Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Motorvärmare-problem…

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Peeperkorn (trådstartaren)

#16 » 15:34:17, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, ursäkta att jag försvann! Det kom lite emellan…

Värmaren är en Defa slangvärmare. Nyligen monterad som sagt. Använd några gånger. Då har den fungerat - tror jag. Jag har visserligen tyckt att den inte har lyckats höja temperaturen särskilt mycket i den lilla motorn (Fiat 500). Men det har iaf inte gått några proppar. Den har ju ingen cirkulationspump så det bygger på självcirkulation. Och anslutningen är en sådan där liten en som de är numera. Intressant och oroande att höra att denna nya design i sig kan vara orsak till problem. Vg mätningar så har jag väl gjort alla utom att jag inte har kopplat bort elementet. Började gräva mig neråt för att göra det men det är förbaskat trångt så jag tänker åka till honom som monterat och låta honom göra det. Överslag som inte avslöjas med mätning med ett vanligt instrument låter ju som en möjlig förklaring. Det där megger är något för mig ett hittills okänt, jag förstår att den kanske hade kunnat ge svar. Fortsättning följer…

2 personer gillar det här inlägget.
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36



Peeperkorn (trådstartaren)

#17 » 21:07:27, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen kommit iväg till min bilmek, som snabbt konstaterade att det var ett överslag i stickproppen i Defas gröna anslutningskabel, som dock inte visade sig när jag mätte på kabeln med ett vanligt universalinstrument. Ungefär som föreslogs i ett av svaren jag fick tidigare. Hur detta fel har uppkommit vet jag ju dock inte.

2 personer gillar det här inlägget.
Peeperkorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:28, 09-08-2020
Ort: Nacka och Östhammar
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36

torbjorn_forsman

#18 » 21:19:58, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer då och då att det blir missöden i hopgjutna stickproppar. Ibland verkar det som om tillverkarna tror att det inte spelar någon roll hur slarvigt montaget är om det ändå ska gjutas in i mjukplast så att ingen kan se eländet. Men, som någon amerikan (kan ha varit Bob Pease) skrev i en krönika, "Well-potted junk is just well potted junk".

Härom året råkade jag ut för en hopgjuten stickpropp (satt på en lång jordad skarvsladd, förmodligen köpt på Jula), som började brinna efter att ha varit belastad med ca 6 A i en halvtimme. Tack vare att säkring och JFB löste, tog sig dock brasan aldrig på allvar och det blev inte värre än att jag fick byta stickpropp och vägguttag.
Och nu för ett par veckor sedan hjälpte jag en gammal tant att flytta, hon fick problem med en del taklampor i den nya lägenheten och det visade sig vara en lamppropp (inte hopgjuten men hoplimmad) som var mycket undermåligt monterad - dålig kontaktpressning så att ledarna satt lösa i hylsorna, spretande trådar som var nära att orsaka kortslutning osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#19 » 10:15:20, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att få rätt, men mer tråkigt i alla fall att få det.
Fel av den här sorten har en förmåga att locka till sig den lille olydige pojken: Solstickan.

Det goda i den här kråksången, är det det att du nu har två fungerande motorvärmare på bilen - eller var det den gjutna kontakten på DEFA-elementet som var "trasig" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se