Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Vad är detta för elmotor och vinkelväxel?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 15:29:23, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två vinkelväxlar jag tänkte få ordning på.
1) Elmotor med vinkelväxel nedan. Frågan är vad det kan vara för utväxling på denna och vad är ratten på änden av elmotorn till? Hastighetsregulator eller kanske Y/D-omkopplare?
Kan ratten vara någon form av hastighetsregulator, det går en sladd in i motorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
2) Vinkelväxel med remskiva nedan, vad ska man ha för olja i växelhuset? ATF-olja? Ska man fylla över synliga kuggarna?
På denna är utväxlingen 1:40.
Bild
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Dexxas

#2 » 17:23:37, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det silverfärgade baktill på elmotorn ÄR en broms,för att stanna rotorn. Trissan utanför TROR jag är en ratt för att manuellt kunna rotera rotorn med bromsen släppt...

Oljenivån i snäckväxeln behöver inte vara högre än att snäckskruven når ned i oljan....sitter det inte en spårskruv på sidan av växelhuset som skulle kunna vara en nivåplugg???
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Mikkel (trådstartaren)

#3 » 18:44:01, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Det silverfärgade baktill på elmotorn ÄR en broms,för att stanna rotorn. Trissan utanför TROR jag är en ratt för att manuellt kunna rotera rotorn med bromsen släppt...

Oljenivån i snäckväxeln behöver inte vara högre än att snäckskruven når ned i oljan....sitter det inte en spårskruv på sidan av växelhuset som skulle kunna vara en nivåplugg???


:thumme: Tack för svar, det går inte att rotera på ratten nu, så då ligger väl bromsen på antar jag, jag får väl koppla in motorn på tre faser och testa, frågan är hur man styr bromsen, kanske med ratten? Jag ska öppna kopplingsdosan och se vad som döljer sig där. Ang nedväxligen så får jag väl testa och räkna varven.

:thumme: :thumme: Observant där! Jo det sitter en spårskruv där som borde vara en nivåplugg, den ska jag kolla.

För några år sedan lämnade jag saker på skroten och kom hem med lika mycket :mrgreen: däribland dessa två järnklumpar, så jag vet inte så mycket om dom och var dom har suttit. När kan man tänkas ha nytta av en broms på en snäckväxel tro, den stannar ju ändå när strömmen bryts :klia:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

JPEG

#4 » 19:14:49, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för att få ett mer exakt stoppläge på anslutet objekt till växeln.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#5 » 21:06:48, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte alla snäckväxlar som är självhämmande, först över en viss utväxling blir det så. Tänk på gamla Peugeotbilar med snäckväxel i bakaxeln, inte tvärlåser de bakhjulen för att man lägger ur växeln!

Det vanliga med den där typen av bromsar på trefasmotorer är att elektromagneten i bromsen "bromslyftmagneten" ligger parallellt med en av motorns faser och får spänning samtidigt med motorn. När det finns spänning från elnätet, släpper den bromsen.

Med tanke på vad som står på typskylten på den kantiga snäckväxeln, så misstänker jag att den har utväxlingen 60:1 . Det är väl lätt gjort att vrida runt motorn för hand och räkna hur många varv som behövs för att utgående axeln ska gå exakt 1 varv.

Den äldre snäckväxeln misstänker jag ska ha en ganska trögflytande olja, med stor sannolikhet en hypoidolja, eftersom en av de rekommenderade oljekvaliteterna är en s k cylinderolja för ångmaskiner (de är alltid trögflytande eftersom de ska fungera i hög temperatur, och ofta blandade med vegetabilisk olja för att fungera bättre i fuktig miljö tillsammans med kondenserande vattenånga). Bland lättillgängliga moderna oljekvaliteter så skulle jag nog föreslå en vanlig växellådsolja, SAE 80W/90 eller ännu mer trögflytande. GL5 om det inte finns några delar av mässing, brons eller andra kopparlegeringar i växeln, i annat fall GL1 eller GL4.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel (trådstartaren)

#6 » 22:05:15, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska jag testa att räkna varvtalet, eftersom ratten nu inte går att snurra på så kan det ju bero på att det inte ligger spänning på någon av faserna. Jag får väl börja med att koppla in den och då snurrar den väl så får jag räkna antalet varv per tid.
Om varvtalet på motorn är 1400 rpm och utväxlingen på snäckväxeln är 1:60 och så blir det ca 23 varv/min på utgående axel.
Vi får se vad experimentet ger :dancing_geek:

Ska kolla oljenivån på den rundare växeln, det kanske finns olja så det räcker.

Blir tidigast imorgon.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se