Det är ju inte alla snäckväxlar som är självhämmande, först över en viss utväxling blir det så. Tänk på gamla Peugeotbilar med snäckväxel i bakaxeln, inte tvärlåser de bakhjulen för att man lägger ur växeln!
Det vanliga med den där typen av bromsar på trefasmotorer är att elektromagneten i bromsen "bromslyftmagneten" ligger parallellt med en av motorns faser och får
spänning samtidigt med motorn. När det finns spänning från elnätet, släpper den bromsen.
Med tanke på vad som står på typskylten på den kantiga snäckväxeln, så misstänker jag att den har utväxlingen 60:1 . Det är väl lätt gjort att vrida runt motorn för hand och räkna hur många varv som behövs för att utgående axeln ska gå exakt 1 varv.
Den äldre snäckväxeln misstänker jag ska ha en ganska trögflytande
olja, med stor sannolikhet en hypoidolja, eftersom en av de rekommenderade oljekvaliteterna är en s k cylinderolja för ångmaskiner (de är alltid trögflytande eftersom de ska fungera i hög
temperatur, och ofta blandade med vegetabilisk olja för att fungera bättre i fuktig miljö tillsammans med kondenserande vattenånga). Bland lättillgängliga moderna oljekvaliteter så skulle jag nog föreslå en vanlig växellådsolja, SAE 80W/90 eller ännu mer trögflytande. GL5 om det inte finns några delar av mässing, brons eller andra kopparlegeringar i växeln, i annat fall GL1 eller GL4.