Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Motorvärmare-problem…

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Peeperkorn (trådstartaren)

#1 » 17:06:41, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, skulle någon möjligen kunna tipsa om hur det kan ligga till när motorvärmaren bränner gruppsäkringen i huset så fort man kopplar in den men alla värden som jag har mätt upp verkar ok? - Mellan ledarna för fas och nolla till värmaren: ca 90 ohm, mellan jord och båda de andra: oändligt. Kan strömmen ändå hoppa över på något sätt och kortsluta när man ansluter? Alla strömkablarna fram är kollade. Värmaren är köpt ny och installerad på verkstad för bara några månader sedan, och har fungerat tidigare. (Tror jag, iaf har den inte bränt säkringen.)
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36



Foton

#2 » 18:02:32, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att det är fel på kabeln?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Goran2000

#3 » 18:03:23, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överbelastning på säkringen?
Vad mer finns på den?
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Foton

#4 » 18:03:51, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, förlåt! Såg nu att du redan kollat kablarna.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

torbjorn_forsman

#5 » 18:10:06, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överslag som visar sig vid 230 V men inte vid den låga spänning som multimetern mäter med?
Prova att koppla in motorvärmaren till 230 V via ett seriemotstånd som strömbegränsning (t ex en brödrost, vattenkokare eller liknande på ungefär samma effekt), mät hur stor del av spänningen som hamnar över motorvärmaren respektive seriemotståndet och räkna efter om värdena verkar rimliga.

Är det en proppsäkring eller en dvärgbrytare som löser ut? Löser den momentant eller efter några sekunder? Finns det någon jordfelsbrytare och löser i så fall den också? Någon skillnad beroende på hur du vänder stickproppen, dvs beroende på vilket stift som blir fas resp nolla?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#6 » 21:43:30, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har du kontrollmätt att motorvärmaren inte är "trasig" och kortsluter sig?
Typfel på oljevärmare till VW boxermotor (se tråden oljevärmare på BMW MC).

Är det oljevärmare, eller vattenvärmare, som är blockmonterad eller är det slangmonterat?

Bilder underlättar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Peeperkorn (trådstartaren)

#7 » 23:26:40, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! På säkringen (10A) finns i övrigt bara lite belysning. Ang. att koppla via ngn apparat som ett seriemotstånd - där måste jag fråga - hur gör jag det? Och - skulle det hindra att säkringen brinner av? Det är en gammaldags propp och den går direkt, senast med en liten Poff! från någonstans framme vid fronten på bilen. Att vända på fas/nolla har jag inte prövat (annat än om jag har råkat göra det någon av de gånger jag har prövat att ansluta.
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36

Alexn72

#8 » 23:28:55, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enklaste är att plugga ur elementet och sen ansluta sladden. Antingen går säkringen ... eller så håller den...

Men frågan är om de verkligen är de enda som belastar den gruppen...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Peeperkorn (trådstartaren)

#9 » 02:02:53, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en vattenvärmare, slang. Kontrollmätt har jag gjort så att jag har mätt upp ca 90 ohms motstånd i värmarkretsen, och det ska väl vara normalt efter vad jag har förstått. Men något fel är det ju uppenbarligen ändå.
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36

SwedEh

#10 » 06:46:21, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kontrollmätt när kabel och värmare sitter ihop? Provat i ett annat uttag? Provat med något annat i uttaget du använder till motorvärmaren?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

torbjorn_forsman

#11 » 08:46:46, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peeperkorn skrev:Tack för svaren! På säkringen (10A) finns i övrigt bara lite belysning. Ang. att koppla via ngn apparat som ett seriemotstånd - där måste jag fråga - hur gör jag det? Och - skulle det hindra att säkringen brinner av? Det är en gammaldags propp och den går direkt, senast med en liten Poff! från någonstans framme vid fronten på bilen. Att vända på fas/nolla har jag inte prövat (annat än om jag har råkat göra det någon av de gånger jag har prövat att ansluta.


Att seriekoppla motorvärmaren med en annan apparat gör du enklast genom att tillverka en provisorisk specialskarvsladd med två uttag i serie. I och med att den andra apparaten kommer i serie med motorvärmaren, så kan ju strömmen aldrig bli högre än vad 230 V över dess resistans ger.

Om det säger poff nånstans vid fronten så kan man misstänka ett överslag i bilens motorvärmarintag eller någon skadad kabel i närheten av det. I så fall bör nog verkstaden som installerade det hela få bakläxa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#12 » 10:30:53, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollmät motståndet från värmaren 3 stift till jord på bilen - strunta i proppskåpet så länge.
Du har jordfel/kortslutning - enligt vad du beskriver.
Typ fel på motorvärmare!

Var OERHÖRT tacksam att dina proppar löser ut så tvärt.
Håll dig till standard eller snabba 10A kemramisk proppar då. Använd -inte- tröga 10:or!

Hittar du inte felet på bilens kablage, backa till anslutningskablaget.
Skada inne i sladd = inget ovanligt!

Jmf: far lindade upp en skarvsladd i förrgår i cirkelsågen... (jäddra valp! (96 unga)) När jag skruvade isär honan Biltema 46-160, så hade "montören" slarvat (tyckte jag då o tog inga bilder)... Men så visade det sig att kontakten är felgjuten!!! Det går INTE att skruva fast underdelen i överdelen utan att skruven hamnar -bredvid- "pelaren" i vilken den skall skruvas!
Vad hade hänt?
Jo, skruven för att foga samman delarna hade gått vid sidan av "pelaren" och borrat sig rakt igenom jordkardelen!!! OCH skadad höjdet på fasen! Vi har använt denna skarvsladd, utomhus, i minst 10 år!
Säkringen löste inte ut!!!
Min teori är att skarvkontakten låg i snö så att kortslutningen stack ut i snön (vatten) istället för att lösa ut säkringen.
Poäng:
- det händer alltid konstiga skador inne i kontakter och sladdar!
Kabelbrott - vicka på sladden = fungerar/fungerar ej => kabelbrand rätt vad det är!


Ohm mätaren är helt ovärderligt hjälpmedel!
:thummar:

Du -kommer- att hitta felet!
Troligtvis kommer felet att inte alls vara där någon av oss spekulerat och gissat; utan på en helt annan plats mellan slangvärmaren och proppskåpet (kanske rent av i proppskåpet!)

Din tråd och fråga leder oss till en annan tråd om problem av denna sort:
Metodisk felsökning.
Lättare sagt än gjort många gånger, men, det hjälper att försöka. Ett uteslutande är lika viktigt som ett bekräftande!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga

#13 » 17:18:36, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peeperkorn skrev:Tack för svaren! På säkringen (10A) finns i övrigt bara lite belysning. Ang. att koppla via ngn apparat som ett seriemotstånd - där måste jag fråga - hur gör jag det? Och - skulle det hindra att säkringen brinner av? Det är en gammaldags propp och den går direkt, senast med en liten Poff! från någonstans framme vid fronten på bilen. Att vända på fas/nolla har jag inte prövat (annat än om jag har råkat göra det någon av de gånger jag har prövat att ansluta.


Det där med att det sa poff är ju högintressant.
Det är ju från poffet som problemet finns. Antar att du har en anslutningspunkt på bilen Är den ny eller gammal ?
Dom nya små klarar inte av att leva så länge. Blir varma och till slut ger dom upp. Kolla om stiften är brända. Det är så korta avstånd i mellan stiften att det "kålar" i mellan och i hop med fukt löper det över när det blir lite spänning.
Du skulle provat med en "megger" Där är det minst 500v och det brukar avslöja det mesta.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Stridis2

#14 » 19:38:03, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte tillgång till en megger så är ett lätt sätt att felsöka att helt enkelt koppla ur kabeln som går in i själva elementet. Min spontana gissning är nämligen just elementet, så därför säger jag att koppla ur där. Sätt i sladden. Håller säkringen så vänd på stickproppen. Håller säkringen fortfarande så är felet i elementet. I annat fall, koppla ur ytterligare något och prova.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Peeperkorn (trådstartaren)

#15 » 23:09:00, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar och tips! Ska läsa allting igen, långsamt så jag fattar, och göra föreslagna tester!

1 person gillar det här inlägget.
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se