Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Electrocheck fördelarprovbänk

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tronde

#16 » 18:56:31, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I følge denne tråden agb electrocheck kan det se ut som om Hr. Forsman har noe info liggende?

Det må gå an å få til noe med lysdioder. Hvis det er en tennspole som driver neonrøret, er det noe med lavere spenning som trigger den, og det må kunne modifiseres til noe brukbart.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 19:55:01, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:I følge denne tråden agb electrocheck kan det se ut som om Hr. Forsman har noe info liggende?

Det må gå an å få til noe med lysdioder. Hvis det er en tennspole som driver neonrøret, er det noe med lavere spenning som trigger den, og det må kunne modifiseres til noe brukbart.


Tändspolens primärlindning triggas av brytarna i den fördelare som är under provning, och primärlindningen matas med ca 12 V via ett seriemotstånd på några ohm, så den får väl ungefär halva märkspänningen.

Jag borde komma mig för och scanna den där manualen någon gång...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#18 » 20:00:02, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur många & starka lysdioder man behöver för att få tillräckligt mycket ljus den bråkdel av en sekund de ska vara tända. Det ska ju visa exakt vilken position grejerna är i när det blinkar till, skulle blixten vara en hundradel av tiden det tar att rotera ett varv skulle det vara 3,6 grader som blir upplyst, det är inte särskilt exakt.
Vet inte vilka varvtal det handlar om eller hur stor noggrannhet som krävs, men det är i alla fall grejer där man behöver tänka igenom hur snabbt det ska reagera, inte bara att kasta ihop något och hoppas att det blir bra.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tronde

#19 » 20:02:12, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det et koplingsskjema i manualen? Ja –> :photograph:
Det betyr at det er mulig å hente stor strøm.

Da ville jeg prøvd å kople bort hele tennspolen, og satt inn en 12V lysdiodelampe som mates fra den opprinnelige primærtilkoplingen som en test. Den vil lyse når den skal være mørk, men som en test å bygge videre på er det OK.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#20 » 20:07:09, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Frågan är hur många & starka lysdioder man behöver för att få tillräckligt mycket ljus den bråkdel av en sekund de ska vara tända. Det ska ju visa exakt vilken position grejerna är i när det blinkar till, skulle blixten vara en hundradel av tiden det tar att rotera ett varv skulle det vara 3,6 grader som blir upplyst, det är inte särskilt exakt.
Vet inte vilka varvtal det handlar om eller hur stor noggrannhet som krävs, men det är i alla fall grejer där man behöver tänka igenom hur snabbt det ska reagera, inte bara att kasta ihop något och hoppas att det blir bra.

Kombinasjonen neonrør (rødt lys er helt sikkert ikke høyintensitet xenon) og mekaniske brytere er ikke spesielt hurtig.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#21 » 20:23:02, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slakta ner en lågpris tändinställningslampa.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#22 » 20:40:14, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Slakta ner en lågpris tändinställningslampa.


Problemet är ju att lampan måste lysa hela varvet runt, eftersom lampan står stilla och det är en roterande pil framför. Det lilla gasurladdningsröret i tändinställningslampan räcker inte långt. Jag tror nog mer på en krans av LED hela varvet runt, och inkoppling av dem på lämpligt sätt till befintlig tändspole.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#23 » 20:47:17, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
QV_ skrev:Slakta ner en lågpris tändinställningslampa.


Problemet är ju att lampan måste lysa hela varvet runt, eftersom lampan står stilla och det är en roterande pil framför. Det lilla gasurladdningsröret i tändinställningslampan räcker inte långt. Jag tror nog mer på en krans av LED hela varvet runt, och inkoppling av dem på lämpligt sätt till befintlig tändspole.

Det er noe i den retningen jeg ser for meg, to-tre runder med LED-list på teip. Hvis røret er direkte koplet til tennspolen, er det kun energien som er lagret i den som brennes av i gassrøret, og da er det kun å styre det som må løses. Testeren er gammel, og da måtte de bruke gammel teknologi for lys også. Hvite LED er enormt mye mer lys enn et neonrør.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#24 » 22:06:14, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kanske fått allting om bakfoten, men i mina okunniga öron låter det som ni försöker uppfinna hjulet av kuber.
Om jag förstått det hela rätt så ska röret triggas av brytarspetsarna som då de öppnas ska ge en intensiv och kort ljusblink, rätt? I så fall hade jag tagit ett färdigt stroboskop av billigaste lågprismodell och tryckt in istället för det trasiga röret. Ge detta tändpuls av brytarna så är det klart.
Är det något jag missat i min tanke? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#25 » 22:17:23, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har kanske fått allting om bakfoten, men i mina okunniga öron låter det som ni försöker uppfinna hjulet av kuber.
Om jag förstått det hela rätt så ska röret triggas av brytarspetsarna som då de öppnas ska ge en intensiv och kort ljusblink, rätt? I så fall hade jag tagit ett färdigt stroboskop av billigaste lågprismodell och tryckt in istället för det trasiga röret. Ge detta tändpuls av brytarna så är det klart.
Är det något jag missat i min tanke? :klia:


Ja. Det du missar är att det lilla korta blixtröret i en stroboskoplampa bara kan lysa upp pilen om den råkar befinna sig på precis samma ställe på varvet som där blixtröret befinner sig, då det blixtrar. Lampan står stilla och pilen roterar med fördelaraxeln, man läser av mot en stillastående gradskiva. Om det t ex är en fördelare till en 4-cylindrig motor så får man 4 blixtar per varv, man vill kunna läsa av allihop för att förvissa sig om att fördelaren är symmetrisk (alltså inte t ex krokig axel eller en av nockarna nedsliten).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#26 » 22:55:48, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror helt på vilket xenonrör man använder. Men även de billigaste jag sett har en rak tub på flera cm längd. Placera denna en liten bit bakom så får man ljusspridning så det räcker till och blir över. Vill man ha ännu häftigare kan man hoppa upp på 50 W strobbar. Dessa har antingen ett U-format rör eller ett rör som är draget 1,5 varv, alltså ett U-rör med en hel cirkel.

En intressant fråga för en okunnig som mig är hur stor diameter har original rör och hur stor diameter på skivan? Avstånd mellan rör och skiva? Ska ljuset sprida sig utåt, alltså att cirkeln pilen ritar ska bli större än den roterande skivan?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#27 » 23:07:46, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att diametern på skivan är ca 20 cm och röret sitter på sin höjd 5 mm innanför, sedan någon cm till plåten bakom. Se bild i inlägg #3.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#28 » 02:55:46, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er nok en god grunn til at de valgte et langt og bøyd neonrør fremfor et xenonrør, for prisen på neonrøret er $$$ i forhold til xenonrøret. Jeg har gjort mange jobber for et firma som produserte egne kaldkatoderør, og det er ikke gratis. Dette røret er helt sikkert ikke standard type som ble produsert i tusentall heller.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se