva för att få bort eländet...

Någon som varit med om liknande?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a



torbjorn_forsman

#2 » 11:06:40, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del moderna "intelligenta" laddningsregulatorer blinkar med laddningskontrollampan om det är dålig kontakt (glapp, för stort spänningsfall etc) mellan generatorns B+ och batteriet. Eller naturligtvis om det är samma slags fel på jordsidan.

Om det är en kinagenerator, kanske kopia av en amerikansk eller japansk generator, så kan det hända att den har en anslutning "S" eller "sense", som ska anslutas direkt till + på batteriet (ej kopplas ihop med B+, den ledningen används för att känna av ev spänningsfall).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anders.olsen (trådstartaren)

#3 » 11:41:26, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack, ska kolla!

Inte alls omöjligt, återanvände både plus och minuskabel som ju är från 1970-talet :-)

Bara "normala" anslutningar.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Turbodiesel

#4 » 12:33:18, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du plockat bort original (likströms?) laddrelä? Annars kan det vara reläet som bryter för överström eller när spänningen når 28V.


Generatorn ska ge 24V till laddningslampan när den är igång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

anders.olsen (trådstartaren)

#5 » 13:00:19, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gamla är bortplockat.

M.v.h

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

anders.olsen (trådstartaren)

#6 » 17:40:13, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätt upp lite nu, tack och lov var felet framme :-)

Alla anslutningar verkar OK, kablarna ser frächa ut och går direkt till startmotorn som alltid är pigg och rapp, borde inte vara några problem.
Mätning bekräftar detta, 0 volt från B- till både motorblock och chassie, 25 volt på B+ och 24.78 volt på D+ med stillastående motor :-(

Något i generatorn läcker ut på D+, tog bort ledningen till laddningslampan och samma spänning finns kvar.

Generatorn är lik denna https://www.startmotor.se/kopplingsschema/ - det är ju en Volvo Penta-motor så inte konstigt.

Är väl bara att riva ut eländet....
Frågan är om den går att fixa eller om man borde skaffa en bättre begagnad direkt...

Bild
Bild
Förresten är det väldigt trevligt att kunna stå i motorrummet när man meckar :-)

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

anders.olsen (trådstartaren)

#7 » 19:08:49, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om detta schemat stämmer men det känns ju mysko om någon diod skulle läcka men bara ibland.

Bild

Detta är regulatorn:
https://www.aliexpress.com/item/32766372402.html

Jag får försöka ta bort regulatorn och mäta mera tror jag.
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

torbjorn_forsman

#8 » 20:05:10, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att generatorn ser ut som en kopia av en fransk generator (SEV, Ducellier, Valeo etc) från 80-talet.

Kan det tänkas att det finns någon fler anslutning (flatstift eller klen polskruv) utöver D+ ?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#9 » 08:49:15, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa franska generatorer var ju väldigt vanliga på Volvo under 80-90 talet så inget konstigt så. Det är inte så att det är nån marinvariant så den är tvåpolig?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

anders.olsen (trådstartaren)

#10 » 13:27:22, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är ju en ny, inte original.
Helt vanlig med inbyggd regulator, B+, B-, D+ och varvräknare W.

Hittade felet

Var en flatstiftsanslutning från regulator, B-, som gick till en diodbrygga.
Den hade någon plåtläpp som flatstiftsanslutning, lite tunnare, och vips så glappade det friskt.

Vet inte vem jag ska skylla på, den som monterade borde ju klämt till lite för hylsan i princip trillade på.

Får se om det där blinkandet under gång slutar också.


Bild

Flatstiftet syns mitt i bild.

Tack för alla tips!

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Ulf

#11 » 13:44:18, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med allt stillastående så säger inte mätningarna speciellt mycket.
Spänningsfall får du när det går ström igenom...

Även med små resistanser och höga strömmar så blir det stort spänningsfall!

Fladdrar lampan så skulle jag först mäta från batteri minus till B- under drift, sedan från D+ till lampan.
Detta under drift, med lite högre strömmar så brukar spänningsfallen visa sig likt deltagare i farmen!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kimmen

#12 » 13:51:59, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ligger drivremmen på din generator, enl, bild ser det konstigt ut
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

anders.olsen (trådstartaren)

#13 » 14:03:04, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara kameran som vrider till lite.

Finns bara ett spår på motorns skiva så bara en rem men det verkar klara sig, remmen ser helt OK ut.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

anders.olsen (trådstartaren)

#14 » 14:12:26, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Med allt stillastående så säger inte mätningarna speciellt mycket.
Spänningsfall får du när det går ström igenom...

Även med små resistanser och höga strömmar så blir det stort spänningsfall!

Fladdrar lampan så skulle jag först mäta från batteri minus till B- under drift, sedan från D+ till lampan.
Detta under drift, med lite högre strömmar så brukar spänningsfallen visa sig likt deltagare i farmen!



Allt är mätt både under drift och stillastående :cool:
Den glappande anslutningen mellan regulator och diodbrygga satt innanför generatorns dammskydd, gick inte att se eller komma åt utan att ta bort det.

Lampan har aldrig fladdrat den har blinkat regelbundet, har uppfattat detta som en indikation på att "batteriet är fullt, ingen ström går åt" men kan säkert vara det Torbjörn Forsman var inne på i början av tråden, ett larm från regulatorn att det är dålig kontakt.
Om regulatorn inte haft en ordentlig anslutning till B- blir ju allt tokigt!

Körde en stund nu, utan blink, vi får se :grin:

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Stefan1972

#15 » 15:01:00, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den är ny såklart men det är ju en kopia på franska valeo/ducellier/parisrohne som volvo använde. Alldeles lika och de finns i trettielva varianter. Bland annat en för Penta som är tvåpolig. Så tänkte ju mest på om det blivit nån sån och det saknades bra jord. De ser alldeles lika ut allihop, är bara olika uttag och remskivor. Äldre renå har ju också dessa.
Men nu har du ju hittat ett fel så då löste det sig ju ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se