Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felsöka julgransbelysning

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

valberga

#16 » 18:30:35, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

apropå julgran. Vi hade en julgran på verkstaden som var inköpt för x antal år sedan och den stod på samma platts året om. Det ända vi gjorde var att sätta i stickproppen runt lucia och dra ur den efter trettne. :skratta3:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

4 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



BM 4 ever

#17 » 13:11:41, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plast eller äkta?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stridis2

#18 » 17:22:22, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledsen för sent svar.
Jag försöker laga och spara på allt långt bortom absurdum, men just julgransbelysningen är jag skeptisk till att laga. Beror givetvis på hur gammal, vilket skick samt vilken kvalité den har, men jag är mycket skeptisk.

När jag precis hade flyttat hemifrån fick jag en gammal slinga från min farbror. Efter lite lirkande så lyste den. Vill minnas att första julen fungerade den som tänkt. Nästa jul hänger jag upp den, allt glitter och ett hundratal glaskulor i granen. Glad i hågen sätter jag i sladden, men givetvis fortsätter slingan vara svart. Fick felsöka i en pyntad gran! :huh: Slutade med att jag stod på en stol och mätte med multimeter...
Till saken hör också att jag hade 270 cm takhöjd så granen var ganska stor!
Ja, ja, tredje året har jag lärt mig av mina misstag så jag provar slingan innan jag hänger upp den. Den fungerade som tänkt så hela granen pyntades (än en gång med släkt slinga) men ni kan säkert gissa vad som hände när jag satte i sladden. Jodå, än en gång förblev slingdj*veln svart! Letade fram vilken sida i slingan som var fas och mäter därifrån till elementet med multimeter. Får börja med första lampan så där fanns ström. Sätt tillbaks glödisen och mät i andra lampsockeln. Fanns där ström (vilket var ovanligt) fick jag gå tillbaks ett steg och försöka lirka på den lampan, bocka bleck osv. tills man fick fram ström till nästa lampa. Kan säga som så att jag höll på flera timmar innan slingan lyste. :hota:
Nästa år köpte jag en ny slinga med 25 ljus i. Den har fungerat klanderfritt i ungefär 20 år, inte så mycket som en glödlampa som gått itu! :hurra:
Funderar på att byta glödisarna till LED-lampor i år med tanke på elpriset. Få se om jag hinner med det... :vissla:

En annan fördel med nyare slingor är att i alla fall den jag har kan man justera vinkeln på ljuset mycket mer än på gamla slingor jag sett.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se