Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Medicin mot klibbande relä?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Foton (trådstartaren)

#1 » 09:30:14, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att inte krångla till det för mycket så ställer jag den enkla frågan: Finns någon medicin mot klibbande relä?
Reläet i fråga styr en cirkulationspump 220V i en Laddomat till en vedpanna. Det släpper när man knackar på det. Det är nästan nytt och få till och frånslag per dygn.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01



torbjorn_forsman

#2 » 10:49:07, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matas reläspolen med likström eller växelström? Om den är likströmsmatad och relät inte kräver bestämd polaritet på manöverspänningen, prova att polvända spolen.
En annan möjlighet är om det sitter någon olämpligt gjord gnistsläckare parallellt med spolen, så att strömmen inte försvinner distinkt när relät ska slå från utan sjunker sakta mot 0. T ex om det sitter en frihjulsdiod parallellt med spolen, i så fall kan det bli bättre med ett lämpligt motstånd eller zenerdiod i serie med den.
Eller om det är något fel i de kretsar som styr relät (t ex hög läckström i en transistor) så att strömmen genom spolen aldrig går ner till 0.

Det kan också vara frågan om brända reläkontakter så de har fått grader eller smältmärken som gör att de hakar fast i varandra. I så fall är det bara att byta relä och redan från början koppla in gnistsläckare parallellt med kontakterna på det nya. En cirkulationspump är en kraftigt induktiv last som kan ge otrevliga överspänningar och ljusbågar vid brytning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#3 » 11:43:31, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beter det sig likadant om du inte har någon belastning på reläet?
Själv brukar jag sätta en kontaktor där det är är stora till och frånslagsströmmar
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Foton (trådstartaren)

#4 » 12:09:51, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vilket snabbt och avanserat svar :-) Kanske lite över min kunskapsnivå. Jag är mest kunnig i mekanik även om jag förhoppningsvis kan identifiera ett relä på ett kretskort. Reläet i fråga sitter i en lambdastyrd vedpanna och jag vet bara ungefär var. Har ännu inte vågat öppna pannan. Jag har lyckats få det att släppa två gånger genom att banka till på pannan i närheten av där jag tror reläet sitter. Det verkar som om reläet har en tendens att klibba när pumpen har gått en längre tid utan avbrott. Man kan via menyerna i pannan stänga av och sätta på fläkt, pump och diverse andra funktioner separat, men pumpen fortsätter att gå trots att den är avstängd. Därför antog jag att det kanske inte är något med elektroniken utan snarare att kontakterna i reläet har "svetsats" ihop.
Eftersom det är en några år gammal demopanna (som aldrig tidigare varit eldad i) så är det lite knepigt med garantin från leverantören även om säljaren försöker hjälpa mig så gott han kan. Jag köpte den så klart till ett (som jag då tyckte) förmånligt pris.
Det där med gnistsläckare får du försöka förklara lite bättre för en som mest begriper hur kugghjul och sånt fungerar. Är det en kondensator som ska kopplas in på något vis?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Foton (trådstartaren)

#5 » 12:11:02, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ej provat utan belastning. Det är ju bara en liten cirkulationspump och grejerna är ju gjorda för detta.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Alexn72

#6 » 14:55:49, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foton skrev:Har ej provat utan belastning. Det är ju bara en liten cirkulationspump och grejerna är ju gjorda för detta.

Ganska ofta har reläet en liten kapsling man kan lyfta på locket och se hur de ser ut.
Om du klarar de så så går det att få lite mer klarhet
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Anders.B

#7 » 15:48:14, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppgradera till ett bättre/kraftigare relä om det som ger sig i grunden är ok med gnistsläckare etc.
Kolla även attt pumpen inte går tungt/dra mer ström en spec.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

rid54

#8 » 21:57:08, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett relä kan ju "klibba" mekaniskt (magnetiskt) eller genom att kontakterna brinner ihop (mer eller mindre). För att se vad problemet är, måste man nästan iaktta reläet när det arbetar. Då kan man se om mekaniken (ankaret och styrmekanismen) rör sig normalt och/eller om kontakterna ser ut att inte vilja släppa. Gnistsläckning sker med nån form av kondensator + motstånd över kontakterna, som absorberar induktiva spänningstoppar så de inte kan bränna kontakterna vid frånslag. Normalt sett hoppas man ju konstruktören har tänkt på sånt, men säker kan man ju aldrig vara. Som nämnts kan det vara annat som fallerar med styrning etc, så det är väldigt svårt att ge något universalsvar. Det man aldrig ska göra är att dra in 5-56 eller liknande i problematiken, så mycket kan jag säga. Rengöring av reläer måste göras med helt avdunstande medel. Om man nu tror att rengöring behövs... Men i sammanfattning är det nog fråga om att klura ut hur reläet konstrar som första åtgärd.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Foton (trådstartaren)

#9 » 09:27:15, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Jag får först försöka identifiera vilket av reläerna det är. Där sitter en hel rad likadana på kretskortet och de är kapslade så man ser inte vilket som slår till och från. Försökt känna var det klickar men det är inte lätt när de sitter tätt ihop. Ska se om jag kan klura ut med hjälp av ett kopplingsschema.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

rid54

#10 » 09:49:34, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att de sitter i socklar och kan dras ut? I så fall borde det kunna gå att provköra dem (brukar vara märkta för sin manöverspänning) och se hur de arbetar. Om de är likadana allihop, kan du ju flytta om ett par...
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Anton

#11 » 15:17:54, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det inte med en släckdiod?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 22:28:14, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte när det är växelspänning över reläkontakten.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se