Det hela är väl beroende av vad man har denna "brytare" till. Grundtanken är väl oftast att kunna frånskilja batteriet när maskinen är avställd. Den sortens frånskiljare måste väl finnas för marint bruk, med bättre kvalitet då oftast, än de allra billigaste för andra användningsområden. Att det som TS råkat ur för, mekaniskt undermåliga lösningar, är i svang är ju trist, men det måste finnas andra varianter med mer dirket frånskiljning (knivliknande eller med vridbara kontaktytor). I äldre bussar och liknande fanns förutom nämnda tryckluftdrivna (besvärligt kan jag tänka, när det inte finns
luft i systemet?) även "vanliga kontaktorer", men de brukade vara kopplade till att föraren tog ut aktiveringsnyckeln när fordonen lämnades, och då spelade det ingen roll om man glömt lyset eller nåt påslaget, allt bara dog. Minns att gamla Büssing-bussar hade detta (tidigt -70-tal), men sen brukade åtminstone SL's bussar ha en mekanisk frånskiljare med en liten vinklad
nyckel. Om det bara handlar om att skilja från batteriet vid avställning, köp nåt som tål båtbruk, det brukar funka väl.